Hjælp til at finde det optimale hjul til min Shimano Lesath AX
sprutnick

Besked: #1
Hjælp til at finde det optimale hjul til min Shimano Lesath AX
Hej Eksperter.

Sidste år købte jeg denne stang Shimano Lesath AX 10' 10-30 g. Måske en lidt vild stang til mit behov Smile
Men sagen er, at nu vil jeg have et nyt hjul til den.
Jeg har kig på Shimano Twin Power CI4 RA.
*Er der bedre alternativer i samme prisklasse? ca. 1500 kr.
*Skal jeg vælge model 1500-2500-3000-4000?
*Umiddelbart er det Udveksling, kapacitet af line og vægt der er forskellen. Hvad er bedst til mit behov? Fisker fra de fyske kyster efter HØ, med enten bombarda/blink.

Håber på nogle input.
12-06-2011 19:32
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #2
RE: Hjælp til at finde det optimale hjul til min Shimano Lesath AX
(12-06-2011 19:32)sprutnick Skrev:  Hej Eksperter.

Sidste år købte jeg denne stang Shimano Lesath AX 10' 10-30 g. Måske en lidt vild stang til mit behov Smile
*Umiddelbart er det Udveksling, kapacitet af line og vægt der er forskellen. Hvad er bedst til mit behov? Fisker fra de fyske kyster efter HØ, med enten bombarda/blink.

Håber på nogle input.

Jeg har købt et Shimano Technium FB 4000 sidste år og er meget begejstret for detCool. Jeg har også et super GT 3000 som jeg har haft mange dårlige oplevelser med især i åer med stærk strømHuh. Et 4000 sender større line rinkler ud i hver omgang,og derfor kan man kaste længere med den størrelse end dem med mindre spolerTongue. Det er også i mine øjne klart bedre,til bombarda end et mindre, da man kan kaste roliger for at få ligemeget line ud. Niels

MVH Niels
(Denne besked var sidst ændret: 13-06-2011 af 12:17 Niels O Haugset.)
13-06-2011 10:47
Janus H.

Djursland
Besked: #3
(12-06-2011 19:32)sprutnick Skrev:  Hej Eksperter.

Håber på nogle input.

Du skal have fat i et 4000 hvis det er shimano Smile Men jeg ville gå efter et med frontbremse, selvom de er lidt dyrere. Du kan evt se efter et af de gamle Twinpover fc, de er lidt billigere end den nye model, og er du heldig kan du finde det til de penge på tilbud.

Alternativer ku være:

Abu sörön
Penn Battle
Okuma VS

Og så har viva vidst også lavet et godt hjul til ca 1000,-
13-06-2011 11:07
sprutnick

Besked: #4
Tak for svareneSmile
14-06-2011 18:30
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #5
Hej Sprutnick,

fisker selv på de Fynske kyster efter HØ og kun med spin for øjeblikket.

Lesath AX er en rigtig lækker stang med god progressiv aktion og kan godt skyde et 18-20 grams blink rigtigt langt ud.
Det sidste årstid har jeg dyrket spinne fiskeriet temmeligt meget og vil mene, at på Fyn burde et str. 2500 være ok, men her findes store fisk nok til, at jeg vil anbefale dig et str. 3000 hjul for at der kan være line nok på hjulet hvis du render ind i en sildeæder der vil på dybt vand. Sørg også for, at det ikke bliver for tungt - særligt mht. til din lækre Lesath stang er 3000 et fint valg.
Det er super ærgerligt at miste drømmefisken pga. at hjulet løber tør for line som det for nyligt var ved at ske for mig med et str. 2500 hjul med ca. 200 meter på!

Der findes mange hjul der gør det rigtigt godt i en fornuftig prisklasse omkring 1000-2000 kr.
Hvis du fisker meget kan det dog bedre betale sig at ofre lidt mere og finde f.eks. et Shimano Stella 3000 FD som er mit eget favorithjul - de kan findes på nettet til omkring 3000 kr.
De holder bare meget længere og er i længden en billigere investering. Jeg har slidt 2 hjul op i den klasse på et halvt år!
Desuden kan man ikke lade være med at gå rundt med et smil på læben hele tiden med et Stella - så godt kører det hjul - og det bliver det ved med....

