Taperinger på skydehoveder
123

Besked: #13
RE: Taperinger på skydehoveder
(22-04-2011 15:44)Lars Troels Skrev:  Jo Thomas jeg får pæne blide landinger med ACE hovederne. Men ja. Der skal lige nøjagtig være linehastighed/energi tilbage i spidsen, så den ikke 'blæser væk'. Det var også lidt det jeg mente i min kortfattede bedømmelse af typen. De er efter min mening mere kritiske på grund af den lange fronttapering. Når du synes de 'stejler' og lander i en bunke virker det på mig som om den tunge bagende prøver at indhente spidsen, og at energien er gået helt ud af fronten af hovedet, for lang tid før landingen. Skal måske lige nævne at jeg mest bruger 0.024" coated Rio skydeline. Men her skal eksperterne vist ind over.. Blush

Jeg må indrømme, at det er noget tid siden jeg sidst har brugt et SH. Dog mindes jeg tydeligt at Ace kaster meget langt og lader stangen hurtigt, men at den lander meget udelikat. Nok om det. Jeg bruger nu kun WF liner til distancekast, da jeg ikke får nævneværdig længere kast end med SH, og ift. fornøjelsen ved at kaste med WF line op mod et SH, så vinder WF linen med flere runder. Kan jeg kaste omkring de 25m flueline stabilt en hel dag, så vælger jeg denne løsning fremfor de få meter og den bøvl et skydehoved giver mig Wink
22-04-2011 17:44
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #14
(22-04-2011 14:07)schreiber Skrev:  Fordi man bruger monoskydeline? (underlinen har højere fart end overlinen og det presser overlinen op?) Smile

Spændende teori, hvorfor kan jeg så gøre det med en dt line ! Og hvordan kan underlinen få mere fart end overlinen der trækker den?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
22-04-2011 22:46
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #15
(22-04-2011 09:52)schreiber Skrev:  Lars, jeg går ud fra at vi snakker skydehoveder
Jeg har lige modsatte oplevelse med Ace hovederne. Det hele lander som en bunke kartofler på vandet, og da hensigten med et skydehoved, efter min opfattelse, er at få det så tæt på horisonten som muligt, er det ikke et kriterie jeg har for skydehovedet, at det skal lande pænt. Jeg synes især Ace hoveder har tendens til at "stå lodret" helt ude i kastet, hvilket ikke ligefrem bidrager med ynde til præsentationen........

SL - Scroll ned til - Line lands in heap in forward cast Wink

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 22-04-2011 af 22:59 Jan Fensten.)
22-04-2011 22:58
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #16
(22-04-2011 22:58)janfensten Skrev:  SL - Scroll ned til - Line lands in heap in forward cast Wink

Venligst

Jan

Den har jeg svært ved at købe. Jeg kan være med så langt, hvis vi snakker kast inden for 20 meter (der skal trods alt ikke så meget til, selv med en stor åben linebue), men mit forfang + 1 meter skydehoved lander ofte i en bunke og det er på +30 meter - dét kan jeg ikke præsterer med en stor åben linebue Wink

Ja vist, jeg kan bare kaste 27 meter, men det er jo ikke sjovt Wink

Mvh
Stig
22-04-2011 23:22
123

Besked: #17
(22-04-2011 22:58)janfensten Skrev:  SL - Scroll ned til - Line lands in heap in forward cast Wink

Det forekommer også vd smalle linebuer, så der har intet med linket at gøre.
23-04-2011 17:22
123

Besked: #18
(22-04-2011 22:46)karlsson Skrev:  Spændende teori, hvorfor kan jeg så gøre det med en dt line ! Og hvordan kan underlinen få mere fart end overlinen der trækker den?

Jeg tror vi snakker forbi hinanden, men jeg vil gerne se det demonstreret når vi engang mødes IRL Smile
23-04-2011 17:23
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #19
(23-04-2011 17:23)schreiber Skrev:  Jeg tror vi snakker forbi hinanden, men jeg vil gerne se det demonstreret når vi engang mødes IRL Smile

Hvis ellers du har beskrevet det klart nok, så bør de fleste kompetente instruktøre kunne vise det Smile jeg koster nok for meget Wink

mvh
lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
23-04-2011 18:45
Adversering
Leif Chr.

Besked: #20
Sådan som jeg læser og forstår det må det dreje sig om forkert timing.

http://globalflyfisher.com/staff/ostermann/errors.html

Men nu er jeg jo ikke instruktør, så dette forslag er ganske gratis Tongue WinkWink

Mvh Leif
23-04-2011 19:22
123

Besked: #21
Leif,

Jeg tror nu ikke det er det der i vejen. Men pyt. Jeg bruger ikke SH længere, så det er ikke noget jeg gider bruge mere tid på. Jeg kan i hvert fald ikke genskabe det med WF eller DT liner, så derfor tror jeg det skyldes Ace hovedet.
23-04-2011 21:29
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #22
(24-04-2011 23:32)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Glimrende tråd! Smile

Jeg begynder mere og mere at tro på, at det er fuldstændig ligegyldigt med taperingen på skydehovedet (og hvilken skydeline der anvendes) i relation til turn-over, såfremt kasteren undgår kastefejl og laver linehastighed nok til at vende skidtet over derude på distancen...!? Cool

Hej Ole. Det er samme tanke jeg har gjort mig. De der 15-20 cm bagtapering der ofte findes på færdiglavede skydehoveder har næppe nogen indflydelse på kastet.

Dét at de yderste meter nogle gange ligger i en stor bunke ved lange kast tilskriver jeg kastefejl - i hvert fald i mit eget tilfælde Blush at give skylden på dårlig tapering - arh.. Cool

Mvh
Stig - der fanger storfisken i morgen!!1
24-04-2011 23:43
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #23
Jeg synes, det nu efter nogle dage, er rimeligt at konkludere at brugernes præferencer indtil videre primært ligger på type II og III. Altså II: skydehoveder som Vision Attack, Rio Salmonfly m.fl. og III: Bagklippede hoveder som Lawson Neutral og hjemmesnittede af WF og DT-liner.

Samtidig kan man konkludere, og at de mere avancerede taperinger ikke har etableret sig som væsentlige hos nogen bruger overhovedet. Der er i hvert fald ingen der har ytret at det har været afgørende nyt for dem.

Jeg selv bruger også mest type II og III, men type I og IV bruges også nogle gange. Jeg er samtidig enig i at bagtaperingen, eller mangel på samme, er uden mærkbar betydning.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 27-04-2011 af 17:04 Lars Troels.)
27-04-2011 16:43
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #24
Jeg ved du efterlyste et indlæg fra mig siden jeg bruger Sage hovederne. Derudover har jeg også fisket med de to andre typer. Jeg har ikke meldt ud da jeg synes mit fluekast over perioden har forbedret sig så meget at en sammenligning er unfair. Jeg vik dog gerne udlægge en mening når jeg har pisket dit Ace hoved lidt Smile
27-04-2011 17:42