Tørfluefiskere?
123

Besked: #1
Tørfluefiskere?
Hej alle sammen,

Jeg synes det kunne være interessant at vide hvem der jævnligt (25+ ture pr. år) dyrker nørdet imitations tørflue og nymfefiskeri efter bækørred og stalling i DK? Jeg synes der er langt imellem ligesindede i dette land Confused Det kunne være interessant og sikkert også informativt at veksle erfaringer og fluemønstre med andre tørfluetosser Wink
05-12-2009 23:06
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: Tørfluefiskere?
Hej Thomas

Kom til at tænke på om du kan anbefale tørfluelitteratur, gerne udenlandsk imitationsfiskeri & ditto fluebinding.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
06-12-2009 00:50
Daniel Heinrichsen

Besked: #3
jeg tror at de kunne være meget sjovt og prøve, selvom jeg aldrig har haft en tør-flue i hånden...

synes det facinerende når en bækker stiger til overfladen og tager et lille insekt Big Grin Big Grin Big Grin

kunne være sjovt at prøve...

Mvh
Daniel
06-12-2009 02:05
123

Besked: #4
(06-12-2009 00:50)janfensten Skrev:  Hej Thomas

Kom til at tænke på om du kan anbefale tørfluelitteratur, gerne udenlandsk imitationsfiskeri & ditto fluebinding.

Venligst

Jan

Hej Jan,

Politiken(eller var det Gyldendal?) har en bog der hedder noget med "insekter ved åen og søen". Den gennemgår de vigtigste arter og er et ganske glimrende som opstartsværk hvis man ikke ved noget om insekter.

Ellers er der John Goddards "Trout Flies of Britain and Europe: The Natural Fly and Its Matching Artificial". Den kan vist kun fåes brugt nu og koster typisk over en plov. Den er gammel, men meget god.

Gary LaFontaine "The Dryfly" og "Caddisflies". Biblerne efter min mening.

Af fluebinding er der Tying Emergers: A Complete Guide by Jim Schollmeyer and Ted Leeson. Den er simpelthen fantastisk til emerger mønstre.

Ian Moutter: "Imitative Fly Tying: Techniques and Variations". Spændende og anderledes mønstre.

Hvis du er til levende billeder kommer du ikke udenom Oliver Edwards Essential Skills. Jeg har alle 8 film, og har set dem alt for mange gange efterhånden, men jeg opdager stadig noget nyt når jeg ser dem. Har du disse film behøver du ikke bogen - som i øvrigt lige er blevet genoptrykt med fotografier udover tegningerne.

Roman Moser har også lavet en række film om døgnfluer og vårfluer, men jeg ved ikke om de er noget værd.

Har du læst/set ovenstående er du godt kørende. Men husk. 2 dage ved åen kan lære dig mere end du kan læse dig til på 10 år Wink
07-12-2009 21:51
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
Tak Thomas
Jeg tror jeg starte ud med én af "Biblerne". Og så må vi se.

Der er alligevel en rum tid før åerne åbner.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
07-12-2009 23:01
123

Besked: #6
(07-12-2009 23:01)janfensten Skrev:  Tak Thomas
Jeg tror jeg starte ud med én af "Biblerne". Og så må vi se.

Der er alligevel en rum tid før åerne åbner.

Venligst

Jan

Du skal bare være forberedt at det kun er tekst og enkelte tegninger i Fontaines bøger. Ellers er der tilbud på alle 8 film fra Oliver Edwards til 99.99£. De koster 399pr stk i DK!

Du kan jo også bare låne bøgerne på biblo til at starte med.
08-12-2009 09:04
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
+25 dage kan jeg nok ikke prale med, men det plejer og blive til en uge i Slovenien og vel 5-7 ture til de jyske åer (primært Omme Å).

Jeg agter og give den ekstra "skalle" til næste år, så kan det være at jeg kommer op på de 25 ture ;-)

-Allan
10-12-2009 13:39
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Hep. Jeg har 25+ tørflue ture til åen/elven, hvis man må tælle udlandet med :-)
Meeeen jeg er ikke mere frels end jeg godt kan finde på at sætte en nymfe på hvis der ikke sker det vilde :-)

/Allan

http://www.customflies.dk
02-01-2010 17:57
Kent Hansen

Vebbestrup. 9500
Besked: #9
Hey.

det er mange ture du efterspørger thomas - kan ikke komme over de 5 for 2009 desværre. Men efter anskaffelse af køretøj håber jeg at kunne tage noget revance:-)

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
07-01-2010 15:41
Daniel Heinrichsen

Besked: #10
Lidt off topic...

Hvis i skulle vælge EN klasse til tørflue/nymfe, hvad skulle det så være???
Spørg af ren nysgerrighed... Big Grin

Mvh
Landkrabben
10-01-2010 00:32
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #11
(10-01-2010 00:32)Daniel Heinrichsen Skrev:  Lidt off topic...

Hvis i skulle vælge EN klasse til tørflue/nymfe, hvad skulle det så være???
Spørg af ren nysgerrighed... Big Grin

Mvh
Landkrabben

Hej Daniel

Jeg ville uden at tøve vælge en 5'er til det. I mange situationer du'r både en 3 eller en 4 i andre en 6'er - men hvis en stang skulle dække alt .. så ville de laveste klasser sommetider blive for kleine og 6'eren for grove til de små vande .. så uden tvivl en femmer til migSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-01-2010 01:24
Daniel Heinrichsen

Besked: #12
Hvad bruger i selv derude?

Mvh
Landkrabben
10-01-2010 02:15