I mellemklassen er nævnt et par stykker ovenfor som er fine hjul hvis du ikke er sååå meget afsted.

Ellers har jeg selv fisket med:
Abu Sorön SX 20 - fint hjul til prisen - saltvandsbestandigt - ok hjul hvis du ikke spinnefisker meget
Abu Sorön STX 20 - saltvandsbestandigt - godt hjul der virker solidt bygget
Shimano Rarenium 2500 CI4 - super let hjul, er dog ikke imponeret af lineoplægget
Penn Atlantis 2000 - gennemført godt hjul der kan det det skal - lejerne virker dog lidt svage ved megen brug.
Shimano Stella 3000 FD - Kongehjul i alle henseender! - lav vægt, super blød gang, dejligt håndtag der ikke "smutter" ved hug, masser af linekapactet, super stærkt, fantastisk lineoplæg = ingen kludder, lækker bremse, ingen slør nogen steder.

Har selv kig på Twinpower 4000FC som skal testes snart som ekstra hjul.
CI4 modellerne og Stella'erne er meget lette og det betyder noget for balancen i en så let stang som din.
Vil klart også anbefale frontbremsehjul.
Ang. det Twinpower CI4 RA du har kig på, synes jeg selv at det runde neoprenhåndtag (samme som på Rarenium) er rigtigt irriterende og det smutter nemt i hånden/ruller mellem fingrene ved hug. Jeg foretækker selv et "fladt" håndtag der ikke smutter.

Det plejer jeg selv at kigge efter:

Vægt: til din stang må det helst ikke veje over 300 gram - efter min smag - hellere 220-250 gram
Frontbremse: De er mere solide og bremsen er meget bedre og jævn
Håndtag: vælg et med fladt greb
Størrelse: 3000 - sørg for der kan være mindst 250 meter af din forerukne line på
Lejer: smagssag, men jo flere lejer, jo smidigere gang - ikke nødvendigvist mere holdbare!
Slør: kig efter slør - tag fat i spolen og se hvor meget du kan hive den op og ned/ side til side - vrik med håndtaget
Lineoplæg: Vigtigt men svært at "se" i butikken, men prøv at søge i diverse foras og tests

Håber du finder dig et godt hjul.

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 17-06-2011 af 00:33 Morten Knudsen.)
16-06-2011 23:25
sprutnick

Besked: #6
(16-06-2011 23:25)Morten Knudsen Skrev:  Hej Sprutnick,

fisker selv på de Fynske kyster efter HØ og kun med spin for øjeblikket.

Lesath AX er en rigtig lækker stang med god progressiv aktion og kan godt skyde et 18-20 grams blink rigtigt langt ud.
Det sidste årstid har jeg dyrket spinne fiskeriet temmeligt meget og vil mene, at på Fyn burde et str. 2500 være ok, men her findes store fisk nok til, at jeg vil anbefale dig et str. 3000 hjul for at der kan være line nok på hjulet hvis du render ind i en sildeæder der vil på dybt vand. Sørg også for, at det ikke bliver for tungt - særligt mht. til din lækre Lesath stang er 3000 et fint valg.
Det er super ærgerligt at miste drømmefisken pga. at hjulet løber tør for line som det for nyligt var ved at ske for mig med et str. 2500 hjul med ca. 200 meter på!

Der findes mange hjul der gør det rigtigt godt i en fornuftig prisklasse omkring 1000-2000 kr.
Hvis du fisker meget kan det dog bedre betale sig at ofre lidt mere og finde f.eks. et Shimano Stella 3000 FD som er mit eget favorithjul - de kan findes på nettet til omkring 3000 kr.
De holder bare meget længere og er i længden en billigere investering. Jeg har slidt 2 hjul op i den klasse på et halvt år!
Desuden kan man ikke lade være med at gå rundt med et smil på læben hele tiden med et Stella - så godt kører det hjul - og det bliver det ved med....

I mellemklassen er nævnt et par stykker ovenfor som er fine hjul hvis du ikke er sååå meget afsted.

