Taperinger på skydehoveder
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
Taperinger på skydehoveder
Jeg synes det kunne være interessant at høre jeres erfaringer med forskellige taperinger af skydehoveder til kystfiskeri.

Jeg selv bruger fortrinsvis to af de fire typer hoveder jeg mener hersker på markedet.:

1: Vision ACE

Hovedet har det meste af vægten langt tilbage i hovedet, en kort bagtapering, en relativt kort level krop, og en meget lang tapering ud mod forfanget. Det præsenterer fluen flot og lander blidt og pænt. Det er utroligt let at rykke af vandet pga. vægtfordelingen langt tilbage i hovedet. Måske ikke så meget kontrol over spidsen og 'turn-over' ved meget vind og store fluer som i næste type. (Jeg har kun bedømt det når det vender 'rigtigt')

2: Eksempelvis Vision ATTACK og Rio Salmonfly m.fl.

Hovedet er med kort bagtapering, lang level krop, og 1½-2 meter tapering ud mod forfanget. Faktisk samme tapering som mange klassiske WF liner, dog måske med lidt kort front tapering. Her synes jeg at der er mere power i turn-over og generelt lettere at styre i meget vind. Lander ikke altid så pænt og blidt, men kaster langt.

3: Halv DT-line og Lawson Neutral

Begge typer er i praksis uden bagtapering, da Neutral næsten altid er klippet fra bagenden for at ramme den vægt man ønsker. Mest egenskaber som type 2, men den manglende bagtapering gør det måske lidt vanskeligere at holde meget flotte linebuer, da det afhænger lidt af hvor meget overhang der er.

4: De nye avancerede taperinger Sage Coastal, Rio MaxII og Rio Outboand

Disse taperinger med store dele af vægten ude foran i en 2-trins trappe mellem 2 og 4 meter fra forfanget og en lang bagtapering i to trin. Jeg synes de kaster godt og særdeles godt i meget vind. Jeg synes desværre prisen er ret voldsomt turn-over og ikke særligt pæne præsentationer. Hvad mener i. Jeg ved flere af jer bruger disse. Jeg har erfaringen fra Outbound Short, der er bygget efter samme filosofi.

Så alt i alt. Hvad synes i om de forskellige og hvad ligger til grund for jeres valg?

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 21-04-2011 af 23:25 Lars Troels.)
21-04-2011 23:23
Adversering
123

Besked: #2
RE: Taperinger på skydehoveder
(21-04-2011 23:23)Lars Troels Skrev:  1: Vision ACE
Det præsenterer fluen flot og lander blidt og pænt.

Lars, jeg går ud fra at vi snakker skydehoveder til énhåndsstænger? Hvis ikke, så se bort fra nedenstående Smile

Jeg har lige modsatte oplevelse med Ace hovederne. Det hele lander som en bunke kartofler på vandet, og da hensigten med et skydehoved, efter min opfattelse, er at få det så tæt på horisonten som muligt, er det ikke et kriterie jeg har for skydehovedet, at det skal lande pænt. Jeg synes især Ace hoveder har tendens til at "stå lodret" helt ude i kastet, hvilket ikke ligefrem bidrager med ynde til præsentationen. Min kasteteknik er på ingen måde perfekt, men jeg har hørt af flere jeg anser for at være meget kompetente kastere, at især Ace hovedet ikke præsenterer/lander nævneværdig blidt. Tværtimod. Omvendt kan jeg kan kaste en pæn distance med et Ace hoved.

Uden at blinke ville jeg vælge en WF eller DT line hvis jeg skulle præsentere fluen på en specifik måde. Der er efter min overbevisning få (hvis nogen overhovedet?) der har kontrol
på et skydehoved helt ud hvor det lander på +25 meter.
22-04-2011 09:52
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Jeg har følgende kriterier

Åen:
Benytter meget gerne Vision Ace eller Guideline PowerTaper hoveder der. Syntes de har et gddt turnover, flotte præsentationer og nemme at løfte fri

Kysten:
Type II + III
Der er jeg nok mere til Type II + III.. Level linerne med pæn front tapering samt klippede DT liner. Syntes de kaster kanon godt, præcis, langt, godt turnover

Type IV (Sage hoveder)

Det er nogen jeg skal igang med at bruge lidt mere, især når jeg skal ud i blæsevejr. Men i de tilfælde kunne jeg godt tænke mig også nogen der var kun måske 8m lange

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
22-04-2011 10:15
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #4
Oplever ikke de store forskelle imellem taperingerne medmindre vi er ude i enderne af spektret, og jeg bruger alligevel hjemmelavede af slagsen når jeg har mit eget grej i hænderne Angel

Kunne godt lide at vide hvorfor man tilskriver en tapering grunden til at linen rejser sig lodret i enden af kastet? Jeg kan få alle liner til at gøre det Smile

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
22-04-2011 10:31
Leif Chr.

Besked: #5
Jeg bruger meget Rio Salmonfly som jeg er godt tilfreds med. Men har efterhånden mange forskellige skydehoveder liggende i forskellige længder og taperinger.

