Tilpasning af nyt skydehoved
Thorsen

Århus C
Besked: #1
Tilpasning af nyt skydehoved
Nyt skydehoved

Et par spørgsmål angående tilpasning af nyt skydehoved. Jeg har købt et Lawson Neutral skydehoved på (kontrolvejet/målt) 19,9 gram og 10,5 meter tiltænkt de blæsende dage, hvor linen skal lidt ned i vandet for at holde en bedre kontakt til fluen og lidt mindre modstand i luften.

1) Hvis jeg skal afkorte det, hvilken ende skal jeg så gøre det i? Den tættest på hjulet, tættest på fluen eller lidt fra hver ende?

2)Det hoved jeg bruger nu er et flydende på 10m og vejer 17,8 og det spiller som Hans i Grete til stangen. Jeg vil egentligt helst have et lidt kortere hoved end mit nuværende til ovenstående brug, men jeg er i tvivl om det så også skal være lidt lettere end det jeg normalt går med pga den kortere længde, samme vægt eller om jeg overhovedet skal klippe i det for at få et tungere hoved. Arbejder sidstnævnte bedre i vinden eller skal jeg gå efter at tilpasse det til stangen?

Giver spørgsmålet meningBlush. Jeg har prøvet at søge lidt i Fiskevands bagkatalog, men jeg har ikke lige fundet noget entydig svarWink

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
05-04-2011 18:03
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Tilpasning af nyt skydehoved
Hej Lars

Prøv at fiske med det som det er, under de forhold hvor du tænker at bruge det. Hvis du så synes, at det er for langt, kan du bare klippe det ned (bagfra!) - men det er lettere at lave et nyt øje, end det er at forlænge det, hvis du har klippet det (for) kortSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2011 18:09
Thorsen

Århus C
Besked: #3
(05-04-2011 19:14)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Lars.

Lawsons hoveder er taperede i begge ender. Den længste af taperingerne er fronten, mens den korte, stejle "bagtapering" sandsynligvis ikke er ment som en egentlig tapering, men bare er udfasningen af plasticmassen, som udgør selve coatningen.

Prøv at veje dit skydehoved ved 9 m fra forenden. Er vægten mellem 17 og 18 gram, har du et fint blæsevejrshoved til din VPS #8. I stedet for at smide linestumpen væk, som blev til overs, da du klippede, kan du lave øjer i begge ender på den og bruge den som forlængerstykke (og bagtapering) til et hvilket som helst skydehoved, du har i din mappe - på den måde kan du i princippet nøjes med at at have korte skydehoveder, som så kan forlænges efter behov...! Smile

Giver svaret mening? Smile

Hej Ole

Det giver fint mening, men vil det ikke påvirke kastet i negativ retning at sætte et kort hoved og en stump sammen med loop til loop eller kan det være ligegyldigt med mine begrænsede færdighederSmile? Det er vel også en ulempe at skal arbejde to samlinger ud af øjerne. Princippet kan jeg nu ellers godt li'Big Grin.

Jeg smider linen en tur på græs i morgen, som den er og så må vi se hvad der sker ellers kan jeg jo prøve at arbejde hovedet indenfor topøjet til jeg finder en passende længde. Jeg har vist også en S.A. GPX line, der skal prøvesSmile. Man får jo raget til sigAngel

Er det ellers korrekt forstået at jo kortere hoved jo mindre skal det veje?

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
05-04-2011 22:36
Thorsen

Århus C
Besked: #4
Havde den første tur med det nye hoved i fuld længde og vægt i går. Det var ikke umuligt at kaste med, men når det hele var uden for øjet kunne jeg godt mærke at stangen var lidt mere presset end normaltBig Grin. Jeg klipper i aften og glæder mig til i morgenCool.

Tak for råd og vejledning de herre. I har jo selv sat mig i gang med skidtet, så i har jo også en form for forpligtigelse til at holde lorten i håndenBig Grin. It's a drug, i am addictedTongue

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
08-04-2011 18:44