Forår Kalø vig.
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Forår Kalø vig.
Forår Kaløvig Big Grin

[vimeo]5248935[/vimeo]

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
10-12-2009 12:33
Adversering
Leif Chr.

Besked: #2
RE: Forår Kalø vig.
Fin fisk, det bliver jo også vores tur engang Big Grin
Den er allerede blevet til en nedgænger over på 123 Rolleyes
10-12-2009 16:57
Stig Sørensen
Webmaster

Randers NØ
Fraværende
Besked: #3
Lækker flot fisk! Det er jo sådan een vi alle drømme om.. Big Grin

Og rigtig god video med musikken osv, rigtig godt lavet.
10-12-2009 17:19
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
ØV
.. det er sådan noget der gør det rigtig rigtig hårdt at sidde her i eftermiddagsmørket og skulle vente en hel vinter på, at det bliver forår igen og på, at fiskene bliver fede og blankeBig Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-12-2009 17:34
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(11-12-2009 00:34)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Hej alle.

Mama mia !!! Hvilken fantastisk flot fisk ! Smile

Jeg er dog nødt til at komme med en bekendelse.... Confused :

Jeg er de senere år begyndt at få det noget ambivalent mht STORE fisk - jeg vil vildt gerne fange dem... og når det så en sjælden gang lykkes, nænner jeg sgu ikke at aflive dem. Jeg synes, de er sådan nogle fantastiske og respektindgydende skabninger, at de ikke skal dø for min priest.... Huh

Venligst,

Ole

Hej Ole

Tak for det indlæg!
Jeg har været heldig at fange nogle få store blanke ørreder fra kysten (+ 4 kg) .. og, hvis vi snakker om blankfisk, en enkelt opgænger i Skjern. Jeg må indrømme, at jeg hver gang er faldet for fristelsen til at tage dem med hjem. Men når jeg finder dit indlæg meget vedkommende - så er det fordi jeg hver gang er gået fra vandet med en meget ambivalent følelse. Glæde over fisken blandet med sorg over at have aflivet en fisk, som jeg egentlig syntes burde have levet videreHuh
Mit nytårs fortsæt er, at den næste ryger ud igen - så vil jeg nyde at fiske videre med bevidstheden om, at jeg er kommet et skridt videre i retning af at forstå, hvad fanden denne her fascination drejer sig omRolleyes
Jeg vil godt lige pointere, at jeg altid vil have fuld forståelse for, at nogen tager en blank fisk med hjem. Jeg vil også selv fortsætte med at spise havørred og laks. Det er ikke noget der kan opstilles regler for - det må komme an på at fange en fornemmelse af, hvad der er det rigtigste for en selv, når man er i situationenSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
11-12-2009 01:28
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #6
(11-12-2009 01:58)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Men måske er det næsten endnu mere barbarisk....altså at ville fange fisk udelukkende for at lege med dem - ligesom katten med musen !? Huh

Primært i USA men også her i Europa er der en tiltagende opinion, der ser lystfiskeri og især C&R som rent barbari og dyrplageri....Dodgy

Hej Ole
Jeg synes ikke umiddelbart, at vi skal være så bange for den diskussion - for hvis der ikke var lystfiskere .. så var der heller ikke fisk. Det er jo let at dokumentere - hvor let er det at fange ørred ved kysten og hvor er torsken?Cool

Citér:På den ene side forstår jeg indvendingerne, men på den anden side synes jeg også, at det er udtryk for en fremmedgørelse ift menneskets natur (ja, vi er jo faktisk en DEL af den samlede fauna...), vores oprindelige levevilkår og (latente) jagtinstikt.

Venligst,

Ole

Jeg bliver aldrig rendyrket C&R fisker. Men derfor kan man jo godt have en holdning. Jeg var på en tur til Lyø i foråret. Jeg fangede nogle stykker omkring målet, som jeg ikke havde behov for at gokke - men min søn landede en fin fisk på ca 1½ kg. Den spiste vi med stor fornøjelse til middag - og det vil jeg aldrig afstå fra!
Jeg tror ikke, at jeg kan komme det nærmere end før - hvis fisken er lovlig .. så er det op til den enkeltes eget skøn i det øjeblik, hvor beslutningen skal ta'sSmile

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
11-12-2009 10:12
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #7
Hej Ole og Martin

Jeg er meget enig i jeres hodlninger og formuleringer om dette emne, og har selv stået med en dårlig smag i munden en gang. Det var i Norge ved Mandal, hvor jeg efter et par 0-ture deroppe endelig fik et godt hug af en pæn laks på 4,5 kg. Den fik et slag for panden i ren blodrus og iver/glæde over endelig at få en pæn laks på land. Siden hen har jeg flere gange tænkt, at den laks egentlig havde gjort bedre gavn, hvis den havde fået lov til at svømme videre.

Jeg fisker som hovedregel for at fange og hjemtage fisk - jeg syntes det er en herlig spise, og hvis jeg ikke kunne lide at spise dem, ville jeg nok aldrig være begyndt at fiske. Dette er dog ikke ensbetydende med, at jeg skal hjemtage alle de fisk jeg fanger (selvom den praksis ikke ville have betydet noget som helst for bestanden efter dette års sørgelige fangststatistik - 1 havørred over målet i hele 2009!).

Jeg ser mange gode elementer ved C&R, og i vilde vande, hvor bestanden ikke kan klare et alt for voldsomt fiskepres, mener jeg, at det er en nødvendighed, hvis også andre skal have glæde af vandet. I andre vande, hvor der hovedsageligt er tale om udsatte fisk - og hvor udsætningerne er et fast årligt supplement til bestanden - kan jeg ikke se problemet i at hjemtage de fisk man selv kan spise. Vi mennesker har altid høstet af naturen, og hvis vi sørger for at så og pleje naturen, så burde der ikke være noget til hinder for at den praksis kan fortsætte.

mvh

Nikolai - som inderligt håber at 2010 bliver et bedre fangstår

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
11-12-2009 12:44
Adversering
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #8
Hej Martin, Ole, Nikolai og andre glade brugere af FV

Jeg praktiserer både C & F og almindeligt fiskeri. C & F fisker jeg steder hvor bestandene re sårbare og ikke tåler almindeligt fiskeri.
Men hvis jeg skærer helt ind til benet, så syntes jeg ikke der er noget mere rigtigt, end at hjemtage en fisk. For at spise den samme aften (et synspunkt min søn på treogethalvt deler Wink )

Fra jord til bord......

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 11-12-2009 af 14:04 Jan Fensten.)
11-12-2009 13:16
Jeppe Madsen

Grenå
Besked: #9
Hej med jer.

De fisk jeg tager med hjem er for det meste mellem 40-60 cm, og det er af den grund at det kun er mig der spiser fisk i huset, så jeg vil hellere sætte en stor ud igen (60+).Angel
Selvfølgelig kan der også ryge en 60+ med hjem, men det er sgu fedt at sætte en stor fisk ud igen, jeg har det godt med mig selv når jeg ser den svømme lige så stille afsted igen.Angel

Hilsen Jeppe
12-12-2009 10:51