Skydehoved til Helios #8 mid flex
Per Sørensen

Møn
Besked: #1
Skydehoved til Helios #8 mid flex
Hej,

Så er jeg kommet godt i gang med fluefiskeriet med fangst hver gang Big Grin - dog har jeg problemer med at strække linen i bagkastet ved 8-12 sek/m rygvind, det bevirker som I nok ved, at jeg ikke kan lade stangen Sad

Pt. bruger jeg Lawson #8 klippet ned til 10,7 m - har I nogen råd til hvilken skydehoved, der kunne hjælpe mig udover mere kastetræning?

Hilsen Per Sørenen c,")
06-04-2011 17:34
Adversering
Per Sørensen

Møn
Besked: #2
RE: Skydehoved til Helios #8 mid flex
Hej Ole

Tusind tak for dit svar Wink

Nu er jeg "grøn" i fluefiskeriet, så jeg ved ikke lige hvad der er "general" den bedste løsning af De to nævnte! ( Jeg ved godt at det koster at lærer, så jeg kunne godt tænke mig at ramme plet første gang )

Hvad taler for at vælge et skydehoved i #8 og korte det ned til eks. 9 m?

Hvad taler for at vælge et skydehoved i #9 på 10,7 m?
Hvad vinder jeg mest med ved noget vind??
06-04-2011 19:22
Per Sørensen

Møn
Besked: #3
Hold da det er jo en HELE videnskab Huh

Efter at have læst dit svar, kom jeg til at tænke på om man "vandt" noget ved med at klippe #9 linen ned til 8 m - den må cirkus få den samme vægt som 8'eren i 9 m. Om den er bedre til noget vind ved jeg ikke!!
06-04-2011 20:58
Per Sørensen

Møn
Besked: #4
super så blev jeg lidt klogere Rolleyes - jeg tror det klogest er at prøve en 8'eren i 9 m og se hvordan det spænder af!
06-04-2011 22:19
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #5
Hej Per

Jeg er sådan set fuldstændigt enig i Ole's kommentarer, men vil tillade mig at kommentere på det med træningen. Jeg så godt at du ønskede at diskutere hardware og ikke rigtigt ville ind på softwaren.. Smile

Men det er helt utroligt hvad træning giver af forbedret kontrol med kastene, og dermed også hvor meget man ønsker at spænde klingen i kastet.

Jeg har fisket med flue i +25 år, men har i gennem årene egentlig kun koncentreret mig om at fiske, hvorfor jeg ikke tillagde selve kastet den store fokus. Det er faktisk først i år jeg sådan rigtigt har trænet målrettet for at forbedre mine kast, og jeg kan garantere dig at det giver forbedringer og øget kontrol med hele den vanvittigt komplicerede proces det er at gennemføre flotte, præcise og måske lange kast.

Jeg vil derfor anbefale dig at træne intensivt med det fine grej du allerede har, og så først derefter begynde at flakse rundt i forskellige setups. Det er utroligt som man kan forbedre sine linebuer, linehastighed osv. osv. når der trænes flittigt. Det er optimale, og som jeg selv har haft glæde af, er at træne sammen med andre engagerede fluefiskere. Den sparring der er i at man kan se hinandens fejl giver virkeligt meget.

Det var måske det du bad om ikke at få svar på, men jeg mener virkeligt at det er den rigtige strategi.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
06-04-2011 22:22
Per Sørensen

Møn
Besked: #6
Hej Lars

Jamen jeg er modtageligt for alt (næsten) Shy

Jeg er godt klar over at kasteteknikken er en stor del af selve kastet og grejet gør det ikke af alene. Jeg træner ofte på græs, men træning foregår pt. på kysten af "særlige omstændigheder" Wink
Ligeså snart musikålene gør deres indtog på kysten, går jeg på græs igen!

Grunden til, at jeg efterspurgte om et skydehoved, er at få et der passer til forholdene og så kan jeg træne min kasteteknik med detet og forhåbentligt få noget godt ud af det!
06-04-2011 22:47
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(06-04-2011 22:47)Per Sørensen Skrev:  Grunden til, at jeg efterspurgte om et skydehoved, er at få et der passer til forholdene og så kan jeg træne min kasteteknik med detet og forhåbentligt få noget godt ud af det!

Hej Per

Det setup du allerede har passer til forholdene på kysten, lad endelig være at klippe det ned. Medmindre du fisker steder med meget lidt plads til bagkast. Hvis du ønsker at træne kasteteknik når hornfiskene rammer kysten i Maj, vil du også have glæde af et ikke alt for kort skydehoved. Som Lars siger, så skal du træne dit bagkast. Så du kan lave smalle og effektive linebuer, der nemmere skærer gennem vinden.

