Forslag til kyststang - spin
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Forslag til kyststang - spin
Hej

Jeg er ude efter en ny spinnestang til kysten. medium fiskeri. De fleste agn jeg bruger ligger mellem 16-27 gram.
Grebet skal være ergonomisk godt omkring hjulholderen.
stangen må gerne være omkring 10 fod - en god længde til mig.

Jeg har testet (og kasseret) følgende:
Fenwick Silver Wings 10'6": fed let stang med super godt greb - 5-25gram
Rigtig fed at fighte fisk på!
Stangen er alt for blød når jeg når over 20 grams kastevægt.

Fenwick Ironfeather Momentum 10" 8-32 gram
Superlet stang - aktionen er præcis som den skal være - en ren kaste maskine!.
Grebet er bare ergonomisk rigtig dårligt efter min smag - jeg føler ikke man har ordentlig fat i stangen (Det eneste sted man holder er der IKKE kork) og det er irriterende - super-ærgerligt!

Testede også lige en Ironfeather momentum 11" i 15-64 grams og var ved at dø af grin over mig selv - sikke en telefonmast at slæbe rundt på! Smile

Jeg har kigget på shimano speedmaster eller Lesath - men een ting er at stå med dem i hånden i forretningen - alt ændrer sig når man kommer på kysten og sætter et 27 grams blink på og høvler det afsted.
Jeg har hørt noget om backfire stænger hos Michaels jagt i Svendborg som er ene importør

Nogen gode forslag?
prisklasse 1500-4000

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 04-05-2011 af 23:27 Morten Knudsen.)
04-05-2011 22:23
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Forslag til kyststang - spin
Tag et kig på Aspire også. Evt. Cardiff som ihvertfald er en møgstiv kæp.
04-05-2011 22:29
Janus H.

Djursland
Besked: #3
Hej Morten.

Jeg har haft de 2 stænger du omtaler, og bruger nu en shimano speedmaster 9 fod, 10-30gr. Det er efter min mening en langt bedre stang end hvad fenwick kan diske op med, stærk og super sprød action - fed at fighte fisk på Smile Den kaster langt mere ubesværet end noget andet jeg har prøvet. Et 22 grams søm eller et 25gr bombarda flåd ryger virkelig langt ud! Lettere vægte klarer den også uden videre.

Om man vil gå med 9´eller 10´er vel en smags sag. Jeg har før brugt en 10 fods men den kortere stang er bare så meget mere behagelig at fiske med.

Jeg kan ihvertfald anbefale speedmasteren, og så er den en del billigere end dit budget er lagt op til Wink
04-05-2011 22:37
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #4
(04-05-2011 22:37)Janus H. Skrev:  Hej Morten.

Jeg har haft de 2 stænger du omtaler, og bruger nu en shimano speedmaster 9 fod, 10-30gr. Det er efter min mening en langt bedre stang end hvad fenwick kan diske op med, stærk og super sprød action - fed at fighte fisk på Smile Den kaster langt mere ubesværet end noget andet jeg har prøvet. Et 22 grams søm eller et 25gr bombarda flåd ryger virkelig langt ud! Lettere vægte klarer den også uden videre.

Om man vil gå med 9´eller 10´er vel en smags sag. Jeg har før brugt en 10 fods men den kortere stang er bare så meget mere behagelig at fiske med.

Jeg kan ihvertfald anbefale speedmasteren, og så er den en del billigere end dit budget er lagt op til Wink

Hej Jakob og Janus,
Tak for hurtige svar - jeg har ikke haft Aspire eller Cardiff mellem fingrene, men derimod Speedmasteren som virker superlækker i 9 fods versionen!
Bruger næsten kun 22-25-27 grams gennemløbere så jeg kan være en smulle usikker på om 10-30 grams versionen er for let til disse blink?
Den 9 fods Speedmaster kunne godt friste, men den fås i 10-30 og 15-40 grams - hvad passer bedst efter jeres erfaring med kastevægte fra 22-27 gram?

venligst,
Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 04-05-2011 af 23:40 Morten Knudsen.)
04-05-2011 22:44
Janus H.