Det jeg oplever som det der gør den største forskel på hvordan de forskellige sydehoveder opleves er hvad jeg kobler i enden af dem, alt efter hvordan vind og vejr er.
Hvis der ikke er så meget vind sætter jeg ofte en coatet skydeline på skydehoved eller skifter helt til en wfSmile

God påske til jer alle Smile

Mvh Leif
22-04-2011 10:43
123

Besked: #6
(22-04-2011 10:31)karlsson Skrev:  Kunne godt lide at vide hvorfor man tilskriver en tapering grunden til at linen rejser sig lodret i enden af kastet? Jeg kan få alle liner til at gøre det Smile

Måske har Ace taperingen mere tendens til at vise man kan forbedre sine kasteegenskaber end andre taperinger? Wink
22-04-2011 10:47
Stefan

Aalborg
Besked: #7
Interessant emne, kunne godt tænke mig at vide om taperingen på et skydehoved har nogen betydning for hvor stor/tung flue man sætter på, min tanke er at det mere er et spørgsmål om hvilken størrelse spids man har på sit forfang Huh

Hvis ellers ikke det har den store betydning, så er jeg færdig med at betale i dyre domme for færdiglavede skydehoveder...

Venligst Stefan
22-04-2011 11:13
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
(22-04-2011 10:47)schreiber Skrev:  Måske har Ace taperingen mere tendens til at vise man kan forbedre sine kasteegenskaber end andre taperinger? Wink

Kan være, hvorfor rejser linen sig, er så spørgsmålet Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
22-04-2011 12:33
Leif Chr.

Besked: #9
(22-04-2011 11:13)Stefan Skrev:  Interessant emne, kunne godt tænke mig at vide om taperingen på et skydehoved har nogen betydning for hvor stor/tung flue man sætter på, min tanke er at det mere er et spørgsmål om hvilken størrelse spids man har på sit forfang Huh

Hvis ellers ikke det har den store betydning, så er jeg færdig med at betale i dyre domme for færdiglavede skydehoveder...

Hej Stefan

jeg er af den opfattelse at jo mere vægt du har ud mod en stor fluen, jo nemmere er det at styre den.
Feks. så kan man vende sit ace skydehoved om så den tunge del er yderst mod fluen, hvis man har behov for det.
Men prøv dig frem SmileSmile
Mvh Leif
22-04-2011 12:40
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #10
(22-04-2011 12:33)karlsson Skrev:  Kan være, hvorfor rejser linen sig, er så spørgsmålet Angel

Mvh
Lasse

Er det ikke som regel fordi forfanget er for langt i forhold til fluen og derved bremser overlinen før den er færdig med at rulle ud?
22-04-2011 13:05
123

Besked: #11
(22-04-2011 12:33)karlsson Skrev:  Kan være, hvorfor rejser linen sig, er så spørgsmålet Angel

Fordi man bruger monoskydeline? (underlinen har højere fart end overlinen og det presser overlinen op?) Smile
22-04-2011 14:07
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #12
(22-04-2011 11:13)Stefan Skrev:  Interessant emne, kunne godt tænke mig at vide om taperingen på et skydehoved har nogen betydning for hvor stor/tung flue man sætter på, min tanke er at det mere er et spørgsmål om hvilken størrelse spids man har på sit forfang Huh

Ja. Jeg synes jo også emnet er interessant. Derfor åbnede jeg tråden.

Jeg mener klart at fronttaperingen er vigtig i forhold til hvor stor (luftmodstand) og tung flue man fisker med.

Til åen fisker jeg mest med rørfluer og hertil foretrækker jeg som regel et hjemmelavet skydehoved jeg har lavet med ret kort/stejl tapering parret med et 5 fods slow sinking polyforfang. Det er lige nøjagtigt afstemt til at have det turn-over jeg har brug for til store rørfluer. Rio Outbound Short gør også dette fortrinlig med den specielle tapering den har.

Jeg havde egentlig håbet på nogle reaktioner, fra de af jer som jeg ved bruger de nye SAGE Coastal hoveder. Synes det kunne være interessant at høre om i oplever nævneværdige forskelle, i de avancerede taperingers egenskaber, i forhold til type II+III, som nok er mest udbredt.

Jo Thomas jeg får pæne blide landinger med ACE hovederne. Men ja. Der skal lige nøjagtig være linehastighed/energi tilbage i spidsen, så den ikke 'blæser væk'. Det var også lidt det jeg mente i min kortfattede bedømmelse af typen. De er efter min mening mere kritiske på grund af den lange fronttapering. Når du synes de 'stejler' og lander i en bunke virker det på mig som om den tunge bagende prøver at indhente spidsen, og at energien er gået helt ud af fronten af hovedet, for lang tid før landingen. Skal måske lige nævne at jeg mest bruger 0.024" coated Rio skydeline. Men her skal eksperterne vist ind over.. Blush

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2011 af 15:48 Lars Troels.)
22-04-2011 15:44