Ellers har jeg selv fisket med:
Abu Sorön SX 20 - fint hjul til prisen - saltvandsbestandigt - ok hjul hvis du ikke spinnefisker meget
Abu Sorön STX 20 - saltvandsbestandigt - godt hjul der virker solidt bygget
Shimano Rarenium 2500 CI4 - super let hjul, er dog ikke imponeret af lineoplægget
Penn Atlantis 2000 - gennemført godt hjul der kan det det skal - lejerne virker dog lidt svage ved megen brug.
Shimano Stella 3000 FD - Kongehjul i alle henseender! - lav vægt, super blød gang, dejligt håndtag der ikke "smutter" ved hug, masser af linekapactet, super stærkt, fantastisk lineoplæg = ingen kludder, lækker bremse, ingen slør nogen steder.

Har selv kig på Twinpower 4000FC som skal testes snart som ekstra hjul.
CI4 modellerne og Stella'erne er meget lette og det betyder noget for balancen i en så let stang som din.
Vil klart også anbefale frontbremsehjul.
Ang. det Twinpower CI4 RA du har kig på, synes jeg selv at det runde neoprenhåndtag (samme som på Rarenium) er rigtigt irriterende og det smutter nemt i hånden/ruller mellem fingrene ved hug. Jeg foretækker selv et "fladt" håndtag der ikke smutter.

Det plejer jeg selv at kigge efter:

Vægt: til din stang må det helst ikke veje over 300 gram - efter min smag - hellere 220-250 gram
Frontbremse: De er mere solide og bremsen er meget bedre og jævn
Håndtag: vælg et med fladt greb
Størrelse: 3000 - sørg for der kan være mindst 250 meter af din forerukne line på
Lejer: smagssag, men jo flere lejer, jo smidigere gang - ikke nødvendigvist mere holdbare!
Slør: kig efter slør - tag fat i spolen og se hvor meget du kan hive den op og ned/ side til side - vrik med håndtaget
Lineoplæg: Vigtigt men svært at "se" i butikken, men prøv at søge i diverse foras og tests

Håber du finder dig et godt hjul.

Hej Morten.
Nu tager jeg lige denne tråd op igen, da jeg stadig ikke ar fået købt et hjul. (Der kom lige nogle andre udgifter).
Først tak for dit meget grundige svar.
Har du fået testet Twinpower 4000FC?
Nu fisker jeg ikke så meget som jeg gerne vil, men vil gerne give de ekstra penge ud for at få et hjul der holder i længden. Skal have et nu, så jeg er klar til efterårs fiskeriet.
Shimano Stella 3000 FD roser du meget, gør du stadig det? Kan se http://shop.tempo-baade.dk/product.asp?p...91&lang=es har det til 3300 kr. findes det billigere?
Twinpower 4000FC kan erhverves for 2000 kr. Så hvor får jeg mest for pengene? Det er jo cirka halv pris.

På forhånd tak
Sprutnick
(Denne besked var sidst ændret: 04-09-2011 af 14:05 sprutnick.)
04-09-2011 10:58
jesper

Besked: #7
(13-06-2011 11:07)Janus H. Skrev:  Du skal have fat i et 4000 hvis det er shimano Smile Men jeg ville gå efter et med frontbremse, selvom de er lidt dyrere. Du kan evt se efter et af de gamle Twinpover fc, de er lidt billigere end den nye model, og er du heldig kan du finde det til de penge på tilbud.

Alternativer ku være:

Abu sörön
Penn Battle
Okuma VS

Og så har viva vidst også lavet et godt hjul til ca 1000,-

vi købte et pen battle da vi var i florida her i sommerferien vi syntes den lagde line dårligt så der kom kludder når man kastede og det var ikke linens skyld for jeg købte et shimano stradic ci4 og det har ingen problemer været overhovedet
05-09-2011 16:28
Adversering
kenneth n

kbh
Besked: #8
stradic 2500 ci4 ,

bruger det til min speedmaster 10-30g og det spiller max !!!!!

fisker du med blink over 30g vil jeg anbefale dig at vælge 4000 modellen
05-09-2011 23:14