Vadejakke!?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Vadejakke!?
Jeg ved godt at emnet har været oppe før, men efter en tur ved vandet i går i min (ellers dejlige?) Simms guide jakke oplevede jeg endnu engang, at lommerne blev fyldt med vand Sad

Det er både de to store yderlommer og napoleonslommen som tager vand ind. Jakken har været til reklamation hos Simms Europe og der er ikke noget at komme efter. De mener der siver vand igennem syningerne og at der bare er sådan det er.

Nu har jeg levet med det i 5 år, men jeg overvejer alligevel om der ikke er grundlag for at anskaffe en ny jakke til årets lakseturAngel, hvor der næsten er garanti for mindst en dag med total-norge-heldagsregn og dermed våde lommer!?

Hvilken jakke bruger I derude, og kan I anbefale jakker, som kan levere tørre lommer i længere tids slagregn?

Jeg kan til nød leve med at de to store frontlommer tager vand ind pga. placeringen og syningerne, men ikke den "skjulte" lomme.

Jeg har selv luret lidt på Patagonia Deep Wading eller SST, Geoff Anderson Wakasazhi eller en opgradering til Simm G3 eller G4 ??

Jeg har også set på Simms Freestone, men den mangler manchetter ved ærmerne.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-06-2011 13:52
Adversering
123

Besked: #2
RE: Vadejakke!?
(09-06-2011 13:52)Nikolai Kaad Skrev:  Jeg ved godt at emnet har været oppe før, men efter en tur ved vandet i går i min (ellers dejlige?) Simms guide jakke oplevede jeg endnu engang, at lommerne blev fyldt med vand Sad

Samme her. På kysten er den værdiløs i mine øjne. Jeg har fået en Patagonia Deep Wading (den nye model) og den er SÅ lækker. Den vejer intet og har en superb pasform til mig. Man skal lige vende sit til at lommerne ikke sidder uden på jakken som på Simms jakkerne, men derudover er jeg meget positiv overfor jakken. Du er velkommen til at komme forbi og prøve den Wink
09-06-2011 14:13
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Hej

Min G3 er indtil videre helt tæt. Tænkte på det i går aftes ved åen under konstant skybrud.

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
09-06-2011 14:13
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
@ Thomas - det kan sagtens være jeg vil det. Jeg har dog en fiskemakker som har jakken, så jeg kender den udemærket (det er godt nok den gamle model). Jeg er en smule usikker på størrelsen - men har de ikke Patagonia i GB?

Må hellere tjekke næste gang.

@Lars det lyder godt med G3 - det er også for mig uforståeligt at en så relativt dyr jakke som Guide-jakken ikke kan præstere tørre lommer. men jag har også mødt andre, som har Guidejakken og ikke har oplevet de problemer jeg oplever?? måske er der tale om en mandagsmodel??

nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
09-06-2011 15:04
Niels Ib

Skærshale(Ålestrup)
Besked: #5
Hej
Jeg har selv Guide jakken og er glad for den,,, en anden jakke jeg har haft glæde af er
Geoff Anderson WS vadejakke (den gamle model) den er Tæt og har klaret mange våde dage ved kysten dog foretrækker jeg Guide jakken da den er lidt længere og har lidt bedre finish. Men skal der vades dybt er det WS jakken der kommer på. den er lidt mere "stiv" og kraftig end Guiden,, Og så har WS jakken den fordel at den gamle model kan hapses for under en tusse det sgu meget jakke for pengene.

Mvh
Niels

Fra kanten af simested å

http://www.gaaifisk.blogspot.com/
09-06-2011 15:27
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #6
GA WS3 ... Ikke en letvægter men dejlig jakke. Eneste minus er at jeg savner en inderlomme.
09-06-2011 17:41
JTHL

Aalborg
Besked: #7
Jeg går selv i G4 jakken, har haft den i over et år nu og der har slet ikke været problemer. Har været ude hvor det virkelig stod ned i stænger og den har været 100% tæt.

Min fiskemakker som har en G3'er med ca. samme alder har dog haft lidt problemer med en af magnetterne som sidder ved restractorerne, en af dem er simpelthen faldet af. De er limet på, hvorimod på G4'eren er de syet ind i jakken. Der er også kommet et slid mærke i membranen ved en af ærmerne. Også er snoren til lynlåsen på ryglommen sprunget, så nu er den sendt til Simms.

