Waterworks ULA bremse
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Waterworks ULA bremse
Hej

Jeg har netop købt og modtaget et brugt ULA F3LT, som jeg vil bruge på min kystsekser.

Jeg syntes dog at den "hakker" i bremsen - eller det vil sige den har noget startmodstand - når første den kører er den såmænd ganske smooth Smile

Er det noget andre kender til dette problem og hvad er medicinen - skal der ny bremse/lejer i?

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
08-06-2011 08:23
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Waterworks ULA bremse
Hej Nikolai

Nu ved jeg ikke, hvor gammelt dit hjul er - men for år siden fik Lamson/Waterworks hjulene skiftet leje pga. en fejl.
Ring evt. til Kim hos Salmon Fly - han hjalp mange dengangSmile

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
08-06-2011 08:30
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #3
(08-06-2011 08:30)Martin Brøndum Skrev:  Hej Nikolai

Nu ved jeg ikke, hvor gammelt dit hjul er - men for år siden fik Lamson/Waterworks hjulene skiftet leje pga. en fejl.
Ring evt. til Kim hos Salmon Fly - han hjalp mange dengangSmile

Tak for tippet Martin Smile

Ham jeg købte hjulet af sagde, at det bare havde ligget i sin kasse de sidste 2 år, men hvor gammelt det er ved jeg ikke. Det har ikke huller i spolen med "striber" - hvis det giver mening for nogen kendere? Smile

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
08-06-2011 08:36
123

Besked: #4
(08-06-2011 08:36)Nikolai Kaad Skrev:  Tak for tippet Martin Smile

Ham jeg købte hjulet af sagde, at det bare havde ligget i sin kasse de sidste 2 år, men hvor gammelt det er ved jeg ikke. Det har ikke huller i spolen med "striber" - hvis det giver mening for nogen kendere? Smile

Mvh

Nikolai

Kaad,

Den fejl som Martin omtaler var en børnesygdom på de aller første Force hjul, altså dem der kom før LT serien. Lejerne begyndte simpelthen at ruste, og lige pludselig var der lige meget modstand ved indspinning og udløb. Jeg har aldrig hørt om at det skulle være tilfældet på LT serien, men man ved aldrig. Du er velkommen til at komme forbi, så kan vi prøve at skifte lejet ud med fungerende leje fra et af mine Force hjul. Så kan du se om det er det samme. Du kender adressen Wink
08-06-2011 09:41
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #5
(08-06-2011 09:41)schreiber Skrev:  Kaad,

Den fejl som Martin omtaler var en børnesygdom på de aller første Force hjul, altså dem der kom før LT serien. Lejerne begyndte simpelthen at ruste, og lige pludselig var der lige meget modstand ved indspinning og udløb. Jeg har aldrig hørt om at det skulle være tilfældet på LT serien, men man ved aldrig. Du er velkommen til at komme forbi, så kan vi prøve at skifte lejet ud med fungerende leje fra et af mine Force hjul. Så kan du se om det er det samme. Du kender adressen Wink

Tak for tilbuddet Thomas!Smile

Det ville være fedt at tjekke om det er lejet - men det tror jeg nu desværre ikke, da det umiddelbart kun virker som om det er i bremseretningen den har øget startsmodstand. Det andet problem med lejet, har jeg for nyligt haft med mit SAGE 2560, som fik skiftet lejet i GB og nu vriker perfekt igen.

Jeg hørte engang i Petermann, at visse waterworkshjul og Guideline INEX (som vistnok bruger samme system med koniske kegler?) havde problemer med, at der kom vand ind i bremsen og at man derfor kunne risikere at skulle skifte selve bremsesystemet hvis det begyndte at ruste?

Mvh

Nikolai

08-06-2011 09:59
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
(08-06-2011 09:59)Nikolai Kaad Skrev:  Jeg hørte engang i Petermann, at visse waterworkshjul og Guideline INEX (som vistnok bruger samme system med koniske kegler?) havde problemer med, at der kom vand ind i bremsen og at man derfor kunne risikere at skulle skifte selve bremsesystemet hvis det begyndte at ruste?

