Endelig på tavlen!
Daniel Heinrichsen

Besked: #1
Endelig på tavlen!
Hej Alle her på fiskevand.dk, her en fangstrapport fra mig Big Grin

Var smuttet ud på kysten d. 10/4 for at afprøve en ny fiskestrategi for at være mere mobil Big Grin Jeg valgte at tage en morgentur, så op med mig omkring klokken 6 og gøre klar til at tage toget sammen med cyklen ud og fiske..
Vejret var perfekt på den første plads, lette krusninger, dog lidt plumret vand, men kunne trods alt se mine fødder på 70cm vand. Bare det at se solen stå op var hele turen værd og turen var allerede reddet der, på trods af jeg havde været oppe siden klokken seks. Jeg var ankommet på pladsen lidt i 8... Big Grin

På den første plads var der dog ikke nogen gevinst, selv ikke efter en flueskift fra den ellers så sikre Honey Shrimp til en 10 cm lang børsteormimitation ala "The real børsteorm". Er imponeret over jeg smide sådan en stor sag 25 meter ud på en sekser!!!

Nårh, efter at have fisket den første plads, så op til cyklen og så videre til næste plads (efter lige at have taget wadersne af).
Velankommet til plads 2, finder jeg ud af sålen er ved at falde af på højre støvle Dodgy... Nårh, det skulle ikke slå mig ud, specielt ikke når jeg kiggede på uret og så at jeg sagtens kunne nå 2 pladser mere den dag TongueTongue Elsker mobilt fiskeri! Nårh, men pladsskifte fik jeg ikke brug for ExclamationAngel. Snørrebåndene blev trukket rundt om støvlen og jeg smuttede ud i vandet og begyndt at affiske med den her 10cm lange børsteorm.
Det var ret lavvande på pladsen så det var muligt at lægge fluen ud over et tangbælte man ellers ikke kan nå ved normal vandstand, med fluestang. Et kast ned langs tangbæltet, børsteormsfluen kører perfekt igennem bæltet op til mig, halvvejs kommer der så det forløsnende hug, men fisken får ikke ordentlig fat AngryAngry
Så går jeg der og tænker, nårh det var den kontakt, nu mærker jeg garanteret ikke mere den dag og mine tanker vandrer videre omkring min nylig opstående FTAS omkring en #3, men det er en anden sag, som får sin egen tråd AngelAngel.
5 minutter senere har jeg arbejdet lidt længere hen af pladsen, endnu et kast hen på langs af bæltet... Et dybt sug og en fisk har taget børsteormsfluen! Den kan åbenbart ikke lide følelsen af krogen for den stikker af på langs af bæltet... Jeg ligger hårdt pres på fisken og den kommer tættere på. Lige pludselig er der slækline og jeg tror jeg har mistet fisken, men den er bare svømmet tættere på mig.

Jeg kaner dyret op og (for at være helt ærligt går der lidt blodrus i mig, der manglede 8 dage, så var der gået 1 år uden ørred på land) og afliver den. Den var kroget på den forreste krog og den sad lige i kæbekrogen. Jeg kan se det er en nedgænger, men den er i nogenlunde foderstand og det er jo en ny pr. Det kan jeg nemlig se på størrelsen ren og skær. Jeg sætter den hurtigt i bæltet, for det kunne jo være der var en til.

3 kast til og endnu en fisk hugger. Jeg kan mærke vægten og udbryder i højt råb: "Hold da kæft!!! Den her er lige kaliberen større!!!"... (også selvom der ikke var et øje på pladsen).
Jeg holder den hårdt, men alligevel så er det fisken der bestemmer. Fisken huggede på 20 meters afstand og går bare stille og roligt rundt i tangbæltet. Den bliver dog langsomt træt og fisken kommer tæt på mig. Hold da helt ferie, den er stor, men slank!!!
Jeg får den kanet op i vandkanten, på trods af at den kæmper godt imod og det er altså noget med at holde tungen lige i munden når man skal lande så stor en fisk!

