Gode råd fra en uventet kant...
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Gode råd fra en uventet kant...
Var lige et hurtigt smut ved Knudshoved Fyr til aften for at se om den store havørred jeg mistede lige før Påske skulle være hjemme.

[Billede: 227282_1996600753237_1190013492_2362944_8258855_n.jpg]

Aften bød ikke på nogen hug i et ellers helt fantastisk vejr. Skiftede agn flere gange, skiftede plads men intet nyttede noget.
Men trods den manglende bidelyst skulle jeg få et par tips fra en lidt uventet kant.
Klokken passerede 21.30 og jeg gik tilbage til bilen og pakkede sammen. Lidt længere henne ad grusvejen parkerede en bil og en mand steg ud og hev en masse sager ud af bilen. Da jeg langsom passerede ham spurgte jeg om han skulle ud at fiske - "yes" sagde han - "har du også været ude? - med fiskestang?" spurgte han!
Ja, hvad filan ellers tænkte jeg og undrede mig over, at han først skulle ud her efter solnedgang.... "men er det ikke lidt sent at tage ud at fiske nu?" spurgte jeg - han kom hen til min bil og foklarede så, at han skulle ud og fiske, men med harpun!
UPS... her var jo en god mulighed for at få ting at vide som man normalt aldrig kan få, så jeg viste stor interesse og han gik straks i gang med at forklare hvordan det gik til.

Det viste sig at de er 2 dykkere der dykker sammen, men starter i hver deres ende af kysten og mødes så halvvejs. De fleste havørreder går på 0,5 - 2 meter vand hvor de jager småfisk og andre smådyr helt ind til kanten - også de rigtigt store fisk!
Det er langt det bedste at dykke efter havørred om natten - han fortalte, at de er meget aktive om natten, mere end om dagen, og at de som regel jager i overfladen. De mindre fisk kommer i flokke, men store altid alene.
Jeg spurgte naturligvis om bundforhold og alle de andre ting som man står og tænker over når man står og spejder ud over vandfladerne mens man kaster og kaster og rigtigt gerne vil vide hvad der sker - under overfladen! - og fik rigtigt mange spændende svar.
Han udpegede et par steder og huller hvor der næsten altid er fisk, og hvor der som regel er STORE fisk! han fortalte hvilke måneder og perioder de som regel var stødt på større fisk og hvornår og at harpunen til havørred skal være ekstra kraftig, da spyddet helst skal gå helt gennem fisken, da havørreder altid går helt amok når de bliver ramt - modsat torsk der er mere rolige.
Han fortalte at de havde været ude en del gange, man at der pt. kun var nogle få mindre fisk inde, men at det er ved at være den tid på året hvor de store begynder at trække rundt om fyret og at de normalt først ser større fisk ved en vandtemp. over 9 grader.
Hans personlige rekord var en havørred på 9kg - sidste år i August - jowjow!! Wink
Så selvom jeg ikke fik fisk, fik jeg en masse gode råd - fra en uventet kant.

Venligst Morten

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 05-05-2011 af 23:19 Morten Knudsen.)
05-05-2011 23:14
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Gode råd fra en uventet kant...
jamen de er rigtig dygtige de fridykkere, de skyder en god del havørred om natten, og de er efterhånden blevet fast inventar på den sjællandske østkyst, specielt efter man har ophævet forbuddet i Øresund.

En ting der dog altid har undret mig? Hvordan finder de havørrederne om natten ?
Er det ikke forbudt at bruge kunstigt lys til uv-jagt og fiskeri?

Jeg synes at det er en sportsgren der er meget egoistisk i sin udførelse, min holdning har altid været at der skal være plads til os alle, fra garnfiskeren til windsurferen.
Men uv-jægeren er godt nok lige på grænsen i min bog.

Lad mig komme med et eksempel.

