Stjerner:
  • 3 stemmer - 3 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Grejanmeldelse] Vision Venus SW 9' #6
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #1
[Grejanmeldelse] Vision Venus SW 9' #6
I forbindelse med lidt mere systematisk afprøvning af forskellige skydehovedtaperinger afprøvede jeg i løbet af nogle dage Visions nye kyststang Venus SW i klasse 6.

Venus SW er som standard bygget op med en meget slank højglans grafitgrå klinge, med grå beviklinger med noget guldtråd til pynt. Den fåes også, som det jo er blevet moderne, i den nye 'Pearl White'. Full Wells håndtaget er lavet i flot kork, med gummikork på top og bund af håndtaget og det samme på fightbutten. Derudover er stangen monteret med fine Pacific Bay øjer i gode størrelser og tredobbelt anodiseret alu-hjulholder. Modellen er skabt til kystfiskeri og dermed helt saltvandsresistent.

Venus SW programmet er alle i 9 fod og går fra klasse 6 - 12. Stængerne er som standard højglans grå. Men #6 stangen kan også leveres i 'Casting Monster Competition Missile White'.

Jeg lavede en CCS måling på den helt nye stang, inden jeg kastede med den. Det kom der følgende værdier ud af:

Ejenvægt: 124 gram
MOI: 79 gram/m2
IP: 120 gram
ERN: 6.1
AA: ~65 grader (Mine vinkelmålinger skal altid tages med et vist forbehold)

Så det er altså en stang med data som nogle mærker ville klassificere som en klasse 5. Den klasse 6 jeg går mest med, er en Orvis Hydros og den har altså en IP på 153..

Jeg var inden kasteriet begyndte, og med CCS datagrundlaget in mente, forberedt på en blød og slatten fætter, som nok ville føles rimeligt let takket være en slank klinge og relativt begrænset MOI.

Jeg synes det er tydeligt at Vision, i deres klassificeringsopfattelse, ønsker at en klasse 6 stang skal føles harmonisk for den gennemsnitlige fluefisker, hvis han monterer en line hvor der står #6 på pakken. Samme fisker som nok synes en af kastekanonerne fra Orvis, SAGE o. a., er stive og hysteriske og aldeles uegnede til afslappet fiskeri.

Jeg valgte, til at begynde med, at montere den med Visions eget skydehovede Attack #6F. Hovedet vejede ved kontrolmåling 14,3 gram. Egentlig synes jeg CCS dataene indikerer at en skydehovedvægt på 12-13 gram ville være mere passende til casting, og jeg var forberedt på at hovedet ville være for tungt at kaste med, men nu havde jeg bestemt mig til at holde mig inden for Visions program og dermed deres sammensætningsfilosofi.

Jeg fik hurtigt, på trods af min lidt negative forudfattede mening om dataene, den oplevelse at stangen rent faktisk kastede godt og reagerede harmonisk og behageligt på mine kastebevægelser. Klingen virkede rolig og uden påfaldende efterslag.

Jeg nåede ved ret afslappet kastestil, som er til at praktisere ved normalt kystfiskeri, nemt ud omkring 25-28 meter med coated .027" runningline. Når jeg forcerede, og gav den alt hvad jeg evner, nåede de bedste kast lidt over de 30 meter. Senere skift til Vision ACE hoved og monofil skydeline, kom der nogle meter til, med de bedste kast omkring 35 meter.

Alt i alt synes jeg stangen kaster behageligt og tilgivende. Og den er ret skøn at gå med til praktisk kystfiskeri. Ville jeg bytte mine SAGE og Orvis ud til fordel for denne. Nej det ville jeg ikke, men til gengæld ville jeg gerne bruge Venus SW en dag ved kysten hvis mit normale grej var utilgængeligt.

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 05-05-2011 af 16:10 Lars Troels.)
05-05-2011 15:11
Adversering