Forsølvede blink
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Forsølvede blink
Hej,
Har læst lidt rundt omkring, at Rovfisk muligvis registrerer reflekteret UV lys fra byttefisk eller påvirkes af UV-lys reflektioner. Derfor er nogle begyndt at eksperimentere med at forsølve deres blink der reflekterer UV-lys op til 3x bedre end almindeligt malede blink.
Trollingfiskere melder tilbage at det har en effekt.
Det er dog ikke en ny viden - ABU lancerede for 30 år siden TOBY blinket i sølv.

Er der nogen der har afprøvet teorierne i praksis?

Jeg har investeret i en håndfuld kystblink - så må vi se om det giver et udslag Smile

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
28-04-2011 20:57
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #2
RE: Forsølvede blink
(28-04-2011 20:57)Morten Knudsen Skrev:  Hej,
Har læst lidt rundt omkring, at Rovfisk muligvis registrerer reflekteret UV lys fra byttefisk eller påvirkes af UV-lys reflektioner. Derfor er nogle begyndt at eksperimentere med at forsølve deres blink der reflekterer UV-lys op til 3x bedre end almindeligt malede blink.
Det er dog ikke en ny viden - ABU lancerede for 30 år siden TOBY blinket i sølv.

Jeg har investeret i en håndfuld kystblink - så må vi se om det giver et udslag Smile

Hej Morten

Velkommen tilbageSmile.

Nogle gange er det min erfaring at matte eller farvede blink fanger bedre under visse forhold og blanke under andre. Hvorvidt disse blink er mere effektive end almindeligt blanke er svært at gætte på for hvordan måler man detHuh. Jeg hælder nok mest til at det er en smart ide for at hive penge op af lommen på de fiskere, der har resten af farve paletten i æsken i forvejen. Før f.eks. Claus Eriksen bandt Pattegrisen fangede folk jo også fisk på flue selvom man ikke skulle tro det og jeg tvivler på at vi ser tømte vande af den grund.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
28-04-2011 21:22
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #3
Hej Thorsen - tak - har gået med en skidt albue i snart 5 mdr. så det har sat sine begrænsninger for fiskeriet - især fluefiskeriet! Confused - desværre Sad
Så det er kun spinnefiskeriet der lige kan gå an pt.

Jeg tror ikke så meget at det er for at hive penge op ad lommen på folk, men det er klart at der er nogen der ser en kommerciel mulighed her Smile

Det skal i hvert tilfælde afprøves - tro kan flytte bjerge - hehe Big Grin
Har købt 5 forskellige i sølv : sømmet, fladbukken, snurrebassen og bred bornholmerpil
De skal afprøves på kysten på lørdag i ret dybt vand på en plads i Storebælt.
Pladsen holder ret store fisk ved de rette vand-, vind- og tidevandsforhold, men der er langt imellem dem = mange nulture.
At der er langt mellem hug gør det bare endnu mere intenst når man får kontakt med en "Sildeæder" Jeg mistede en 4-5 kilos fisk inden Påske på et ret tungt "sildeblink" - men det var intenst så længe det varede. Fisken huggede over 100 meter ude og trak faretruende meget line af hjulet inden den sprang ud af vandet og ret uproblematisk, rystede det tunge 27 grams blink ud af kæften.

Er gået rent over til gennemløbere nu siden den episode og har fået 3 fisk siden - uden at miste nogen.

Venligst,
Morten
-----------
28-04-2011 23:02
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #4
(28-04-2011 20:57)Morten Knudsen Skrev:  Hej,

Forsølvede blink var meget almindeligt længe før ABU hoppede med på vognen. Min absolutte favorit - det norske Delfinblink "Krokodil" - er gennem en menneskealder blevet fremstillet i sølv, indtil produktionen for få år siden stoppede Sad . Sølv er meget federe end crome og andre blanke overflader. Om det fanger bedre aner jeg ikke.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
28-04-2011 23:04
Stevnsfisker

Besked: #5
Som det allerede er påpeget, så er forsølvede blink ikke nogen ny opfindelse. Jeg havde selv et enkelt Toby blink i sølv i mine tidlige fiskeår, og jeg har fanget rigtig mange fisk på dette blink.

Senere forsvandt de forsølvede blink fra markedet, og blev erstattet af forchromede og forniklede blink. Og nu, ca. 30 år efter er de forsølvede blink igen at finde på hylderne.

Jeg er om nogen skeptiker i forhold til nye tiltag, men der kan ikke rokkes ved det faktum, at sølv er det metal, der bedst reflekterer UV lys, hvilket er målbart og til at forholde sig til.
Trollingfiskere har eksperimenteret med UV reflekterende farver med stor succes, og der er da også kystfiskere, som kan berette om, at sølvbelagte blink har gjort udslaget på dage, hvor tilsvarende blink uden sølv ikke gav fisk.

Jeg er personligt af den opfattelse, at forsølvede blink ikke kommer til at revolutionere markedet for endegrej, men det bliver helt sikkert et supplement til det i forvejen store udvalg.

Endegrej er for den enkelte i høj grad et spørgsmål om religion, og alle har deres få foretrukne agn, som størstedelen af tiden hænger for enden af linen.

