Majflueimitation på Partridge 15BNX
Jacob Bechmann

Besked: #1
Majflueimitation på Partridge 15BNX
Hej forum
Jeg har ikke haft en tørfluestang i hånden, i noget der ligner 15 år, men lysten er igen dukket op, hvilket passer glimrende med majfluesæsonen. Jeg har i dag været ved åen, og kan konstatere, at jeg er lettere rusten eller også er det krogen, der ikke er perfekt…

Jeg har bundet nogle majflueimitationer på en Partridge 15BNX Klink Hammer Extreme str. 12. Fiskene tog gladeligt fluen, men desværre lykkes det mig kun at rifte dem. Således lykkes det mig kun at lande en lille bækørrede og smide tre, der helt sikkert mærkede krogen.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med nævnte krog, eller er det bare mig der er lidt rusten?

Med venlig hilsen

Jacob Bechmann
20-05-2011 18:05
Adversering
123

Besked: #2
RE: Majflueimitation på Partridge 15BNX
(20-05-2011 18:05)Jacob Bechmann Skrev:  Jeg har bundet nogle majflueimitationer på en Partridge 15BNX Klink Hammer Extreme str. 12.

Den krog du bruger er tænkt til en vårflue emerger. Når du skriver at du binder majfluer, forståer jeg det som om du binder duns eller spinners, og til det er krogen jo "ubrugelig" kva den sidder under vandets overflade. Du skal bruge en TMC 5212 eller lign. til en dun/spinner (med mindre vi snakker forlængede bagkroppe, men det er en helt anden diskussion.). Det ville være noget nemmere hvis du kunne poste et billede af din flue. Men hvis fiskene stiger til fluen er den vel fin? Mon ikke det bare er dit tilslag der falder for tidligt?
20-05-2011 19:46
Jacob Bechmann

Besked: #3
Lad mig lige starte med at sige at jeg heller ikke har bundet en flue i ca. 15 år og absolut ikke har fulgt med på den scene. Så jeg halter også en smule bagefter havd det angårConfused

Jeg er helt med på at den type krog ikke egner sig til duns eller spinners. Som det fremgår af det uskarpe billede har jeg bundet en faldskærmsflue. Ud over at jeg åbenbart har valgt en krog til vårflue imitationer, mener jeg selv, at den type krog er fornuftig til falskærmsfluer. Er det helt hen i vejret?

Fiskene tog fluen uden at spille kostbare, så mønstret virkede. Mht tilslag er det ikke umuligt at det går for hurtigt...

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

20-05-2011 21:06
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #4
Hej,
Jeg har tidligere brugt en lignende krog til majfluer (godt nok kiwi-varianten, men alligevel) og det fungerede ganske enkelt fremragende. Fiskene elskede fluen, og jeg bommede ikke en eneste fisk i modhugget.
Så med forbehold for, at det er en særligt dårlig krog (og jeg har tidligere kasseret flere kasser Partridge-modeller, fordi min krogningsprocent på dem var for ringe), så er det nok timingen, der er lidt rusten...
Claus

http://www.ussingbech.dk
20-05-2011 21:20
Jacob Bechmann

Besked: #5
Tak for svar

Jeg giver krogen en chance til og forsøger at justere modhugget.

Venlig hilsen

Jacob
20-05-2011 22:02
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #6
(20-05-2011 19:46)schreiber Skrev:  Den krog du bruger er tænkt til en vårflue emerger. Når du skriver at du binder majfluer, forståer jeg det som om du binder duns eller spinners, og til det er krogen jo "ubrugelig" kva den sidder under vandets overflade. Du skal bruge en TMC 5212 eller lign. til en dun/spinner (med mindre vi snakker forlængede bagkroppe, men det er en helt anden diskussion.). Det ville være noget nemmere hvis du kunne poste et billede af din flue. Men hvis fiskene stiger til fluen er den vel fin? Mon ikke det bare er dit tilslag der falder for tidligt?

Hvis jeg lige kan tillade mig og snakke lidt udenom, hvilke kroge bruger du så, når du smider en extented body på dine majfluer ? (hvis du da overhovedet gør det Wink )
Bruger selv en TMC 102y, og syntes egentligt den er lidt ringe til formålet ?

Mvh Stefan Skovbo
21-05-2011 18:52
123

Besked: #7
(21-05-2011 18:52)Stefan Skovbo Skrev:  Hvis jeg lige kan tillade mig og snakke lidt udenom, hvilke kroge bruger du så, når du smider en extented body på dine majfluer ? (hvis du da overhovedet gør det Wink )
Bruger selv en TMC 102y, og syntes egentligt den er lidt ringe til formålet ?

Ja, den krog duer ikke til meget. Brug en TMC 206BL i strl 10 (hellere 8 eller 6 hvis du kan finde nogle i den størrelse). Partridge laver nogle korte kroge med meget stor kroggab, men jeg har ikke megen fidus til Partridge kroge generelt (udover deres JS serie).

Til (majflue)kroppe bundet på hele krogen, anbefaler jeg TMC 109 i strl 7 og 9 eller lign. Evt. TMC 5212 i strl 8 og 10.
22-05-2011 13:02
Adversering
Jacob Bechmann

Besked: #8
Schreiber: Kan du forklare mig hvordan du kommer frem til at 15 BNX er beregnet til vårflue emergers? Jeg kan kun finde krogen omatalt som velegnet til emerger mønstrer generelt...

Venlig hilsen

Jacob
23-05-2011 22:19
123

Besked: #9
(23-05-2011 22:19)Jacob Bechmann Skrev:  Schreiber: Kan du forklare mig hvordan du kommer frem til at 15 BNX er beregnet til vårflue emergers? Jeg kan kun finde krogen omatalt som velegnet til emerger mønstrer generelt...

Venlig hilsen

Jacob

Ja, det er en klinkhåmer krog, og klinkhåmer fluen blev oprindelig tænkt til at imitere lækkende vårfluer pupper. Det har jeg i hvert fald læst et sted, men den kan jo bruges til hvad som helst der klækker. En døgnfluer hænger slet ikke på samme måde som en vårflue når den bryder overfladen, så derfor imiterer den en vårflue. At den så kan fange stort set alt alle steder er en anden sag. Det er klart min favoritflue.

Du kan læse mere om fluen her: http://www.danica.com/flytier/hklinken/k...pecial.htm
29-05-2011 18:33