Mvh

Nikolai

Hej Niklolai

Som Thomas er inde på så var problemet udtalt med den første model ULA Force. Det blev afhjulpet ved at sætte et rustfrit leje. LTéren har jeg endnu ikke hørt om problemer med.
Bremsen burde ikke hakke. Måske har bremsen været spændt mens det har været pakket ned.

Prøv at skrive til waterworks maintenance, de plejer at kunne hjælpe.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
08-06-2011 10:12
LCB

Besked: #7
Hej Nikolaj!

Jeg har oplevet samme problem på WW Forcie-hjul, og jeg løste den dengang ved at skille hale bremsesystmet ad og tørre det godt og grundigt af med en klud. Da jeg fik skilt bremsen ad, var det som om der sad støv mellem de to koniske dele. Bare frem med værksøjet - det er ikke svært :-)

Lars
08-06-2011 10:18
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
(08-06-2011 10:18)LCB Skrev:  Hej Nikolaj!

Jeg har oplevet samme problem på WW Forcie-hjul, og jeg løste den dengang ved at skille hale bremsesystmet ad og tørre det godt og grundigt af med en klud. Da jeg fik skilt bremsen ad, var det som om der sad støv mellem de to koniske dele. Bare frem med værksøjet - det er ikke svært :-)

Lars

Hej Lars

Jeg ved sgu ikke om jeg besidder evnerne (og modet) til at begynde at skille bremsen ad - men vil da lige kigge på det igen i aften Smile

Ellers må jeg tage kontakt til WW eller en forhandler i DK. hjulet er købt hos Salmonfly, men der er sgu lidt langt deroverConfused

Mvh

Nikolai

08-06-2011 10:36
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
OT spørgsmål Slør i spolen?

Mine tudsegamle Force hjul (første model) har ikke skyggen af slør. De kører perfekt, og har gjort det længe og ofte. Mit nye Force SL 3 har desværre mærkbart slør i spolen, både når bremsen er spændt og når den er løsnet.

Har i oplevet noget tilsvarende, eller er der blot tale om en mandagsmodel?

Venligst

Jan

Ps. Hjulet er til rep. i øjeblikket, så jeg venter med spænding på at få det retur.

(Denne besked var sidst ændret: 08-06-2011 af 10:42 Jan Fensten.)
08-06-2011 10:37
123

Besked: #10
(08-06-2011 10:37)Jan Fensten Skrev:  OT spørgsmål Slør i spolen?

Mine tudsegamle Force hjul (første model) har ikke skyggen af slør. De kører perfekt, og har gjort det længe og ofte. Mit nye Force SL 3 har desværre mærkbart slør i spolen, både når bremsen er spændt og når den er løsnet.

Har i oplevet noget tilsvarende, eller er der blot tale om en mandagsmodel?

Venligst

Jan

Ps. Hjulet er til rep. i øjeblikket, så jeg venter med spænding på at få det retur.

Jeg har oplevet slør på andre helt nye Force SL hjul. Ikke meget, men nok til at jeg ville tage et andet eksplar fra hylden hvis det var muligt. Sad
Heldigvis er der meget lidt slør i mit 2X SL Wink
08-06-2011 12:38
LCB

Besked: #11
Jan - nu er dine tudsegamle Force-hjul jo også ekseptionelt velholdte Big Grin

Lars
08-06-2011 12:40
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #12
(08-06-2011 12:40)LCB Skrev:  Jan - nu er dine tudsegamle Force-hjul jo også ekseptionelt velholdte Big Grin

Lars

Yes, yes de er "still going strong". Jeg er meget taknemmelig for, at de fandt et nyt hjem hos mig Angel

Desuden har jeg også, et endnu ældre Force 2 ligeledes "In perfect working order". Det har iøvrigt et sjovt konisk håndtag Smile

Venligst

Jan

(Denne besked var sidst ændret: 08-06-2011 af 14:02 Jan Fensten.)
08-06-2011 13:59