Sidste år i juni måned på stevns. Jeg var på natfiskeri og havde valgt at fiske på Mandehoved. Herfra kunne jeg se Uv-jægerne gå i vandet ved holtug kridtbrud, deres lygter lyste nemlig som billygter i den mørke nat.
Herfra svømmede de i makkerhold af 2 nord og syd over.
Alt i alt blev det kystnære vand gennmepløjet på en ca 2-4 km strækning og ødelagde fiskeriet for henimod 15 fiskere der havde valgt at fiske denne nat.
Da uv hold nr. 1 var kommet sikkert på land. gik det hverken værre eller bedre. næste rykind af jægere kom en time efter.
Mit forhold til dem er en smule anstrengt.

Din historie fra Knudshoved er ellers rigtig fin, bliv endelig ved med at skrive. og dejligt lige at se fyret, det er ikke alle der tager den 9 km lange gåtur derud. Men bestemt et dejligt sted.

/Allan

http://www.customflies.dk
07-05-2011 07:26
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #3
Hej Allan,

Jeg var meget spændt på hvilke indlæg der ville komme - rigtigt mange har læst artiklen uden at kommentere... Den er skrevet i en meget naiv tone for at få folks meninger frem - men indtil nu er du den eneste der har kommenteret den.
Jeg er stødt på flere og flere UV-jægere på Fyn den seneste tid og Storebælt er et meget populært område.
Nu, 2. aften i træk er der natdykkere eller UV-jægere på min favorit havørredplads... hvilket sætter en del tanker igang... det bryder jeg bestemt ikke om!
Jeg har ikke truffet dem ret mange gange her men de har åbenbart fundet pladsen ret god.
Jeg er helt enig i, at der skal være plads til alle og kan sagtens se din pointe fra Stevns - det er rigtigt surt og over stregen at ødelægge fiskeriet for så mange andre.

Der findes ikke specifik lovgivning på området og juristerne læner sig op ad lovgivninger der gælder alm. fiskeri med stang og garn, hvilket jo reelt ikke kan bruges.
I Sverige er UV-jagt forbudt og var en lang årrække forbudt i Øresund da nogle få fridykkere fangede så mange ål, at der blev skredet ind. Det er nu tilladt igen. UV-jagt er desuden kun tilladt i saltvand.

Jeg kan godt forstå fascinationen af at jage i selve elementet, men der skal ikke mange situationer som dem du nævner fra Stevns, før de bliver en forhadt gruppe set med lystfiskerøjne.

Mit indtryk er dog, ved at læse i UV-jagt foras, at man er meget påpasselig med etik mv. for ikke at støde nogen, men der er altid nogen der skal ødelægge det for andre..
Brug af lys er ikke forbudt - det kaldes at "blusse" i lovgivningen og er kun forbudt i bestemte fredede områder - men at blænde en 6 kg's havørred med verdens kraftigste LED lygte og derefter sende en harpun igennem den???... hertil kommer et ukendt antal fejlskud der sårer og dræber fisken senere.

Man kan se en masse video'er på youtube om hvordan det foregår.
Link - gå til 2:55 for at se en "sovende" havørred blive "skudt"

Mit indtryk er, at sporten er i kraftig vækst herhjemme og der bør helt klart kigges på specifik lovgivning på området - og så skal vi nok vænne os til, at dele vore havørredpladser med en gruppe mere, udover garnfiskerne....Undecided

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 07-05-2011 af 22:22 Morten Knudsen.)
07-05-2011 21:55
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #4
Fandt disse indlæg på uv forum fra en UV-jæger der jager på et af mine foretrukne hotspots:
Bliver bekymret når man læser hvor effektivt det ser ud til at være!

Lagt på d. 22-08-2010 21:55
Må vi få nogle tal på den?
---
Lagt på d. 24-08-2010 18:16
ja da .. 5,7 KG
og 85,3 cm
---
Lagt på d. 24-08-2010 22:21
Den flotte fætter der, er det en Laks eller?
---
Lagt på d. 25-08-2010 18:24
jeg ved det faktisk ikke .. jeg kender ikke forskælden på dem ...

