Ny 8'er kæp
123

Besked: #1
Ny 8'er kæp
Jeg går og overvejer om jeg skulle smide penge efter en 8'er kæp. Den skal bruges på kysten. Forleden fik jeg mulighed for at prøve Jan Fenstens 9 fods TCR i klasse 8. Den virkede utrolig let og var meget nem at kaste med synes jeg. Jeg kan se at Sage Xi3 klingerne ikke koster alverden, så jeg gik og overvejede om jeg skulle bygge en Xi3 i klasse 8. Er der nogen der har erfaring med den? Jeg har hørt nogen sige Xi3 er som en TCX bare monteret som en saltvandskæp - er der noget om dette udsagn?

På forhånd tak Smile
05-12-2009 19:28
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Ny 8'er kæp
Hej Thomas

Jeg gætter bare, for jeg har ikke prøvet nogen af stængerne i 8 .. men hvis det er OK, så vil jeg i så fald gætte på, at de har bibeholdt den forskel, der er på TCR og Xi2, som har været diskuteret livligt herindeCool
En US SW 8'er er jo beregnet på såvel betydeligt stærkere fisk som fiskeri fra båd, hvor løftekraft kan være afgørende. Derfor vil jeg gætte på, at Xi3 er noget stivere i bunden end TCX - det har i hvert fald været gældende for alle andre SW 8'ere jeg har prøvet i forhold til TCR #8, som jeg synes du har ganske ret i er en dejlig stang (.. hvis man er til den slags!)

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
05-12-2009 20:12
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
Citér:Jeg kan se at Sage Xi3 klingerne ikke koster alverden, så jeg gik og overvejede om jeg skulle bygge en Xi3 i klasse 8. Er der nogen der har erfaring med den? Jeg har hørt nogen sige Xi3 er som en TCX bare monteret som en saltvandskæp - er der noget om dette udsagn?

På forhånd tak Smile

Hvor meget regner du med at skulle slippe for en klinge+kork & løsdele?

Skal du bygge med John P. eller Bjarne? Jeg går nemlig også med overvejelser om et vinterprojekt. Måske en 8,6´- 9´ #4

Jeg har prøvet Xi3 #6 og ligeledes TCX #6 og umiddelbart virker de meget ens. Men det er ikke ensbetydende at det er tilfældet i resten af stængerne.

Men smækre stænger er det.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
05-12-2009 20:43
123

Besked: #4
(05-12-2009 20:43)janfensten Skrev:  
Citér:Jeg kan se at Sage Xi3 klingerne ikke koster alverden, så jeg gik og overvejede om jeg skulle bygge en Xi3 i klasse 8. Er der nogen der har erfaring med den? Jeg har hørt nogen sige Xi3 er som en TCX bare monteret som en saltvandskæp - er der noget om dette udsagn?

På forhånd tak Smile

Hvor meget regner du med at skulle slippe for en klinge+kork & løsdele?

Skal du bygge med John P. eller Bjarne? Jeg går nemlig også med overvejelser om et vinterprojekt. Måske en 8,6´- 9´ #4

Jeg har prøvet Xi3 #6 og ligeledes TCX #6 og umiddelbart virker de meget ens. Men det er ikke ensbetydende at det er tilfældet i resten af stængerne.

Men smækre stænger er det.

Venligst

Jan

Hej Jan,

Jeg regner med at bygge den selv, men de vil sikkert gerne hjælpe. Tror dog John har bygget de stænger han skulle bygge i år Wink

Klingen (#8) koster under 2500 med nuværende £ kurs og løsdele er ikke mere end en tusse vil jeg tro. Jeg vil bruge samme "kork" som på min AEG (selvom det er ret tungt) og hvis muligt en hjulholder magen til eller i hvert fald i samme stil. Det bliver altså ca. 3500kr i alt. Ved faktisk ikke hvad en færdigbygget stang koster, da jeg endnu ikke har set den i butikkerne.
05-12-2009 22:30
123

Besked: #5
(05-12-2009 20:12)Martin Brøndum Skrev:  Hej Thomas

Jeg gætter bare, for jeg har ikke prøvet nogen af stængerne i 8 .. men hvis det er OK, så vil jeg i så fald gætte på, at de har bibeholdt den forskel, der er på TCR og Xi2, som har været diskuteret livligt herindeCool
En US SW 8'er er jo beregnet på såvel betydeligt stærkere fisk som fiskeri fra båd, hvor løftekraft kan være afgørende. Derfor vil jeg gætte på, at Xi3 er noget stivere i bunden end TCX - det har i hvert fald været gældende for alle andre SW 8'ere jeg har prøvet i forhold til TCR #8, som jeg synes du har ganske ret i er en dejlig stang (.. hvis man er til den slags!)

venligst
Martin

Hej Martin,

Dit gæt er da meget velkommen Wink Jeg synes personligt ikke om Xi2 serien (alt for stiv til mit temperament), og hvis Xi3 serien er i samme stil, så tror jeg at jeg springer over. Under alle omstændigheder vil jeg prøve stangen inden jeg køber den. Jeg har prøvet Jans TCX i klasse 5. Det er en fin stage til at kaste med på en græsplæne, men efter min mening er den ikke umiddelbart egnet til praktisk fiskeri. Men smag og behag.

Måske ender det bare med at jeg gør som Jan og finder en brugt TCR i klasse 8 til halv pris nu hvor alle skal have TCX og Xi3 Big Grin Jeg havde også tænkt på en Helios i #8, men jeg synes at finishen er SÅ grim og så er prisen også på den forkerte side af 3K Rolleyes
05-12-2009 22:36
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Citér:Måske ender det bare med at jeg gør som Jan og finder en brugt TCR i klasse 8 til halv pris nu hvor alle skal have TCX og Xi3....