Med venlig hilsen
Jan
09-06-2011 19:10
Adversering
martin_b

Sønderjylland
Besked: #8
Nicolai: jeg har den gamle model af Simms Freestone, som er meget lig Guide-modellen (den med det stivere stof, og ikke som de nye Freestone-modeller, der er meget tynde i det), og der tager lommerne også vand ind, men kun hvis jeg vader så dybt, at det nederste af lommerne bliver dækket af vand. Jeg har aldrig oplevet at der er kommet vand ind ovenfra i forbindelse med regnskyld.

Til gengæld oplevede jeg i går, under heftig regn fra kl. 15-20, at den ikke holdt helt tæt - min skjorte var ret våd på ærmerne. Men jakken er også et par år gammel og har været brugt meget. Jeg leder selv efter en afløser.

Schreiber: Kan de der vandtætte lynlyse på lommer og front holde tæt nok?

Mvh. Martin
09-06-2011 19:55
Janus H.

Djursland
Besked: #9
(09-06-2011 19:55)martin_b Skrev:  Nicolai: jeg har den gamle model af Simms Freestone, som er meget lig Guide-modellen (den med det stivere stof, og ikke som de nye Freestone-modeller, der er meget tynde i det), og der tager lommerne også vand ind, men kun hvis jeg vader så dybt, at det nederste af lommerne bliver dækket af vand. Jeg har aldrig oplevet at der er kommet vand ind ovenfra i forbindelse med regnskyld.

Til gengæld oplevede jeg i går, under heftig regn fra kl. 15-20, at den ikke holdt helt tæt - min skjorte var ret våd på ærmerne. Men jakken er også et par år gammel og har været brugt meget. Jeg leder selv efter en afløser.

Schreiber: Kan de der vandtætte lynlyse på lommer og front holde tæt nok?

Mvh. Martin

Jeg bruger den samme jakke, og jeg kan nikke genkendende til problemet. Den er ikke 100% vandtæt når det f.eks styrt regner. Og man skal ihvertfald ikke opbevare sit kamera i brystlommen under vadning Rolleyes

Jeg har også en geoff anderson ws3 som jakobs, fin fin jakke, dog lidt tung i det (I forhold til den meget lette simms freestone). Jeg har udlånt den til Thorsen som vidst også synes den er udemærket.
(Denne besked var sidst ændret: 09-06-2011 af 20:07 Janus H..)
09-06-2011 20:05
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
Problemet med min guide jakke er ikke for dyb vadning, men at der trænger vand ind igennem syningerne til lommerne når det regner virkelig meget. Det er kun lommerne som er problemet - efter fem års brug er jeg selv fuldstændig tør under jakken.

Sidste år i Norge brugte jeg den som skaljakke ovenpå en vest, men det er jo ikke ligefrem meningen?Dodgy

Mvh

Nikolai

09-06-2011 20:11
Thorsen

Århus C
Besked: #11
(09-06-2011 20:05)Janus H. Skrev:  Jeg bruger den samme jakke, og jeg kan nikke genkendende til problemet. Den er ikke 100% vandtæt når det f.eks styrt regner. Og man skal ihvertfald ikke opbevare sit kamera i brystlommen under vadning Rolleyes

Jeg har også en geoff anderson ws3 som jakobs, fin fin jakke, dog lidt tung i det (I forhold til den meget lette simms freestone). Jeg har udlånt den til Thorsen som vidst også synes den er udemærket.

Ja den er jeg glad for og du får den sgu nok ikke igen, jeg skal dog lige prøve den i fuld vinter uniform først før jeg overgiver mig 100%Big Grin. Det er en lidt tungere sag, men jeg er vild med de store magnetlommerne og jeg er spændt på hvordan den klare en omgang slagregn. Min Vision jakke har en opløst membran og suger som en svamp, men den er også syv år gammel og godt brugt, så det er vel hvad man kan forvente eller hvadHuh

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
09-06-2011 23:21
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
Hej Nikolai

Et alternativ er at bruge en let åndende skal-jakke når det regner, eller når der vades dybt. Grejet opbevares så i en chest-pack eller vest. Der findes adskillige modeller fra f.eks. Haglöfs, The North Face, Mountain Hardwear eller andre - med goretex eller alternative membraner. De ånder typisk bedre end de kraftigere vade-jakker, de er meget lettere, og systemet med en underliggende beklædning efter forholdene - og så skaljakken efter behov er meget mere fleksibelt Angel

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
10-06-2011 00:32