Lagt på d. 08-09-2010 02:46
Så blev det igen tur til endnu en tur i storebælt! Trods vejret ikke lige frem var med mig i aften, med 13 S/M samt 50cm sigt, blev det til endnu en RIGTIG fin ørred.
Fisken vejede 8,4kg og var 92cm og ny personlig rekord
Det kunne være man snart skulle melde sig ind i den store point jagt, så held og lykke der ude
---
Lagt på d. 08-09-2010 18:54
Det var da utroligt! Flot flot
I løbet af én uge har du skudt ørred på 4,3kg - 5,7kg og 8,4 kg?
Er det bare mig der synes det er lidt vildt?
Hvad skyder du ellers i løbet af sådan en tur? her tænker jeg på mindre ørreder, torsk mm.
---
Lagt på d. 08-09-2010 19:01
Mig og min kammerat havde i alt en torsk, 3 ørreder samt 9 flade med op efter 2 timers nat dyk. Men efter som man finder et ordentlig hotspot, begynder man at sorterer mere i ørrederne, så man kun tager de store. Men vi kunne da have haft en del flere med op

Det er stærkt bekymrende hvor mange fisk et hold UV-dykkere potentielt kan fange/skyde - der vil uden tvivl være nogen der fristes til bare at skyde løs...
Ligeledes vil et effektivt indgreb efter kun store fisk også påvirke gydebestanden!
Desuden er det jo svært at overholde mindstemålet på 60cm for Laks hvis man ikke engang kender forskel på Laks og havørred...

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2011 af 01:30 Morten Knudsen.)
08-05-2011 00:14
bom

Besked: #5
ak ja
det virker ikke som om de er ude efter en fisk til familien,en 5kg. ørred rækker vel til et stykke tid.Og det er "de store fangster" der er problemet, lige meget hvordan det foregår.
at vi slås med hinanden,lystfiskere garnfiskere og dykkere er ikke vejen frem,men det er ofte det der foregår.
den nye garnlov f.eks her skabt en endnu større kløft mellem stang og netfiskere.Jeg talte med en meget vred garnfisker som siger:lystfiskere, de har alt for meget magt i folketinget,de hyler op men praler af at de kan fange 100fladfisk på en dag ved storebæltsbroen, og kan de nå at spise dem inden de sejler ud næste dag? eller de fanger x antal store laks ud for møn de må jo leve af dem.
og det samme med dykkere, de kan åbenbart ikke nøjes med en fisk og så bare kigge på dem, nej , de skal nakkes.
så der er nok at gå i gang med .

fluefiskeri er en kunst.
den foregår i fire takter
mellem kl. 10 og 14.
08-05-2011 07:01
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #6
Hvor mange herinde er stødt på UV-jægere på deres hotspots???

I UV-jagt foras diskuteres hvor meget man kan tillade sig at tage med hjem - hvad er etisk korrekt. Flere er inde på kvotering og andre nævner eksempler på massefangster. At natdyk med lys næsten er FOR effektivt osv. osv.

Når en sådan diskussion opstår, er det nok fordi at UV-jægerne godt er klar over at selvjustits er nødvendigt, når der nu ikke findes nogen decideret lovgivning der behandler UV fiskeri - og fordi at metoden, især om natten, er så effektiv at mange er bange for, at nogle få ødelægger det for mange andre.

Uddrag fra debatten på nedenstående link til debat på UV-jagt forum:

Lagt på d. 23-09-2010 08:04
Føler jeg lige må deltage i debatten. Først vil jeg lige sige, at jeg ikke er betalende medlem af Naknemo.dk og det heller ikke er mod denne forening jeg skriver men generelt for alle uv-jægere i DK.

Hvorfor er så mange modstandere af nogle begrænsninger på vores fangster, specielt om natten? Det forekommer i mange lande og ses som en helt normalt måde at sikre at der er fisk i fremtiden også. I mange lande er natfiskeri endda forbudt. Mener selv at det vil være et positivt signal at sende og kan måske afholde visse typer fra at overfiske i stor stil.

Skal vi ikke kalde en spade for en spade og indrømme at vi jo kan fange mange fisk i lygtens skær, specielt havørred om natten kan jo være et veritabelt tag selv bord. Har oplevet mange gange at kunne have skudt 10-20 +2,5 kilos uden dog at gøre det, men ved også at der er typer der fanger alt de kan og ikke kan se, at det er forkert at fange +5 store havørreder på en gang.