Djursland
Besked: #5
Jeg vil mene du skal bruge den i 15-40gr kastevægt Smile Jeg vil helst kaste med gennemløbere fra 15-22gr på min. Et lidt tungere bombardaflåd går dog fint på den.

Frederik her fra forum har vidst den stang, måske han kan fortælle lidt om den hvis han ser tråden.
04-05-2011 23:23
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
(04-05-2011 23:23)Janus H. Skrev:  Jeg vil mene du skal bruge den i 15-40gr kastevægt Smile Jeg vil helst kaste med gennemløbere fra 15-22gr på min. Et lidt tungere bombardaflåd går dog fint på den.

Frederik her fra forum har vidst den stang, måske han kan fortælle lidt om den hvis han ser tråden.

Er ret hooked på at prøve den Speedmaster og venter spændt på Frederik Big Grin

Venligst,
Morten
-----------
04-05-2011 23:27
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #7
Tror jeg prøver at finde en Speedmaster 10-30 gram
Så er det bare, at finde den webshop der er billigst eller en god brugt hvis man er heldig.

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 04-05-2011 af 23:56 Morten Knudsen.)
04-05-2011 23:44
Adversering
Thorsen

Århus C
Besked: #8
Hej Morten

Jeg har den også. Dog i en 9-10 fods model, Speedmaster STC 15-40g. Det vil sige at den er i fem dele og den nederste del over korken kan udskiftes afhængig af den længde du ønsker. Håndtaget er dejligt tyndt og behageligt i mine str.10 hænder. Den kaster bedst med endegrej på 25-35 gram, men kan sagtens æde et blink på 45-50g uden at det virker kriminelt og et 18grams søm kan sendes af sted med god afstand til stangtoppen, selvom det ikke udnytter stangen fuldt ud.

Jeg bruger primært denne stang på den åbne kyst med søm på 27-28 gram og fladbukken på 25 og det er en fornøjelse at have i hænderne. Lange ubesværede kast. En målsfisk vil nok ikke lave meget buk i klingen, men den er langt fra så stiv og kønsløs som en IFer.

Du må da komme med på en forum.tur og kigge lidt på sagerne.

Jeg vil gerne smide et par billeder op, men det bliver først engang i næste uge.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
04-05-2011 23:57
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #9
Hej Lars,

Super tak! - havde ikke lige opdaget den STC model!
Det er nogenlunde det samme endegrej jeg bruger, så nu er jeg i syv sind om det skal være en 10-30 eller 15-40 grams - en STC eller en AX..... Big Grin

Jeg vil naturligvis gerne med på en forum tur når lejligheden byder sig, men det forbliver nok med spinnestangen, da albuen ikke er til fluekæppen i et godt stykke tid...

Venligst,
Morten
-----------
05-05-2011 00:10
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #10
For det ikke skal være løgn, har jeg nu fundet en Speedmaster Seatrout 9'6 eller 10'3 som også ser fed ud!
Nogen der har prøvet disse?

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 05-05-2011 af 15:00 Morten Knudsen.)
05-05-2011 00:28
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #11
Så er der bestilt en Speedmaster AX 270 - 10-30 gram
Glæder mig som sindsygt til at prøve den på kysten.

Venligst,
Morten
-----------
11-05-2011 12:35
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #12
Ærgeligt jeg kom lidt sent ind i denne tråd.

Nu spinnefisker jeg ikke mere, men jeg vil da gerne lige slå et slag for nogle af markedets mest undervurderede mærke.
Jeg fatter simpelthen ikke hvorfor det ikke er gået op for spinnefiskerne hvor fortræffelige de er.
http://www.sportex.de/EN/spinning_rods.html

/Allan

http://www.customflies.dk
11-05-2011 18:43