Hvordan er synet hos laksefisk - og kan de se UV lys?
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Hvordan er synet hos laksefisk - og kan de se UV lys?
Da jeg nu har investeret i forsølvede blink der reflekterer UV lys 3 gange bedre end alm blink - gik jeg på jagt efter viden der kan dokumenterer at laksefisk bruger UV syn i fødesøgningen.
UV lys trænger nemlig gennem rigtigt meget mere vand end alm. hvidt lys gør. Dels kunne det jo være at fisken kunne se mit blink på meget længere afstand og sågar blivet lokket til hug - alene pga af UV-reflektionen....???

Jeg har tærsket en del videnskabelige artikler igennem på engelsk og er kommet til dette sammenkog og oversættelser af diverse artikler omkring synet hos laksefisk - Så kan det jo sikkert sætte en bred diskussion igang omkring farver, størrelse og bevægelse af vores agn på de forskellige tider på døgnet og årstider.

Laksefiskenes overordnede syn
Det lader til, at i forhold til os selv, har ørred og laks et temmelig dårligt syn - faktisk i forhold til fisken, er vores syn omkring 14 gange bedre til at opløse billeder.
Fra hvad jeg har samlet fremgår det, at en ørreds øje kan registrere relativ størrelse, samlet form og generelle farvemønster, men selv på sin skarpeste fokus, hvilket er omkring 5-10 cm fra fiskens mund, vil objekter fremstå slørede.

Som man kunne forvente af en overflade fødesøgende fisk, er fotoreceptorerne pakket mere tæt i den nederste del af nethinden, der giver maksimal opløsning på opadgående syn. Interessant, fordi de med denne usædvanlige form af øjelinse, er i stand til at se både fjern og nær objekter samtidigt - som at se gennem begge ender af en kikkert (binokular-til begge øjne) på samme tid.

Der er to områder, hvor ørredens øje udmærker sig. Det første er kontrasten - noget, der skiller sig ud mod vandet som baggrund, har den nemt ved at se - f.eks. striber, bjælker, og især, cirkler og pletter (selvom detaljer er slørede) og den anden er bevægelse - selv bemærkelsesværdigt små og hurtige bevægelser fremprovokere en øjeblikkelig reaktion i ørreder hjerne.

Hvis fisken ikke kan se fine detaljer, så er der nok ikke megen fornuft i at bekymre sig om præcis imitation. Overordnet form og størrelse og mobile materialer kan med fordel prioriteres ved fx. fluebinding og blinkstøbning.

Farver
Ørreden øje er i stand til at opdage farve over et lidt bredere spektrum end vort eget og strækker sig ind i langt røde (til ca 800nm) og er meget lig vores, der har begge "stave" der registrerer kun monokrome(s/h) forskelle og er meget lysfølsomme, og "tappe" som registrerer farve. (Tappe og stave i øjet: Tappe registrerer farver i dagslys, stave registrerer lys i mørke, men ingen farver)

I løbet af dagen er de følsomme stave er trukket under overfladen af nethinden og beskyttet mod stærkt lys af mørke pigmenter, mens tappene flyttes til det øverste lag for at give optimal farvesyn. Om natten, når lyset falder, er det modsatte tilfældet med tilbagetrukne tappe og udfoldede stave. Selv i det klareste måneskin vil fisken ikke se farver, kun nuancer af gråt.

Undersøgelser af brunørred og regnbueørred viser, at der dog er to perioder af lystilpasning i denne cyklus, sammenfaldende med daggry og skumring - de vigtigste ædetidspunkter.!!!

Overgangen fra tappe(farvesyn) til stave (nattesyn s/h) starter i god tid før mørket falder på og tager omkring 5 timer, men det omvendte skifte fra stave til tappe kan tage endnu længere tid. I det første og sidste lys morgen og aften er fiskens øje godt henne i overgangen i syns-skiftet med de lysfølsomme stave delvist trukket tilbage, men uden nævneværdigt og anvendeligt lys for tappene (farvesyn) til at se farver klart. Kunne det være, at med sit syn på et så relativt lavt niveau, at kun meget store agn/fluer fisket helt tæt forbi fiskens snude er alt den kan se? - Mon ikke fisken bruger mange af sine andre sanser i denne periode? - bevægelse i vandet og lyd og lugt?

Ørred og laks kan se alle de farver vi kan, men mens vores øjne er mest følsomme i det grønne område af spektret, skelner et ørredøje bedst i det blå område.