Det er altså også svært at konkurrere med brugtgrejspriserne Cool

Skal det være prisvenligt og nyt. Kunne et spændende bud på en #8 den der Guideline LPXé RS, som Lasse har CCS´et.
Jeg har ikke prøvet Ussing Bech´s CTS affinity X endnu. Men mon ikke deres 9´ #8 også kunne være interessant.

En anden mere eksotisk klinge kunne være Dan Craft FTXL #8 ell.#9

http://www.dancraftent.com/detail/index.cfm?nPID=2350

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 06-12-2009 af 00:54 Jan Fensten.)
06-12-2009 00:27
Leif Chr.

Besked: #7
Har hørt at orvis kommer med en prisvenlig ny model( hvis der er noget der er det) Den skulle ligne Helios stangen, med klinge bygget på samme måde. Den heder Hydros og ser på billedet noget kønnere ud end Helios. Ved ikke om den er kommet til Dk endnu. Den kunne være sjov at prøve. Bare lige et lille indputCool

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

07-12-2009 17:54
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(06-12-2009 00:27)janfensten Skrev:  [quote]

Jeg har ikke prøvet Ussing Bech´s CTS affinity X endnu. Men mon ikke deres 9´ #8 også kunne være interessant.

Venligst

Jan

Jeg er meget nysgerrig på CTS - er der nogen, der kender både X og MX der vil sammenligne?

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
07-12-2009 20:05
Henrik D. Christensen

Besked: #9
Jamen så skidt da.... :-)
Affinity MX har en aktion der går lidt dybere i klingen - i forhold til X.
Jeg selv har MX i kl 5,6,7 og 8 og X i klasse 5 så jeg kan bedst udtaler mig om kl5 - tilbage hertil - først omkring MX i kl 8 - jeg mest brugte den til sidste DM, og selv om jeg gjorde mig mest bemærket med manglende fluff og nedkastning af tilskuere i kl 5 - så er MX kl8 i mine øjne det mest optimale jeg selv har haft af rullet kulrør med tallet 8 på. Meget lav klingevægt - og bygget med relativt stivere bund end MX i de lavere klasser - efter min ydmyge vurdering har MX kl 5 og 6 lidt blødere bundstykke end MX i kl 7 og 8 relativt set. MX i klasse 8 (har ikke CCS opmålt den, så undskylder for manglende tal...) er alt rigeligt til mit behov i klasse 8.
Affinty X (Lasse har smidt tal på en 5'er) - det er en feeed pind, i kl 6-7 og tør slet ikke tænke på 8, er det virkeligt potente pinde - de er ret så hårde i bundstykket. -Men virkelig en fornøjelse at kaste med og ikke mindst stadig fighte fisk på.

-Jeg er ikke så fjollet med at sammenligne med andre pinde, men tag et kig på flyfishingmasters.se hvor der er en kurve med de forskellige CTS modellers aktion sammenlignet med hinanden...

Det hurtige svar på forskellen mellem de to; MX er en fantastisk fiskestang , X en fantastisk kastestang....
Mvh

ps - jeg ville til hver en tid vælge en MX kl 8 frem for de nævnte alternativer, og bruge den sparede 1000 kr på noget andet :-)
07-12-2009 21:31
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #10
Hej Henrik

Så vidt jeg husker har du haft fingrene i en Dan Craft klinge. Hvordan oplevede du den?

Venligst

Jan

07-12-2009 21:43
Henrik D. Christensen

Besked: #11
Hej Jan,
Det er rigtigt - og når du spørger til min oplevelse, så ok (da jeg heller ikke målte den)

-Jeg oplevede den som stiv bund og blød top - altså i den afdeling af stænger der benævnes hurtige (TCR, Winston MX, Loomis Cros current GLX osv).
Claus Bech prøvede den, samme dag havde jeg en Winston MX med + et par CTSér til sammenligning selvfølgelig :-) (alt i kl5)- og vi var rørende enige om at den var kedelig ved siden af de andre - sådan at forstå, at du sammenligner et Stiga jeg skal gi' dig ska' jeg bordtennis bat med folkeskolens 2 for en hund - eller en sage TCX med en lidl/Aldi stang... og ikke et ondt ord herom, det er bare ikke det samme.
Så helt firkantet: intet at udsætte på aktionen, men tykkere klinge i bunden, højere vægt og værst for mig, hvor de andre stænger føltes "sprøde" føltes Dan Craft mere stum. -Nu jeg tænker efter; den føltes som en TFO Axiom ved siden af en TCX....

Sådan rent subjektivt :-)
Mvh
07-12-2009 22:02
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
Citér:Claus Bech prøvede den, samme dag havde jeg en Winston MX med + et par CTSér til sammenligning selvfølgelig :-) (alt i kl5)- og vi var rørende enige om at den var kedelig ved siden af de andre - sådan at forstå, at du sammenligner et Stiga jeg skal gi' dig ska' jeg bordtennis bat med folkeskolens 2 for en hund - eller en sage TCX med en lidl/Aldi stang... og ikke et ondt ord herom, det er bare ikke det samme.
Så helt firkantet: intet at udsætte på aktionen, men tykkere klinge i bunden, højere vægt og værst for mig, hvor de andre stænger føltes "sprøde" føltes Dan Craft mere stum. -Nu jeg tænker efter; den føltes som en TFO Axiom ved siden af en TCX....

Sådan rent subjektivt :-)
Mvh

Tak Henrik

Det er helt fint af være subjektiv Wink Tak for beskrivelsen. Jeg må vente og se hvordan den føles. Når jeg engang ved ved lejlidhed får muligheden, for at få én imellem næverne.

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 07-12-2009 af 22:20 Jan Fensten.)
07-12-2009 22:19