Hvorfor ikke bare kaste med begge hænder...?
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Hvorfor ikke bare kaste med begge hænder...?

Måske er det ikke så nemt at lære til fiskeri på kysten, men det må kunne lade sig gøre ved korte kast uden dobbelttræk....

Da jeg spillede basketball i Viby IF lærte vi lay-ups med begge hænder - hvorfor ikke lære at kaste med begge hænder Cool ?

Kan I byde ind med andre fluefiskere, der bruger begge hænder?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
07-06-2011 11:00
Adversering
123

Besked: #2
RE: Hvorfor ikke bare kaste med begge hænder...?
Begge hænder? Manden snakker om høje og lave bagkast Jeg er forvirret?
07-06-2011 11:08
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #3
(07-06-2011 11:08)schreiber Skrev:  Begge hænder? Manden snakker om høje og lave bagkast Jeg er forvirret?

Men han skifter fint hænder undervejs Angel

Der er en god del der kan med begge hænder, Simon Gawesworth, Clive Mitchelhill, Magnus Hedman, Lasse Karlsson, Paul Arden, Fredrik Hedman etc.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
07-06-2011 11:30
123

Besked: #4
(07-06-2011 11:30)karlsson Skrev:  Men han skifter fint hænder undervejs Angel

Der er en god del der kan med begge hænder, Simon Gawesworth, Clive Mitchelhill, Magnus Hedman, Lasse Karlsson, Paul Arden, Fredrik Hedman etc.

Mvh
Lasse

Oh... du mener at kunne kaste med både venstre og højre hånd? Det kan jeg også (til husbehov), og med en spinne stang kan jeg endda kaste med begge hænder samtidig Rolleyes
07-06-2011 11:41
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(07-06-2011 11:08)schreiber Skrev:  Begge hænder? Manden snakker om høje og lave bagkast? Jeg er forvirret?

Hej Thomas

Så vær forvirret. Det er dit helt eget valg.

Meget information handler om vinkelen på historien, du vil opleve at ens hændelser kan beskrives vidt forskelligt afhængigt at vinkelen på historien. En enkelt eksempel er at læse politiske nyheder i hhv. politiken og jyllandspeteren.

Desuden kan jeg anbefale at gå i lag med Jan Kjærstads triologi

Forføreren
Eroberen
Opdageren

Der bl.a. handler om hovedpersonen Jonas Wergeland forsøg på at anskue verden på ny, fra nye vinkler/perspektiver.

De kan købes her:

http://www.saxo.com/dk/author/jan-kjaers...zAodaiGn5A

Tilbage til emnet:

Jeg synes det er interessant at han kan kaste med begge hænder. (Han skifter hånd af hensyn til fotografen, således at han krop ikke skærmer for stangen når han går fra at kaste, mod vinden, til at kaste med vinden). Men han kunne ligeså godt have skiftet hånd i en praktisk fiskesituation.

Store dele af min barndom og yngre år er gået med at træne og spille basketball. Og meget af den træning foregår med indlæring af bevægelser, små trin, som der hele tiden bygges på. Bl.a. trænes der i at blive lige god til at drible med begge hænder, lave lay-ups med begge hænder, så man kan komme forbi modstandere begge veje mod kurven.

Hvorfor gør vi ikke det samme med fluefiskeriet. Altså lærer at bruge begge hænder?

Jeg er venstrehåndet og jeg er tvunget til at kaste off-shoulder kast ved Lilleåen. Bevares det går fint, men jeg vil hellere lære at kaste med højrepoten. Der må være andre end mig, der kan se det smarte i at kaste med begge hænder.... ?

Hvad med alt det lækre laksevand folk går udenom fordi, det er svært at fiske på som højrehåndet?

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
07-06-2011 11:47
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Hej Jan,
ja gu er det da smart - men selvom jeg tidligere kastede ganske godt med venstre må jeg indse at det er blevet sværere at få det lært igen.
Det er utroligt akavet og jeg føler mig som et barn der skal lære at spise med ske - eller prøv f.eks. at børste tænder med venstre (eller den anden hånd) Dodgy

Men du har ret - det ville være perfekt i rigtigt mange situationer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra dem der kan med begge hænder - er det bare kaste løs eller er der nogle fif der gør det nemmere ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
07-06-2011 15:34
Leif Chr.

Besked: #7
Hej Jan

jeg syntes ikke det er så svært når jeg står og svinger med min lille Echo practice rod. Problemet opstår først rigtigt når dobbelttrækket også skal bruges.

Hvis vinder kommer fra den forkerte side, når jeg fisker ved åen, kaster jeg over modsatte skulder. Ved kysten vender jeg mig en halv omgang og kan derved opnå rimelige længde på mine kast.

Men det er vel "bare" et spørgsmål om træning Angel eller om hvad man prioriterer når man træner Smile

Måske vi kan få Lasse til kun at bruge venstre hånd til næste DM Big GrinBig Grin

Mvh Leif
07-06-2011 16:02
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
(07-06-2011 16:02)Leif Christensen Skrev:  Måske vi kan få Lasse til kun at bruge venstre hånd til næste DM Big GrinBig Grin

Mvh Leif

Hej Leif

Sikker på at du rigtig gerne vil have det Wink

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
07-06-2011 17:58