Og nu er der nok nogen der siger, hvorfor er det super sejt hvis en lystfisker fremviser sådan en fangst, og hvis vi uv-jægere gør det er det forkert. Svaret er; fordi når vi gør det om natten, er det nemt og store fangster kan gøres ofte og uden at man er specielt fantastisk til at jage.

At komme op med 20 kilo ørred efter et natdyk kan være meget fint og en flot fangst, problemet kommer når personen er derude dagen efter og gør det igen, og igen.

Min konklusion er, at nogle retningslinjer omkring fangster om natten ville i mine øjne være positivt.
Fangster gjort om dagen synes jeg egentligt ikke der er behov for at kigge på, der fanger man nemlig mere efter indsatsen og store fangster er sjældnere.

Og det med kun at poste den store fisk, og så lige glemme de 7 andre ørreder man også lige skød, det er da hul i hovedet. Det skriger da til verden, at det etisk nok ikke er helt forsvarligt i det land vi lever i.

Læs hele debatten

venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2011 af 23:10 Morten Knudsen.)
08-05-2011 22:07
Leif Chr.

Besked: #7
(08-05-2011 22:07)Morten Knudsen Skrev:  Hvor mange herinde er stødt på UV-jægere på deres hotspots???

I UV-jagt foras diskuteres hvor meget man kan tillade sig at tage med hjem - hvad er etisk korrekt. Flere er inde på kvotering og andre nævner eksempler på massefangster. At natdyk med lys næsten er FOR effektivt osv. osv.

Når en sådan diskussion opstår, er det nok fordi at UV-jægerne godt er klar over at selvjustits er nødvendigt, når der nu ikke findes nogen decideret lovgivning der behandler UV fiskeri - og fordi at metoden, især om natten, er så effektiv at mange er bange for, at nogle få ødelægger det for mange andre.

Prøv at læs denne tråd.

venligst
Morten

Hej Morten

Jeg er selv uv-jæger, dvs. jeg har vel skudt ca. 15 flade i tidens løb, alle i dagslys. Jeg har mødt andre uv-jægere ved glatved syd for Grenå et par gange om natten og har altid snakket med dem.

Nu er jeg ikke en rigtig god svømmer, så jeg beundre dem der kan få fridykning til at se ud som en leg. Men det tænder mig lidt af når der bliver brugt kraftige lys om natten, hvor man hvis fiskene er der, næsten kan skyde ørreder så let som at plukke æbler fra et træ Angry det er ikke ok.
Jeg syntes det er at sammenligne med at stange fasaner som er gået til ro i trætoppene, om natten. Som jo også er forbudt.

Brug af kunstigt lys ser jeg derfor gerne forbudt. Men når det er skrevet vil jeg stadig mene at der skal være plads til os alle, under ordnede forhold Smile

Mvh Leif
08-05-2011 23:12
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #8
(08-05-2011 23:12)Leif Christensen Skrev:  Hej Morten

Jeg er selv uv-jæger, dvs. jeg har vel skudt ca. 15 flade i tidens løb, alle i dagslys. Jeg har mødt andre uv-jægere ved glatved syd for Grenå et par gange om natten og har altid snakket med dem.

Nu er jeg ikke en rigtig god svømmer, så jeg beundre dem der kan få fridykning til at se ud som en leg. Men det tænder mig lidt af når der bliver brugt kraftige lys om natten, hvor man hvis fiskene er der, næsten kan skyde ørreder så let som at plukke æbler fra et træ Angry det er ikke ok.
Jeg syntes det er at sammenligne med at stange fasaner som er gået til ro i trætoppene, om natten. Som jo også er forbudt.

Brug af kunstigt lys ser jeg derfor gerne forbudt. Men når det er skrevet vil jeg stadig mene at der skal være plads til os alle, under ordnede forhold Smile

Mvh Leif

Hej Leif,
Det er lige i øjet - der skal være plads til alle, men efter hvad jeg har læst mig til, med skjulte fangstrapporter osv. er der alt for stor risiko for rovdrift hvis der benyttes lys.
Jeg har nu flere aftner i træk pakket mit grej sammen efter mange timers forgæves fiskeri og har hver gang, ved 22 tiden, mødt 2-mandshold nat-UV jægere der nat efter nat pløjer en 2 km prima havørredstrækning igennem med lys og harpun.

