SAGE fluehjul
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
SAGE fluehjul
Jeg har fornylig købt en SAGE 3200 til min #4 stang. Jeg syntes hjulet er fedt, især pga den lave vægt (88 gram).

Nu kigger jeg lidt efter et Sage hjul til kysten (#6) f.eks. 2560 eller 4560. Men så vidt jeg kan se har de ikke en lukket hjulramme, som f.eks. Loop/Danielsson har. Er der nogen som har erfaringer fra praktisk brug, som kan kommentere på om det generer under fiskeri - om linen "hopper ud"?

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-12-2009 10:15
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #2
RE: SAGE fluehjul
Hej Nikolai

Jeg har flere hjul uden lukket hjulramme, som jeg ikke har haft problemer med (bruger stort set kun flatbeam ell. mono på kysten). Jeg ville bekymre mig mere om den åbne tandhjulskonstruktion som driver bremsen.

Et par af mine kammerater har haft hjulet, og for dem har det fungeret problemfrit.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2009 af 11:09 Jan Fensten.)
09-12-2009 11:05
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #3
Hej Nikolai

Jeg har lige for nylig fået anskaffet mig et Sage 2050 hjul, hvor jeg har monteret monofil skydeline til netop kysten. Det er også monteret med åbenspole, og har heller ikke haft nogen problemer overhovedet med det. Kører lige som det skal og du oplever ikke på noget tidspunkt med at spolen er åben frem for lukket

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
09-12-2009 11:17
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
Super!

Tak for svar - det ville heller ikke ligne SAGE at lave noget der ikke virker (vi ender med at blive helt religiøse herinde)

Jeg har blot haft erfaringer fra tidligere med åbne hjulrammer, som ikke kunne holde linen indenbords - men det var vist graphite hjul, når jeg tænker efter (Compo)

Så kan jagten jo fint sættes ind Smile

mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2009 af 11:26 Nikolai Kaad.)
09-12-2009 11:26
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #5
(09-12-2009 11:26)Nikolai Kaad Skrev:  Tak for svar - det ville heller ikke ligne SAGE at lave noget der ikke virker (vi ender med at blive helt religiøse herinde)

Hehe.. Ja det ville være noget rigtig skidt med Sage og Waterworks hvis de lavede sådanne hjul og de så ikke virker som de skal.. Big Grin
Men udviklingen er også gået stærkt med den slags hjul og åbne spoler må man sige.
Har dog haft lidt problemer også med et ældre hjul af samme spole slags, men kan ikke huske navnet på det nu.. Men konklusion, de nye og især sage og waterworks virker som en drøm (har kun lige haft fingre i de 2 mærker på det seneste med åbne spoler)
Men er bare på jagt og finde det hjul, de er super lækre og fungere som en drøm. Kan kun sige mit spinner som en mis og endnu bedre da der kom fisk for enden af det i fredags også .. heh

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
09-12-2009 11:32
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #6
Ja det er fedt med nyt grej - jeg har også haft mit 3200 ude af posen flere gange i længselsfuld venten på forår og noget tørfluefiskeri Smile

mvh

Nikolai

09-12-2009 11:35
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Jeg ville bekymre mig mere om den åbne tandhjulskonstruktion som driver bremsen.

hej Jan

Den har jeg også været skeptisk omkring tidligere, men har fået forklaret, at fordi der er et lille slip imellem tandhjulenes tænder, så skulle der ikke kunne opstå problemer med sand eller lignende. Alt andet (bremse mv.) er lukket tæt og forsvarligt inde.

mvh

Nikolai

09-12-2009 11:37
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
Hej Nikolai

Jeg har ikke hørt noget negativt om den eksponerede tandhjulskonstruktion, og funktionaliteten generelt.

Har du set deres click serie?

http://www.sageflyfish.com/dyn_prodlist.php?k=132673

Superfedt hjul, der fortjener positiv omtale

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2009 af 11:49 Jan Fensten.)
09-12-2009 11:46
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #9
Hej Jan

Ja det kunne være lækkert med et Click hjul på en TXL #3 Smile

men det projekt må vente lidt - først handler det om #6 og #4 (måske #8?)

mvh

Nikolai

09-12-2009 11:51
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #10
Citér:Hej Jan

Ja det kunne være lækkert med et Click hjul på en TXL #3 Smile

men det projekt må vente lidt - først handler det om #6 og #4 (måske #8?)

mvh

Nikolai

Hold da op..... det er alligevel noget af et projekt Wink

Hvad leder du efter?

Venligst

Jan

09-12-2009 12:02
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #11
Hvad leder du efter?
Hej Jan

Lad mig sige det på den måde, at jeg er på udkig efter følgendeBig Grin

- Z-axis 691 (eller måske TCR? - kommer lidt an på hvordan det går når jeg får prøvet Oles nye TCR). Jeg har godt nok både en AEg og en XP i #6, men den Z-axis var yderst delikat og lækker at kaste medBig Grin

- SLT 490 el. 486

- Z-axis 890 - Det er kun et måske, da jeg egentlig har en ganske udemærket #8 fra Vision, som bliver brugt når vejret kræver 19 gram

Derudover ville jeg som nævnt ovenfor også gerne have fingre i et SAGE #6 hjul til kysten f.eks. 2560. De er ved ta komme ned i et fornuftigt prisleje.

Det er jo ikke fordi jeg akut mangler noget af det ovenstående, men dukker det op til en fornuftig pris, så er jeg helt sikkert interesseret Smile

Det største problem er nok, at jeg efterhånden for sværere og sværere ved at skille mig af med de stænger der i forvejen står i skabet, og at der derfor er ved at hobe sig en hel del op - hvilket min kære hustru slet ikke kan se logikken iRolleyes

Mvh

Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 09-12-2009 af 12:27 Nikolai Kaad.)
09-12-2009 12:26
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Hej Ole

Jeg er helt enig med dig mht svenske hjul. Jeg sværger selv til Evotec LW, som jeg rent faktisk syntes er noget af det smukkeste man kan sætte på sin stang - det er virkelig godt at dette forum kun befolkes af indforståede fluefiskere Wink

...og selv om jeg sagde noget andet i søndags, så ryger det gamle Traxion hjul nok afsted alligevel Smile
mvh

Nikolai

09-12-2009 16:52