Op i vandkanten kommer den. Jeg beslutter mig, at ikke at give efter mere for min blodrus. Fisken er virkelig slank og har et sår på sit kæmpe haleror efter forestående gydning! Fisken havde indhaleret fluen på det krummeste og begge kroge havde fat, men blev stille listet ud af munden med min tang. Lagde hurtigt klingen ned på langs af fisken for at se hvor stor den var i forhold til stangen. Da jeg kiggede på fisk der sad i bæltet, blev jeg ærlig talt bange for jeg havde gokket en undermåler. Fisken blev hurtigt sat ud igen, intet foto, ingen måling eller noget... Hvilken vidunderlig følelse at sætte sådan en stor fisk ud igen!!! Det er ikke sidste gang jeg gør det!!! Big GrinBig GrinBig GrinBig GrinBig Grin Håber på et gensyn til sommer, når jeg skal lufte en tobis-flue Tongue

Da jeg kommer hjem tjekker mål, vejet og tjekket maveindhold på den "lille" fisk. Den er 67 cm lang og vejer 2800 gram. Den har en kondifaktor lige under 1, og jeg får faktisk en lidt dårlig følelse, burde måske have sat den ud. Men anyway, fantastisk fisk! Den havde desuden spist 2 hundestejler og noget fisk, jeg ikke kunne indentificere, men gætter på er tobis. Den havde desuden en tangloppe, men den er så opløst at den ikke kan være på billedet.

efter et kig på klingen vurderer jeg den store til at være en fisk på lige omkring de 90cm!!! Lige siden jeg er begyndt at fluefiske (og fange fisk, for det kunne jeg åbenbart ikke på spin) er de fisk jeg har fanget bare blevet større og større! Det kulminerede så igår! Behøver jeg sige det virkelig uvirkeligt! Det er første gang jeg fanger 2 over målet på en dag og så af den kaliber!

Knæk og bræk til jer alle, det er nu fiskepladserne er hotte! Cool

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

(Denne besked var sidst ændret: 11-04-2011 af 12:09 Daniel Heinrichsen.)
11-04-2011 11:57
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Endelig på tavlen!
Sådan Daniel

Tillykke med fangsten, er godt at høre de mange fine meldinger derude fra og at der er kommet fint gang i kysterne igen.
Bliver nød til at køre ud igen selv på onsdag og lige snuppe et par timer ved vandet så jeg kan få stillet min feber bare lidt for en kort stund Angel

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
11-04-2011 12:14
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Tillykke med fiskene Smile

Netop det du skriver omkring at sætte en flot fisk ud igen, er det der gør at jeg ikke har trang til at hive kystfisk med hjem. Glæden ved at se dyret få sin frihed igen, overstiger langt min glæde over at få en død fisk med hjem. Når først fisken er kroget og fightet så har jeg fået dækket mit jagtinstinkt Smile
11-04-2011 12:38
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
(11-04-2011 13:09)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Det lader til, at det bliver et godt år på kysten i år.... Big Grin

7-9-13!!!
11-04-2011 13:22
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #5
Tillykke med fangsterne Daniel! Og rigtig fed fangstberetning Big Grin

Håber at kunne gøre dig kunsten efter snarest Wink

Mvh
Stig - stadig uden fisk i 2011
11-04-2011 14:08
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
Tillykke Daniel.
Du var jo helt rundt på gulvet da du skrev i går.

Dejligt at det er begyndt at kre godt derude på den åbne kyst.

/Allan

http://www.customflies.dk
11-04-2011 14:59
Stefan

Aalborg
Besked: #7
Tillykke med fangsten Smile mangler selv lige at fange noget med noget størrelse på Rolleyes

Venligst Stefan
11-04-2011 16:06
Adversering
Bache

Svenstrup
Besked: #8
Stort tillykke med den flotte fangst. En skam du ikke fik et billede af den store fisk til scrap-bogen ;-)

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.
11-04-2011 16:53
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Fin beretning! Smile Så er sæsonen igang.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
11-04-2011 17:19
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
Tak for en fin beretning Smile Var jeg ikke alene hjemme med børnene i dag, havde jeg stået på kysten
Angel

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 11-04-2011 af 18:40 Nikolai R..)
11-04-2011 18:38
Rasmus Bech

Randers
Besked: #11
TILLYKKE!

Det har du fandme også fortjent Smile

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
11-04-2011 18:43
Uwe

Herlev/Ballerup.
Besked: #12
Stort tillykke skal der også lyde herfra og tak for den fine beretning...

K&B..
Uwe
(Denne besked var sidst ændret: 11-04-2011 af 18:48 Uwe.)
11-04-2011 18:47