Kompromis på skydehoved setup
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Kompromis på skydehoved setup
Hej

Jeg har langt om længe fået lavet mig et par skydehoveder af en billig DT line. Nok lidt for billig, da jeg kan strække linen 4-5 cm over en halv meter - det rene elastik bånd fra Korsholm Dodgy Min næste udfordring er den monofile skydeline, som jeg har lidt svært ved at blive gode venner med. Jeg overvejer derfor at klippe 4m af en coated skydeline, som monteres mellem skydehovedet og den monofile skydeline, så jeg slipper for at d-trække i den monofile line. Vil lige høre om der er nogen som har forsøgt sig med et sådan setup, inden jeg splitter endnu en line Angel

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 23-05-2011 af 08:38 Nikolai R..)
23-05-2011 08:37
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Kompromis på skydehoved setup
Er problemet at du ikke kan holde fast på monolinen under trækket? Du kunne jo prøve først med en lidt tykkere monoline. En 35 punds f.eks.
23-05-2011 10:13
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(23-05-2011 10:13)Jakob Hansen Skrev:  Er problemet at du ikke kan holde fast på monolinen under trækket? Du kunne jo prøve først med en lidt tykkere monoline. En 35 punds f.eks.

Ja, jeg synes let jeg mister grebet om linen og at den har en tilbøjelighed til at snitte i pølserne Dodgy Dernæst vil det være en hel del lettere at justere længden fra stang spids til skydehoved, når den lille stump coatede skydeline er afmålt til stangen: Har jeg fat i enden af stumpen, ved jeg præcist hvor resten er, hvilket vil være klar fordel når mørket falder på. En tykkere monofil line var selvfølgelig også en mulighed Angel

Tror sku' bare jeg prøver - snitter enden af en gammel WF'er Blush

Venligst Nikolai

23-05-2011 10:33
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Jeg har en 35 punds sawada flatbeam du kan prøve at fiske med næste gang vi ses. Mht. længden på overhænget, så arbejder jeg den ud til samlingen ikke længere rører topøjet når jeg trækker. Det bliver en vanesag Smile
23-05-2011 12:39
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
(23-05-2011 12:39)Jakob Hansen Skrev:  Jeg har en 35 punds sawada flatbeam du kan prøve at fiske med næste gang vi ses. Mht. længden på overhænget, så arbejder jeg den ud til samlingen ikke længere rører topøjet når jeg trækker. Det bliver en vanesag Smile

Det lyder godt - den vil jeg gerne prøve Smile. Spændende om det går bedre end med den pink Lawson 20 lbs jeg har leget med Angel

Venligst Nikolai

23-05-2011 13:20
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #6
Hej
den pink kan du ikke holde på samme måde som en coated.
den skal et par gange ind og ud imellem fingrene ellers så glider den.

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
23-05-2011 16:13
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Hvis du vil ha en tykkere monofil så har jeg en pink fra Varivas - jeg tror den er tykkere - du må få. Men sig lige til så kigger jeg efter.

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
23-05-2011 16:49
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Nikolai

3-4 cm elasticitet på en halv meter er ikke hvad jeg vil kalde elastik agtigt, det har langt de fleste liner på normal kerne Smile

Problemet med det setup du har i tankerne er at du er begrænset til et meget kort overhæng og samlingen mellem den coatede og den monofile nylon skydeline kan og med stor sansynlighed vil volde problemer i kastet når den skal skydes ud igennem øjerne. Der skal en meget meget glat samling til!

Jeg undrer mig også over at lawson'en skærer i dine fingre?

Mvh
Lasse, som heldigvis ingen problemer har med den skydeline

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
23-05-2011 16:53
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
(23-05-2011 16:49)PeterMulbjerg Skrev:  Hvis du vil ha en tykkere monofil så har jeg en pink fra Varivas - jeg tror den er tykkere - du må få. Men sig lige til så kigger jeg efter.

vh
Peter

Det er et flot tilbud - Den vil jeg gerne prøve Smile

Venligst Nikolai

23-05-2011 18:16
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
Fejl

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 23-05-2011 af 18:27 Nikolai R..)
23-05-2011 18:24
Thorsen

Århus C
Besked: #11
Hej Nikolai og mange tak for sidstSmile, tyndefisken er blevet spistSmile.

Jeg holder ikke anderledes på en WFer end min Pinke Lawson, når jeg skyder line og snor den ikke omkring fingrene. Det giver slet ingen problemer når vejret er som det er nu. Til næste vinter vil jeg nu alligevel anskaffe mig en coated line, da jeg vil tro at den er nemmere, at arbejde med i det kolde vejr og så krøller den knap så meget, som en monofil eller alternativt bruge en WFer. Det er dog noget jeg skal ha prøvet af, før jeg skrotter det monfile setup helt i de kolde måneder.

Jeg tror umiddelbart, at du vil få mere ud af at vende dig til at bruge de tynde monofil skydeliner evt. prøve med den tykke (lineAngel), som Jakob nævner her i tråden end at sætte et coated mellemstykke i. Jeg tror hurtigt, at du vil blive træt af den ekstra samling, der skal være meget lille og glat for ikke at give dig bøvl. Spørgsmålet er om en sådan ikke også suger en del kraft ud af kastet i øjerne og så er idéen med tynd monofil skydeline og de deraf længere kast begrænset, men prøv det da af idéen er ikke dum og det kan sgu godt være at det bare virker for dig og så er det jo coolCool.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
23-05-2011 18:27
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(23-05-2011 18:27)Thorsen Skrev:  Hej Nikolai og mange tak for sidstSmile, tyndefisken er blevet spistSmile.

Jeg holder ikke anderledes på en WFer end min Pinke Lawson, når jeg skyder line og snor den ikke omkring fingrene. Det giver slet ingen problemer når vejret er som det er nu. Til næste vinter vil jeg nu alligevel anskaffe mig en coated line, da jeg vil tro at den er nemmere, at arbejde med i det kolde vejr og så krøller den knap så meget, som en monofil eller alternativt bruge en WFer. Det er dog noget jeg skal ha prøvet af, før jeg skrotter det monfile setup helt i de kolde måneder.

Jeg tror umiddelbart, at du vil få mere ud af at vende dig til at bruge de tynde monofil skydeliner evt. prøve med den tykke (lineAngel), som Jakob nævner her i tråden end at sætte et coated mellemstykke i. Jeg tror hurtigt, at du vil blive træt af den ekstra samling, der skal være meget lille og glat for ikke at give dig bøvl. Spørgsmålet er om en sådan ikke også suger en del kraft ud af kastet i øjerne og så er idéen med tynd monofil skydeline og de deraf længere kast begrænset, men prøv det da af idéen er ikke dum og det kan sgu godt være at det bare virker for dig og så er det jo coolCool.

Venligst
Lars

Hej Lars

tak i lige måde Smile

Tak for opfordringen og godt at høre fisken ligger godt i maven Cool

Venligst Nikolai

23-05-2011 22:00