Jeg har fået forsølvet nogle af mine egne blink, men jeg har stadig tilgode at fange noget på dem, men det er nu mest fordi jeg har brugt woblere her i foråret. Der er som regel sammenhæng i tingeneWink

Et tip til de, som forsøger sig med de forsølvede blink er, at give blinkets overflade en tur med en nylongrydesvamp. Det giver den sølvskinnende overflade et "fløjlsblødt" look, uden det går ud over blinkets evne til at reflektere UV lys.
29-04-2011 07:39
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
Hej Ole,

tak for info - er forøvrigt flittig læser af stevnsfisker.dk Smile

Har købt dem ved sport dres og der er faktik lidt matte i forvejen - hvilket som du siger er en fordel - kan du se om de skal have mere "børste" ?
Nu skal de konsekvent afprøves i Storebælt hvor der hurtigt er en ret god dybde og jeg skal nok melde ind med resultater Smile

Nu skal de snart smage saltvand Wink

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 29-04-2011 af 12:00 Morten Knudsen.)
29-04-2011 10:14
Stevnsfisker

Besked: #7
Hej Morten

De er alt for blanke - de skal være matte og må ikke give "genskin" så giv du dem bare en ordentlig tur med grydesvampen. Det har som sagt ingen betydning for UV reflektionen, men blinket reflekterer ikke sollyset så voldsomt.

Iøvrigt vil jeg personligt undlade at bruge de forsølvede blink i højt solskin, men det er bare en ide jeg har.

Skulle du komme ud for, at dine forsølvede blink får et anløbent udseende, så kan du genopfriske dem ved at lægge dem i et "bad" af vand tilsat 2-3 spiseskefulde salt og et stykke sammenkrøllet staniol, så bliver de fine igen.
29-04-2011 12:43
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #8
(29-04-2011 12:43)Stevnsfisker Skrev:  Hej Morten

De er alt for blanke - de skal være matte og må ikke give "genskin" så giv du dem bare en ordentlig tur med grydesvampen. Det har som sagt ingen betydning for UV reflektionen, men blinket reflekterer ikke sollyset så voldsomt.

Iøvrigt vil jeg personligt undlade at bruge de forsølvede blink i højt solskin, men det er bare en ide jeg har.

Skulle du komme ud for, at dine forsølvede blink får et anløbent udseende, så kan du genopfriske dem ved at lægge dem i et "bad" af vand tilsat 2-3 spiseskefulde salt og et stykke sammenkrøllet staniol, så bliver de fine igen.

Hej Ole,
ok - jeg prøver at gnubbe lidt med grydesvampen - konen vil nok kigge lidt - nu sidder tumpen gudhjælpemig og gnider på sine blink - hahahahaBig Grin

Med hensyn til høj solskin har jeg god erfaring med en stor Toby farve Z - fås bare ikke som gennemløber... skal der 2-3 springringe på for at minimere brækstangseffekten.????
Efter jeg er gåer over til gennemløbere har jeg mistet markant færre fisk.

venligst Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 29-04-2011 af 14:08 Morten Knudsen.)
29-04-2011 13:27
Stevnsfisker

Besked: #9
Hej Morten

Jeg tror ikke på den omtalte brækstangseffekt, for hvis fisken er kroget ordentligt, så kan det ikke lade sig gøre.

Den eneste årsag til, at jeg bruger 2 springringe er, at krogen dingler lidt mere frit efter agnen, hvilket giver en bedre krogning og agnen en bedre gang i vandet.
29-04-2011 14:24
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #10
(29-04-2011 14:24)Stevnsfisker Skrev:  Hej Morten

Jeg tror ikke på den omtalte brækstangseffekt, for hvis fisken er kroget ordentligt, så kan det ikke lade sig gøre.

Den eneste årsag til, at jeg bruger 2 springringe er, at krogen dingler lidt mere frit efter agnen, hvilket giver en bedre krogning og agnen en bedre gang i vandet.

Hej Ole,
Der hvor jeg synes at miste fisk på alm. blinkmontering er næsten altid når jeg kan mærke at de "rusker" blinket - både over og under vandet. Blinkets masse er vel med til at hjælpe fisken når den går i luften... massen betyder vel ikke nær så meget under vandet...
Irriterende er det i hvert tilfælde hver gang!

Hvilken str. enkeltkrog vil du anbefale til fx. en snurrebasse 5-7 - 1/0 eller skal jeg op i 2/0?

venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 29-04-2011 af 14:48 Morten Knudsen.)
29-04-2011 14:46
Stevnsfisker

Besked: #11
Agnens vægt spiller naturligvis en rolle, i særdeleshed når fisken laver luftakrobatik, og en tung kystwobler øger risikoen for et mistet kroghold.

Nu er jeg ikke rigtig hjemme i de forskellige størrelser på Snurrebassen, men en god tommelfingerregel er, at du skal bruge en krog, hvor kroggabet er en anelse større en agnen på det bredeste sted.
29-04-2011 15:24
Janus H.

Djursland
Besked: #12
(29-04-2011 14:46)Morten Knudsen Skrev:  Hvilken str. enkeltkrog vil du anbefale til fx. en snurrebasse 5-7 - 1/0 eller skal jeg op i 2/0?

venligst
Morten

Jeg bruger en 3/0 Owner på alle mine gennemløbere, det er f.eks en 15gr fladbuk, 17gr snurrebasse, og søm i både 16 & 22gr. 1/0 har jeg også, men de er for små synes jeg.

Efter min erfaring gør det absolut ikke noget at enkeltkrogen er lidt stor.
29-04-2011 16:21