Æv for en fisk
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Æv for en fisk
Hej
Jeg mistede min til dato største krogede fisk i går Dodgy

Havde skræmt en kæmpe i søndags og tog afsted til åen i går aftes, i håb om at finde den igen. Da der går en flok regnbuer i området, satte jeg en temmelig stor og tung flue på synkelinen. Dette i håb om at undgå de mindre fisk. Da jeg nærmer mig svinget, hvor jeg sidst mødte den, kaster jeg nogle meter opstrøms hullet og lader den løse line glide ned gennem vandet og strammer forsigtigt op nær bunden. I tredje kast når jeg ikke at stramme linen op, før der rejser sig en stor bule i vandet, som afløses af en kraft fuld virvel - den var ca. 1m i diameter og temmelig dyb. Fisken forsvinder med min flue mod bunden af hulet, hvor den bare bliver stående. Jeg forsøger at pirre den og strammer linen godt op, men kan ikke rokke den ud af stedet. Efter nogle minuter ligger jeg igen fuldt pres på, for at finde ud af om den stadig sidder der. Den kvittere med en rolig tur frem og tilbage i bunden af hulet, uden at komme til syne. Da den nogle minutter efter begynder af røre på sig, ligger jeg igen stort pres på, uden det påvirker den nævneværdigt. Efter et par minutter begynder den at bevæge sig nedstrøms. Jeg strammer linen op, min stang krøller helt sammen. Forsøger af al magt at vende den i vandet for at få et glimt af den, men forgæves. Fuldstændigt grebet af øjeblikket forstener både krop og sind. I stedet for at følge fisken nedstrøms bliver jeg bare stående med min krøllede stang, mens den stille og roligt ruller den ene meter line af hjulet efter den anden. Da det går op for mig at jeg skal med nedstrøms, slipper krogen og væk er fisken. Så er det man begynder at efterrationalisere. Hvad fanden kunne jeg have gjort anderledes. Der går nok nogle uger, inden jeg får denne oplevelse ud af kroppen Angel

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 28-04-2011 af 09:38 Nikolai R..)
28-04-2011 09:37
Adversering
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #2
RE: Æv for en fisk
(28-04-2011 09:37)Nikolai R. Skrev:  Hej
Jeg mistede min til dato største krogede fisk i går Dodgy

Havde skræmt en kæmpe i søndags og tog afsted til åen i går aftes, i håb om at finde den igen. Da der går en flok regnbuer i området, satte jeg en temmelig stor og tung flue på synkelinen. Dette i håb om at undgå de mindre fisk. Da jeg nærmer mig svinget, hvor jeg sidst mødte den, kaster jeg nogle meter opstrøms hullet og lader den løse line glide ned gennem vandet og strammer forsigtigt op nær bunden. I tredje kast når jeg ikke at stramme linen op, før der rejser sig en stor bule i vandet, som afløses af en kraft fuld virvel - den var ca. 1m i diameter og temmelig dyb. Fisken forsvinder med min flue mod bunden af hulet, hvor den bare bliver stående. Jeg forsøger at pirre den og strammer linen godt op, men kan ikke rokke den ud af stedet. Efter nogle minuter ligger jeg igen fuldt pres på, for at finde ud af om den stadig sidder der. Den kvittere med en rolig tur frem og tilbage i bunden af hulet, uden at komme til syne. Da den nogle minutter efter begynder af røre på sig, ligger jeg igen stort pres på, uden det påvirker den nævneværdigt. Efter et par minutter begynder den at bevæge sig nedstrøms. Jeg strammer linen op, min stang krøller helt sammen. Forsøger af al magt at vende den i vandet for at få et glimt af den, men forgæves. Fuldstændigt grebet af øjeblikket forstener både krop og sind. I stedet for at følge fisken nedstrøms bliver jeg bare stående med min krøllede stang, mens den stille og roligt ruller den ene meter line af hjulet efter den anden. Da det går op for mig at jeg skal med nedstrøms, slipper krogen og væk er fisken. Så er det man begynder at efterrationalisere. Hvad fanden kunne jeg have gjort anderledes. Der går nok nogle uger, inden jeg får denne oplevelse ud af kroppen Angel

Hej Nikolai

Lækker beretning. Det er præcist sådanne oplevelser, der gør at jeg elsker at fiske!

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
28-04-2011 10:02
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
Synes godt om Smile

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
28-04-2011 11:43
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Ja,det er jo en af tingene ved fiskeriet,at miste en potentiel drømme fisk Angel

Jeg husker tydeligt en tur i maj 2008 i Skjern å Angel
28-04-2011 12:22
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #5
Føler med dig Nikolai - drømmer stadig sommetider om en norsk laks så stor som et marsvin for alt for mange år siden.
Evigt ejes kun det tabte - bla bla bla bla....Dodgy

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

(Denne besked var sidst ændret: 28-04-2011 af 15:14 PeterMulbjerg.)
28-04-2011 15:12
Rasmus Bech

Randers
Besked: #6
Føler med dig !! Det er bare så meget sur røv Blush

Har efterhånden smadret ret så meget grej pga mistede fisk, og et ret så stort temperament.

Håber du får den senere på året Smile

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
28-04-2011 16:55
Janus H.

Djursland
Besked: #7
Det er alligevel en super fed oplevelse du har haft, og du vil helt sikkert aldrig glemme monstret fra hullet Wink Hvad tror du det har været? en stor regnbue?

Den jeg husker bedst er også den der slap væk, efter 20min fight en nat i åen. Helt blank havørred omkring de 5kg Sad
28-04-2011 16:59
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #8
Ja, det er en oplevelse af de usædvanlige, som bliver kronisk. TRor det var en havørred, da den var usædvanlig rolig på trods af situationen. Det eneste som er helt sikkert, er at jeg skal have det krapyl i tale igen, om jeg så skal ud og finde en stang, som kan løfte en skurvogn ud af helvede. Mindre kan måske godt gøre det ... måske en z-axis 10' #7 eller 8 Rolleyes

Venligst Nikolai

28-04-2011 17:48
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #9
Sjovt nok er det de mistede man husker bedstTongue
Men hva, du har da fået et bevis på at du fisker på den rette mådeTongue
28-04-2011 18:44