Titanic - skaterflue
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #1
Titanic - skaterflue
Hejsa

Jeg er blevet inspireret af filmen Patterns of Patagonia, hvor Henrik bruger en skaterflue kaldet Titanic. Jeg har søgt på nettet, og fundet adskillige billeder af diverse varianter, men jeg har endnu ikke fundet en decideret bindevejledning. Det jeg eftersøger, er ikke et eksakt mønster, men en angivelse af faconen på skummet og hvordan det monteres.

Hvis nogle af jer har forsøgt at binde en Titanic, vil jeg gerne høre nærmere. På forhånd tak for hjælpen.

[Billede: yhst-17105658520519_2155_236836621]

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 21-05-2011 af 08:17 MTL.)
21-05-2011 00:31
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Titanic - skaterflue
(21-05-2011 00:31)M. T. Lund Skrev:  Hejsa

Jeg er blevet inspireret af filmen Patterns of Patagonia, hvor Henrik bruger en skaterflue kaldet Titanic. Jeg har søgt på nettet, og fundet adskillige billeder af diverse varianter, men jeg har endnu ikke fundet en decideret bindevejledning. Det jeg eftersøger, er ikke et eksakt mønster, men en angivelse af faconen på skummet og hvordan det monteres.

Hvis nogle af jer har forsøgt at binde en Titanic, vil jeg gerne høre nærmere. På forhånd tak for hjælpen.

[Billede: paulson-s-titanic.html]

Hej Martin - og velkommen herinde på WWW's bedste mødested. Desværre kan jeg ikke se dit billede, som du har lagt ind - eller er det et link? (rødt kryds + lidt tekst vises på min skærm). Nu er jeg jo ikke IT-nørd, men måske nogen ved, hvad der er galt??

Kender ikke umiddelbart fluen, Titanic

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
21-05-2011 01:56
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #3
Hej Jørgen

Så er billedet fixet :-) Hyggeligt at møde dig her, men jeg ser nu også frem til at møde dig real-life ude ved åen. Det bliver spændende at se, hvad 2011-sæsonen har at byde på.

Med venlig hilsen

Martin
21-05-2011 09:16
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Har flyttet tråden til det korrekte emne, da det andet er kun til bindevejledninger Smile

Men en ellers fin og spændende flue, som der godt kunne gå hen og være spændende

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
21-05-2011 09:35
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #5
(21-05-2011 09:16)M. T. Lund Skrev:  Hej Jørgen

Så er billedet fixet :-) Hyggeligt at møde dig her, men jeg ser nu også frem til at møde dig real-life ude ved åen. Det bliver spændende at se, hvad 2011-sæsonen har at byde på.

Spændende creation, den dér Titanic. Gætter på, at skummet er bundet ind som en hale under krogen og til sidst er krogøjet presset igennem efter at der er brugt sekundgel under "hagen"?? Hvad med at suplere skateren med et sæt Tjernobyl Ant-gummiben de kunne monteres gennem skummet vha en synål - tror at det kunne provokere den mest ignorante havørred i Lindenborg til hug i nattens mørke!

2011 vil for en god del blive tilbragt ved min nye å - Binderup, men Lindenborg og Simested vil naturligvis også blive frekventeret jævnligt, så vi ses.

PS - var lige ved at melde mig til dit kastekursus, men datoerne var ikke ideelle.

(Denne besked var sidst ændret: 21-05-2011 af 09:46 Brandt.)
21-05-2011 09:45
MTL

Vaarst
Fraværende
Besked: #6
(21-05-2011 09:45)Brandt Skrev:  Spændende creation, den dér Titanic. Gætter på, at skummet er bundet ind som en hale under krogen og til sidst er krogøjet presset igennem efter at der er brugt sekundgel under "hagen"?? Hvad med at suplere skateren med et sæt Tjernobyl Ant-gummiben de kunne monteres gennem skummet vha en synål - tror at det kunne provokere den mest ignorante havørred i Lindenborg til hug i nattens mørke!

2011 vil for en god del blive tilbragt ved min nye å - Binderup, men Lindenborg og Simested vil naturligvis også blive frekventeret jævnligt, så vi ses.