Eksperimenter viser, at fisken ikke bare har en særlig præference for blåt under de fleste baggrunds- og lysintensitetsvilkår, men at de er i stand til at skelne mellem små, subtile forskelle i skygge. Næstefter følsomheden over for blå kommer rød (ca. 10 gange lavere følsomhed end blå) så sort, orange, brun, gul og grøn i nævnte rækkefølge, men hvad de rent faktisk ser, afhænger af en række faktorer, herunder hyppigheden (bølgelængde) i det disponible lys og turbiditet (uklarhed) af det vand, hvor de bor.

Hvidt lys der passerer ned gennem en vandsøjle absorberes gradvist - jo dybere vi går ned, jo mindre lys trænger der igennem. Det langbølgede røde lys absorberes først og er stort set ikke-eksisterende på omkring 3-4 meters dybde, således vil eventuelt rødt materiale i en flue eller et blink se ud som sort i denne dybde. Orange overlever til ca 7-9 meter og så videre, indtil omkring 18-21 meter hvor kun blåt lys trænger ned. Disse er omtrentlige tal i typisk meget klart vand belyst af solstråler. Lysgennemtrængningen vil naturligvis blive mindre i beskidt vand eller i svagt lys. Rødt lys vil f.eks. i grumset vand forsvinde ret hurtigt under overfladen.

Det lys, som passerer gennem vandet reflekteres også af småpartikler (eller endog store molekyler) og spredes i tilfældig retninger. Jo mere dyre-og planteliv i vandet jo større er denne effekt. På grund af denne spredningseffekt, synes objekter utydelige og slørede i andet end lavt vand - lige som de gør i tåge eller tåge på land. Kortbølget lys (blåt) er det mest berørte, langbølget (rød) mindst - det er derfor, ferskvandsfisk generelt har en hidsigere farve reaktion på rød end fisk der lever i det klare åbne hav.

UV-eller ikke UV syn?
De fleste undersøgelser viser, at laksefisk har tappe til at opdage UV-lys, når de er små, men som fisken vokser vil disse tappe efterhånden forsvinde. Deres kost i deres tidlige periode af livet består af dyreplankton og andre små skabninger, som reflekterer UV-lys. Men i takt med at fisken vokser sig større og ikke længere kan filtrere maden med gællegitterstavene, forsvinder de UV-følsomme tappe i øjet. Før og under smoltificeringen dannes et hormon, Thyroxin, der nedbryder de UV-receptorer der findes i tappene den ventrale(forreste) del af nethinden. Dette angives som hovedårsagen til, at ingen kendte UV receptorer findes i øjet på fisk der er over 2 år gammel. Dog bibeholdes UV receptorer i den dorsale(bageste) del af nethinden.
Andre studier har vist, at nye midlertidige UV-receptorer er skabt årligt samtidig med gydevandringen, og at disse anvendes til at opdage polariseret lys som en navigationshjælp.

Dette ville betyde, at hos vandrende salmonider som havørred og laks, har nogle evnen til at se UV-lys, men jeg har endnu ikke fundet nogen videnskabelige beviser for, at denne egenskab benyttes til at afsløre bytte med.
Det virker derfor ikke oplagt sandsynligt at UV-lys er vigtigt for fødesøgningen for større fisk som vi lystfiskere går efter - både fordi UV-synsevnen midlertidigt opstår på et tidspunkt, hvor deres appetit er undertrykt, og hvis UV-syn var et nyttigt redskab til at jage og finde føde, er det logisk, at de ville beholde evnen hele året rundt.
Men der er stadig megen forskning at gøre og intet er sikkert

Farve skift / preferencer?
Det ser ud til at fisk der går mod havet fra åen, skifter præference fra rød til blå hvilket understøttes af mange lystfiskere der fisker i begge biotoper.

Men det sætter en hel del tanker igang om valg af flue og blink på de forskellige tidspunkter af døgnet og året og om det er kyst eller å.. Men virkningen af UV-reflekterende blink er jeg blevet lidt mere kritisk overfor ...
Jeg tror jeg har nogle ideer til hvordan jeg vil prøve at male mit næste blink eller binde den næste kystflueSmile

Kom gerne med input til hvordan det passer til Jeres erfaringer!

Venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 01-05-2011 af 02:00 Morten Knudsen.)
30-04-2011 00:37
Adversering
Søren Nielsen

Herning
Besked: #2
RE: Hvordan er synet hos laksefisk - og kan de se UV lys?
Spændende læsning - kan du give en mere præcis reference hvis nogen skulle have lyst til at følge i dine spor ? Wink
Du vil vel male dem 50/50 i rød og blå - helgarderingen der napper både trækkende fisk og overspringere antaget at fisken går i "killermode" når den ser dit blink Tongue

Mvh
Søren
30-04-2011 09:58
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #3
Spændende læsning, tak.
Blå, den farve bruges ikke meget i kystfluer, det kan være der skal laves om på detTongue
30-04-2011 10:13
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #4
Ja, det er jo så kun synet der omtales her, men som jo er en meget vigtig evne når fisken jager. Man må ikke glemme, at i fuldt dagslys kan fisken se farver lige så godt som os, og een ting er at den kan se farven blå rigtg godt, noget andet er om fisken har lyst til at spise noget der har den pågældende farve?
Og så er der jo alle de andre faktorer der spiller ind; bevægelse, tryk, vandtemperatur, tidevand, årstid, aktuelle byttedyr mv.
Der er heller ikke mange af havørredens byttedyr der er decideret blå.
Jeg ville nok ekspermentere med en et lyseblåt blink(farve) med sorte eller hvide striber og prikker på (kontrast) - der har masser af bevægelse, udformet så det har samme form som de byttedyr som fisken jager i øjeblikket.

Jeg har desuden altid fanget fisk på Toby Z - det er måske kontrasten der spiller mest ind her.

Venligst,
Morten
-----------
30-04-2011 12:16
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #5
(30-04-2011 09:58)sbnielsen Skrev:  Spændende læsning - kan du give en mere præcis reference hvis nogen skulle have lyst til at følge i dine spor ? Wink
Du vil vel male dem 50/50 i rød og blå - helgarderingen der napper både trækkende fisk og overspringere antaget at fisken går i "killermode" når den ser dit blink Tongue

Mvh
Søren

Hej Søren,
her er nogle af kilderne - der er masser af læsning:
http://jeb.biologists.org/content/204/14/2401.full.pdf
http://www.jstor.org/pss/3066642
http://www.biology.duke.edu/johnsenlab/p...rticle.pdf
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez...dispmax=50 (mange artikler her)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11511655

Det jeg synes selv at have fået ud af det er, at hvis man går efter en agn som er nem at se for fisken skal den:

- lave masser af bevægelse
- gerne have markante kontraster - evt. med cirkler /striber
- være i en størrelse og for som er meget tæt på de foretrukne byttedyr

Omkring farver er jeg meget i tvivl - det sikre er vel at bruge de farver som byttet naturligt har.
Det kan godt være at havørreden har nemt ved at se en blå flue i havet, men derfra til at synes den ser lækker ud er en anden sag Smile
Men det giver stof til eftertanke og der skal helt sikkert eksperimenteres!

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 02-05-2011 af 21:43 Morten Knudsen.)
01-05-2011 01:00
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
Det kunne være sjovt at lave disse her: Big Grin

[Billede: blinkmoenstre_OWzRdot.jpg]

[Billede: blinkmoenstre_Owz.jpg]

[Billede: blinkmoenstre_Sbdotbz.jpg]

[Billede: blinkmoenstre_Sbldotblz.jpg]

[Billede: blinkmoenstre_bwdotwz.jpg]

eller ifølge Søren med helgardering Big Grin

[Billede: blinkmoenstre_RBBdot.jpg]

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 03-05-2011 af 01:10 Morten Knudsen.)
03-05-2011 00:56
Stevnsfisker

Besked: #7
Agnens form og bevægelsesmønster er de 2 egenskaber, der efter min opfattelse og erfaring iøvrigt, er det som man bør fokusere på. Farven kommer til sidst, og i sidste ende betyder farven nok mere for fiskeren end den gør for fisken, men det er vel også ok, for hvis ikke man tror på sin agn, så fisker man ikke optimalt, og så fanger man heller ikke noget.

Jeg har i dette forår udelukkende brugt mine egne woblere, som imiterer tobis på en måde, som jeg synes er det tætteste jeg kan komme på "real life". Det synes fiskene tilsyneladende ogsåWink

[Billede: P4210011.JPG]
(Denne besked var sidst ændret: 03-05-2011 af 08:46 Stevnsfisker.)
03-05-2011 08:25
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #8
Det er jeg fuldstændigt enig i !
Bevægelse og form og str. der minder meget om de fødeemner fisken aktuelt jager er efter min overbevisning også klart det vigtigste.

Venligst,
Morten
-----------
03-05-2011 08:42