Stjerner:
  • 0 stemmer - 0 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gammarus
Daniel Heinrichsen

Besked: #1
Gammarus
Her en bindebeskrivelse til en gammarus/tangloppe der med sine livlige ben fisker rigtig godt.
Jeg har valgt at lægge den her i nymfemappen pga. af den deler levested sammen med de fleste nymfer og fordi de fiskes på samme måde. Denne gammarus tangloppe fisker i øvrigt også rigtig godt på kysten. Prøv den på en sky kystørred og du vil blive overrasket! Den skulle også være en rigtig dræber efter ørred og stallinger i det ferske Tongue

Mønsteret er den samme som man ser i "The fish and the fly - Nymphs". Så hvis man ønsker at se hvordan Morten Øland binder den i filmen er der også nogle tips og tricks at hente der.

God fornøjelse Smile

Bindebeskrivelse:

Krog: Partridge YK4A str. 10-12
Tråd: Lys 10/0, her har jeg brugt en UTC
Belastning: Tungstens plade eller "bly"tråd.
Hale: Agerhøne.
Ben: Agerhøne, bundet ind i en dubbing løkke
Krop: Natur dub, standard slf eller lign. Her har jeg brugt Craw dub. Bind det ind sparsomt.
Rygskjold: UV Lim

Her en step by Step:

Krogen placeres i stikket.

[Billede: img3704q.jpg]

Halen af agerhøne bindes ind.

[Billede: img3705ud.jpg]

Første lag belastning bindes ind.

[Billede: img3707e.jpg]

De næste lag belastning bindes ind, det næste kortere end det forrige. Jeg bruger 3 lag i alt, det fungere fint for mig.

[Billede: img3709b.jpg]

Der ligges et fjerde og sidste lag belastning. Stykket skal være langt nok til at nå "henover" de forrige lag og danne en "glat" overgang/ryg.

[Billede: img3712p.jpg]

Dubbing løkken bindes ind og lægges til side. Det er den man kan se til venstre i billedet. Man dubber kroppen sparsomt.

[Billede: img3718e.jpg]

En fjer fra agerhønen placeres i klemmen. Fjerstrålerne klippes af helt inde ved stammen og placeres i dubbingløkken. Det kan godt kræve lidt god øvelse

[Billede: img3719px.jpg]

Efter den er blevet spundet rundt et par gange, er vi nu parat til at tørne den rundt om kroppen.

[Billede: img3723w.jpg]

Efter den er blevet tørnet, bindes den fast og fluen afsluttes med et par whip finish knots.

[Billede: img3724ag.jpg]

Første lag UV lim tilføres til fluen, husk at tving agerhønefibrene ned med fingrene mens limen tilføres. Igen det kan kræve lidt øvelse. Tilføj flere lag lim efter eget ønske. Husk det skal være sparsomt per lag.

[Billede: img3726f.jpg]

Den færdige flue

[Billede: img3741r.jpg]

Mvh
Daniel Heinrichsen
07-05-2011 00:11
Adversering
123

Besked: #2
RE: Gammarus
Hej Daniel,

Dine hackler er alt for lange, og din krop bliver for tyk og for lige ift. hvordan proportionerne burde være. Prøv og lav en google på "gammarus" og se hvordan tanglopperne ser ud i virkeligheden, så kan du tydeligt se hvad jeg mener.

Gammarus imitationer er ellers meget effektive fluer såfremt de er belastet nok, så de fisker hvor de skal.
07-05-2011 07:26
Daniel Heinrichsen

Besked: #3
(07-05-2011 07:26)schreiber Skrev:  Hej Daniel,

Dine hackler er alt for lange, og din krop bliver for tyk og for lige ift. hvordan proportionerne burde være. Prøv og lav en google på "gammarus" og se hvordan tanglopperne ser ud i virkeligheden, så kan du tydeligt se hvad jeg mener.

Gammarus imitationer er ellers meget effektive fluer såfremt de er belastet nok, så de fisker hvor de skal.

Hej Schreiber

Mange tusind tak for din respons! Det viser vel bare jeg stadig har meget at lære endnu Angel

for at undgå den bliver så tyk og lige, skal jeg vel lade være med at duppe den så kraftigt bagtil og fortil? og så selvfølgelig endnu mere sparsomt eller?
(Denne besked var sidst ændret: 07-05-2011 af 09:11 Daniel Heinrichsen.)
07-05-2011 09:10
123

Besked: #4
(07-05-2011 09:10)Daniel Heinrichsen Skrev:  Hej Schreiber

Mange tusind tak for din respons! Det viser vel bare jeg stadig har meget at lære endnu Angel

for at undgå den bliver så tyk og lige, skal jeg vel lade være med at duppe den så kraftigt bagtil og fortil? og så selvfølgelig endnu mere sparsomt eller?

Du skal bruge 1/4 - 1/3 dubbing af de du har brugt - ca. Smile Dubbingen skal ikke være busket, det sørger hackler for.
07-05-2011 15:55
Daniel Heinrichsen

Besked: #5
(07-05-2011 15:55)schreiber Skrev:  Du skal bruge 1/4 - 1/3 dubbing af de du har brugt - ca. Smile Dubbingen skal ikke være busket, det sørger hackler for.

Okay tusind mange tak Big GrinBig Grin Er glad for at få at vide hvad jeg kan gøre bedre Rolleyes
Jeg prøver at lave nogle flere...

Mvh
Daniel
07-05-2011 16:07
123

Besked: #6
Prøv evt. at kigge filmene igennem et par gange til og kig på de rigtige tanglopper. Pyt med hvordan andre binder dem, så længe de ligner det de skal.
07-05-2011 19:52