Der er netop oprettet en tråd på fiskevand med forskellige læringsfilm. Måske kunne du have glæde af at studere dem.

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=2150

Mvh.

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 07-04-2011 af 07:50 Jan Fensten.)
07-04-2011 07:50
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
(07-04-2011 12:39)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej Per

Jeg kan så tilføje, at jeg i princippet er enig med både Lars og Jan i, at det er en god ide at træne sit fluekast, hvis man ønsker at blive bedre til at håndtere de forskellige udfordringer man møder som fluefisker. Det må derimod stå for Jan's egen regning, at det ikke giver mening at gøre dette med et kort skydehoved... Dodgy

Hej Per og Ole

Lad nu være med at tolke og fordreje hvad jeg har skrevet. Jeg har på intet tidspunkt skrevet at det ikke lader sig gøre at fiske på kysten med et kort skydehoved, jeg har blot skrevet at et lidt længere på 10,5 meter er bedre egnet til kystfiskeri og kastetræning. Det står jeg gerne fast ved.

Jeg var idag på plænen med 2 venner, 4 stænger, 3 TCR 890 og en 10´#7. Stængerne var monteret med et Salmonfly 10,5 m og 18 gr., 13,5 m og 21 gr., 14,5 m. og ca. 19 gr. og 18,25 m. og 27 gr.. De 2 sidste hoveder gav lidt problemer i vinden på +15 m/sek.. Men det var intet problem at strække de 2 første under ret heftige vindforhold.

Sorry Per for at tage dette sidespring. Men jeg har bare set så mange fluefiskere på det seneste, som bruger kortklumpede liner på kysten (skydehoveder og WF) flere lineklasser over stangen. Og hvis man smider en alm. WF matchende stangen klassificering så kan de pludselig ikke kaste med skidtet. Der er ingen vej udenom træningen. På med vanten mester, så skal du nok lære at strække dit skydehoved i bagkastet.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 07-04-2011 af 22:49 Jan Fensten.)
07-04-2011 22:20
LCB

Besked: #9
Citér:Jeg vil derfor anbefale dig at træne intensivt med det fine grej du allerede har, og så først derefter begynde at flakse rundt i forskellige setups. Det er utroligt som man kan forbedre sine linebuer, linehastighed osv. osv. når der trænes flittigt. Det er optimale, og som jeg selv har haft glæde af, er at træne sammen med andre engagerede fluefiskere. Den sparring der er i at man kan se hinandens fejl giver virkeligt meget.

AMEN - fra en kasteinstruktør Big Grin

Lars
08-04-2011 08:00
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #10
Hej Per

Klip du lystigt et kortere hoved til de dage hvor det blæser så meget at det er besværligt at strække linen i bagkastet Cool

Stringent træning med udelukkende et setup, ligemeget om man er begynder eller øvet er ikke vejen frem til hurtig forbedring hvis man spørger mig Wink

Mvh
Dobbelt DM mester i fluesvirp Blush

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
08-04-2011 18:19
JTHL

Aalborg
Besked: #11
Så er det jo oplagt at spørge dig Karlsson, hvordan er fremgangs måden så, hvis man vil forbedre ens kastelængde?

Jeg er som sagt på udkig efter en SA ED og har indkøbt et 50m målebåndBig Grin

(08-04-2011 18:19)karlsson Skrev:  Hej Per

Klip du lystigt et kortere hoved til de dage hvor det blæser så meget at det er besværligt at strække linen i bagkastet Cool

Stringent træning med udelukkende et setup, ligemeget om man er begynder eller øvet er ikke vejen frem til hurtig forbedring hvis man spørger mig Wink

Mvh
Dobbelt DM mester i fluesvirp Blush

Med venlig hilsen
Jan
08-04-2011 18:45
Frederik

København N
Besked: #12
Av av en smøre fra ekspert panelet!

Her er så et par af mine ekstremt ikke ekspert råd Per, når jeg har problemer med at strække linen i bagkastet i hård vind så vender jeg mig om, jeg har nemmere ved at få en smal linebue i for-kastet og så skyder jeg lortet op i luften i bagkastet så vinden bærer min flue laaangt udBig Grin det er ikke kønt og det er helt sikkert ikke så lærerigt, men det virker for migRolleyes og jeg fisker næsten altid med en klasse 5 selvom det blæser 10-12 sek.m

Sejt du er så godt igang med fluen og allerede har fået mange og fine fisk på ingen tid!

mht den korte klump så kan den jo også komme til sin ret på nogle af de pladser du fisker med kort til muren bag dig!Wink

K&B[/align]

Mvh Frederik

http://www.vimeo.com/inwaders
http://www.facebook.com/inwadersmedia
08-04-2011 18:58