Afmontering af hjulholder
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #1
Afmontering af hjulholder
Hej

.. jer, der roder med den slags.Blush

Hvor længe har i oplevet, at en træ-hjulholder skulle i varmt vand, før limen smeltede, så den kunne drejes af?

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2011 18:57
Adversering
Swebbe

Besked: #2
RE: Afmontering af hjulholder
Har ikke selv bikset med det Martin, men hører at man kan lave ged i den hvis træindlægget suger en masse vand under processen og enten spænder sig fast om klingen eller simpelthen knuser denne. Så hvis du skal til det, så vil jeg da anbefale at holde selve stangen og håndtaget tørt under proceduren - evt. med en stramt viklet pose, der kan klare varmen, omkring eller måske en god portion isolerbånd?

- Jeppe Lyngsø
05-04-2011 22:48
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
Hej Jeppe

Når det er en træholder af hårdt træ (i mit tilfælde amerikansk ahorn), og det ydermere er oliebehandlet .. så burde det sgu ikke kunne suge ret meget vandConfused
Jeg er mere bange for at lade den stå så længe, at det påvirker epoxy bindemidlet i klingenHuh

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-04-2011 22:59
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Hej Martin

Træ isolerer rimelig godt, så det tager tid inden varmen trænger igennem....

Skal du genbruge træstykket?
Hvilken lim er der brugt til montagen?
Passede træstykket stramt om klingen eller skulle der bygges op?

Bare lige et par skud fra hoften Blush

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
05-04-2011 23:05
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(05-04-2011 23:05)karlsson Skrev:  Hej Martin

Træ isolerer rimelig godt, så det tager tid inden varmen trænger igennem....

Det regnede jeg også med - jeg har temmelig meget erfaring med afmontering af knivskæfter - og på baggrund af den ville jeg gætte på en 8-10 minutter?
(.. der er bare ikke noget epoxy at tage hensyn til i en knvitange Dodgy)

Citér:Skal du genbruge træstykket?
Hvilken lim er der brugt til montagen?
Passede træstykket stramt om klingen eller skulle der bygges op?

Helst!
Ved ikke og ved ikke - der er tale om en custom stang hvor hjulholderen er monteret skævt - så jeg er egentlig bare interesseret i at løsne den så meget, at jeg kan dreje den på plads..

Citér:Bare lige et par skud fra hoften Blush

Mvh
Lasse

takBlush

Venligst Martin

Malala Yousufzais
05-04-2011 23:11
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Martin

Varmen når først limen udenpå klingen Wink

Men forsigtighed er en dyd, kan jo se at andre nemt får knækket stængerne på denne mådeConfused Så prøv med et par minutter til en start.

Surt at du ikke ved hvad der er brugt af lim, kan jo være at skidtet er limet md noget andet end epoxy der kan blødgøres med varme.... Og når du skriver at du ikke ved om der er bygget op, så går jeg udfra at du ikke har skilt hjulholderen ad endnu ..

Mvh
Lasse

05-04-2011 23:16
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Hej Martin,
jeg har lidt erfaring med den slags. Varmen nedbryder limen - den bliver som regel sådan pulveragtig med mindre du rammer helt nøjagtigt den temperatur hvor den bare bliver blød - og det tror jeg ikke man kan styre med varmt vand.

Skal den af, plejer jeg at skære det hele igennem på langs med en dremel skæreskive. Så vrider jeg metaldelene fra hinanden og flækker træet.

Vil du ikke skære og flække, anbefaler jeg en varmepistol istedet for varmt vand - så undgår man at træet svulmer op - den kræver bare lidt omtanke for den kan levere noget seriøs varme.

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
06-04-2011 08:19
Adversering
LCB

Besked: #8
Jeg har før i tiden kogt hjulholdere af, som var monteret med epoxy. Begynd med at fjerne kappen i bunden (fightbutt'en?) - så kan du som regel se, hvor det hele er sat sammen.

Jeg ville bare koge lystigt afsted - klingen er i fremstillingsprocessen bagt ved flere hundrede grader, og vand bliver ikke mere end 100 grader varmt, så jeg kan ikke forestille mig at du kan beskadige klingen.

Lars
06-04-2011 08:41
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
Hej og tak for svareneSmile

Hjulholderen er ikke sådan lige til at skille ad. Jeg har tænkt mig at gøre den i stand og remontere den:

Venligst Martin

Malala Yousufzais
06-04-2011 23:10
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Martin

Skal du bruge klingen og håndtaget igen? Wink

Og jo, kogende vand kan være nok til at blødgøre resinen i klingen, det gør dog som regel ikke det fjerneste da resinen hærder op igen, men kan betyde at klingen bliver flækket når hjulholderen tages af.

Ja, har skiftet et hav af hjulholdere og har haft et par uheld med billige stænger Wink

Mvh
Lasse

06-04-2011 23:24
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(06-04-2011 23:24)karlsson Skrev:  Hej Martin

Skal du bruge klingen og håndtaget igen? Wink

Joh .. det var meningenBlush

Jeg synes, at netop den hjulholder er et uheldigt eksemplar at øve sig på - jeg kunne f.eks. sagtens forstille mig, at den er boret sådan, at træet er limet direkte på klingen uden opbygning - og så vil jeg gå ud fra, at den kan sidde helvedes fastHuh
Træet har heller ikke godt af, at blive kogt i længere tid - så jeg tror, at jeg lader Erik hos Ækvator pille den af .. så kan han få lov til at rode med garantien, hvis han knækker klingenAngel

Venligst Martin

Malala Yousufzais
06-04-2011 23:33
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
Så sidder den hjulholder som den skal. Den skulle koge i 8 minutter før den var mør. Både træklods, kork og klinge er intakteSmile

Venligst Martin

Malala Yousufzais
07-04-2011 19:15