PS - var lige ved at melde mig til dit kastekursus, men datoerne var ikke ideelle.

Hej Jørgen

Har du set Patterns of Patagonia, hvor HM demonstrer fluen? Det som er fedt ved måden Titanic er konstrueret på, er, at den bogstaveligt talt skøjter let hen over vandet. Umiddelbart er jeg ikke sikker på, at der skal anvendes lim. Kan dog ikke helt gennemskue konceptet, derfor denne efterlysning.

Gummibenene vil sikkert se cool ud, men jeg tror nu havørrederne er ligeglade. Det som tænder dem er jo V'et i overfladet. Og jeg har tænkt mig at bruge fluen, mens der stadigvæk er lyst, så jeg kan nyde synet, når havørreden går til angreb i overfladen :-)

Angående mulige kastekurser kan det jo være, at du vil være med til at arrangere nogle i 2012. Jeg går med en stille drøm om, at der bliver startet en lokalafdeling af FFFD i Aalborg, men det kræver jo, at vi er nogle stykker der går sammen.

Med venlig hilsen

Martin
(Denne besked var sidst ændret: 21-05-2011 af 16:57 MTL.)
21-05-2011 16:52
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
Jeg har HM's film tilgode - og du har helt sikkert ret i, at det er balladen i overfladen der påkalder sig ørredens opmærksomhed.

Mht at gå ind i yderligere foreningsarbejde (FFFD) tror jeg, at jeg melder hus forbi - jeg vil helt ærligt hellere fiske Blush . Dermed ikke sagt, at jeg ikke vil deltage fra tid til anden. Det gælder "yde såvel som nyde", men ikke som "bærende kraft".

22-05-2011 04:04
Adversering
Stefan

Aalborg
Besked: #8
(21-05-2011 16:52)MTL Skrev:  Hej Jørgen

Har du set Patterns of Patagonia, hvor HM demonstrer fluen? Det som er fedt ved måden Titanic er konstrueret på, er, at den bogstaveligt talt skøjter let hen over vandet. Umiddelbart er jeg ikke sikker på, at der skal anvendes lim. Kan dog ikke helt gennemskue konceptet, derfor denne efterlysning.

Gummibenene vil sikkert se cool ud, men jeg tror nu havørrederne er ligeglade. Det som tænder dem er jo V'et i overfladet. Og jeg har tænkt mig at bruge fluen, mens der stadigvæk er lyst, så jeg kan nyde synet, når havørreden går til angreb i overfladen :-)

Angående mulige kastekurser kan det jo være, at du vil være med til at arrangere nogle i 2012. Jeg går med en stille drøm om, at der bliver startet en lokalafdeling af FFFD i Aalborg, men det kræver jo, at vi er nogle stykker der går sammen.

Jeg er ihvertfald klar på noget græsfiskeri, kender osse et par stykker som jeg helt sikkert kan lokke med. Ved ikke lige hvor mange man skal være for at starte en lokalafdeling, men det kunne da være meget fedt Cool

Venligst Stefan
22-05-2011 06:38
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
FFFD i Aalborg lyder som alletiders ide Smile

Venligst Nikolai

22-05-2011 09:40
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #10
Ville skyde på at skummet er bundet ind som hale, bare fremadrettet under krogbøjningen, som det vidst også blev nævnt! Jeg tror at skummet,er skåret i en "V" form, for så at blive trukket frem forbi krogøjet, og evt givet en klat sekundlim, for at samle vingerne på "V"'et. Det ville medføre at skummet, fik form som en stævn, og fluens front, ville komme til at ligne en lille jolle. Tror det ville give den effekt, som du efterlyser :-)
Tænker man kunne bruge modellim, i stedet for sekundlim. Det har den effekt, at det "smelter" materialet sammen under hærdningen, for er ikke sikker på at sekundlimen ville holde i længden Smile

Held og lykke med mønsteret !

PS. som alternativ, kunne du binde Morten Ølands Speedcaddis, fra fish and the fly ! Den har samme effekt :-)

Mvh Stefan Skovbo
28-05-2011 04:15