Det er ærgerligt, men jeg er faktisk ved at lede efter et nyt sted at fiske hvor der ikke er UV-jægere om natten.
Ekstra røvsurt er det også at jeg har brugt oceaner af tid på at lære stedet kan kende - men føler helt ærligt at det lige pt. er spild af tid at fiske lige der.....

venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2011 af 23:29 Morten Knudsen.)
08-05-2011 23:21
Janus H.

Djursland
Besked: #9
Jeg fisker på djursland, hvilket uden tvivl er det sted i dk hvor UV jagt bliver dyrket mest intenst.

Sidst jeg var ude mødte jeg 4 der skulle til at igang lige som jeg tog hjemad. Og i sommer månederne er de på top pladserne stort set hver dag/nat, og ja de fanger mange store havørreder derude om natten.

Egentlig har jeg det fint med dem. De gange jeg har oplevet dem forstyrre mit fiskeri om natten, har det været fordi de ikke har kunnet se mig. Møder jeg dem inden de går i vandet er de altid flinke til lige at høre hvordan og hvorledes vi kan være her sammen. Dog har jeg oplevet nogle om dagen ved Glatved der har været fuldstændig ligeglade med at holde afstand, ikke kun til mig men også til alle andre stangfiskere derude.

Der burde kunne være plads til alle, så længe man viser respekt for hinanden og udøver en smule mådehold Smile
08-05-2011 23:32
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #10
(08-05-2011 23:32)Janus H. Skrev:  Jeg fisker på djursland, hvilket uden tvivl er det sted i dk hvor UV jagt bliver dyrket mest intenst.

Sidst jeg var ude mødte jeg 4 der skulle til at igang lige som jeg tog hjemad. Og i sommer månederne er de på top pladserne stort set hver dag/nat, og ja de fanger mange store havørreder derude om natten.

Egentlig har jeg det fint med dem. De gange jeg har oplevet dem forstyrre mit fiskeri om natten, har det været fordi de ikke har kunnet se mig. Møder jeg dem inden de går i vandet er de altid flinke til lige at høre hvordan og hvorledes vi kan være her sammen. Dog har jeg oplevet nogle om dagen ved Glatved der har været fuldstændig ligeglade med at holde afstand, ikke kun til mig men også til alle andre stangfiskere derude.

Der burde kunne være plads til alle, så længe man viser respekt for hinanden og udøver en smule mådehold Smile

Hej Janus,

Jeg er enig i, at der skal være plads til alle og de par stykker jeg har talt med har også været høflige og imødekommende. Min frustration går ikke på misundelse over deres fangster, men mængden som de potentielt er i stand til at hjemtage (og som nogen unægteligt gør) - især ved natdykning med lys - som jeg ser det er der ikke plads til alle hvis et område nat efter nat bliver så effektivt afsøgt for fisk - og det er fiskebestanden der først betaler prisen.

venligst
Morten

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 08-05-2011 af 23:45 Morten Knudsen.)
08-05-2011 23:44
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #11
Lige et spørgsmål - skal de betale fisketegn??

I øvrigt mener jeg at lys burde forbydes ligesom ved jagt. I gamle dage var "åleblusning" også forbudt (er det vel stadig) - og uv-jagt med lys må vel være "blusning"???

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
09-05-2011 00:55
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #12
(09-05-2011 00:55)Brandt Skrev:  Lige et spørgsmål - skal de betale fisketegn??

I øvrigt mener jeg at lys burde forbydes ligesom ved jagt. I gamle dage var "åleblusning" også forbudt (er det vel stadig) - og uv-jagt med lys må vel være "blusning"???

Hej
Ja, UV-jægere skal betale fisketegn.
Blusning er kun forbudt til ål og visse fredede områder.
Men det har i min bog ikke noget som helst med jagt at gøre, at udblænde en hvilende havørred og derefter harpunere den...
Blusning skulle helt forbydes - fisken har jo ikke mange chancer...

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 09-05-2011 af 08:02 Morten Knudsen.)
09-05-2011 08:01