hej alle sammen
franz

Fredericia
Besked: #1
hej alle sammen
havde et spørgsmål ang å-ret

er der alle mands ret på de åer som der ikke er forenings ejet...

eks. bredstrup pjested å løber ud i rands fjord, og rands fjord løber ud i lillebælt, derfor er der havørred,,og bækørred.

jeg kunne godt tænke mig og vide om jeg må bruge dette stykke ved bredstrup pjedsted å...

i må gerne svarer....
MVH franz

Kaffe og fiskeri er bedre end sex.
(Denne besked var sidst ændret: 25-05-2011 af 19:11 franz.)
25-05-2011 19:06
Adversering
Steen Lindkvist

Søndergade 61, 8370
Besked: #2
RE: hej alle sammen
(25-05-2011 19:06)franz Skrev:  havde et spørgsmål ang å-ret

er der alle mands ret på de åer som der ikke er forenings ejet...

eks. bredstrup pjested å løber ud i rands fjord, og rands fjord løber ud i lillebælt, derfor er der havørred,,og bækørred.

jeg kunne godt tænke mig og vide om jeg må bruge dette stykke ved bredstrup pjedsted å...

i må gerne svarer....
MVH franz

Hej Franz

Alt ferskvand i Danmark er i princippet privat, og fiskeretten tilhører som udgangspunkt lodsejerne (der er enkelte undtagelser pga. gamle kongelige privillegier, samt et enkelt tilfælde af fri fiskeret udstedt ved lov).

I nogle tilfælde er lodsejeren en offentlig virksomhed, f.eks. staten, en kommune eller folkekirken. Men princippet om, at fiskeretten er forbeholdt lodsejeren gælder stadig. Så det er op til den pågældende offentlige myndighed at forvalte denne fiskeret. I nogle tilfælde vælger denne så at give fiskeretten fri, i andre tilfælde at leje den ud, f.eks. til en forening eller gennem dagkort og atter i andre tilfælde at lukke for fiskeri.

Så svaret er et klart nej. Der findes faktisk ikke noget i dansk lovgivning, der hedder allemandsret, og i tilfældet med det stykke du spørger på, er du nødt til at finde ud af, hvem der er lodsejere på de strækninger, du er interesseret i, og så spørge om tilladelse hos disse.

Knæk & Bræk

Steen Lindkvist

Knæk & Bræk

Steen Lindkvist
---------------------------------
"I, not events, have the power to make me happy or unhappy today. I can choose which it shall be. Yesterday is dead, tomorrow hasn't arrived yet. I have just one day, today, and I'm going to be happy in it."

Groucho Marx
25-05-2011 21:12