Fluesæt inkl. det hele til rookie
Cilius

Besked: #1
Fluesæt inkl. det hele til rookie
Hej alle sammen.

Er i den heldige situation, at jeg skal opholde mig omkring gudenåen (Bjerringbro arbejdsmæssigt og overnatning ved Kongensbro) frem til midten af august. Tænker aftenerne skal gå med blandt andet at fluefiske Rolleyes

Jeg har ikke noget fluefiskeudstyr i dag, men er som overskriften antyder på jagt efter noget. Er usikker på om fluefiskeriet er noget for mig, så er interesseret i at holde det omkring 1000-1500 for stang, hjul og line. (fluefiskede en smule for 8-10 år siden, men det er vist ved at være lidt siden)

Efter Gudenåen bliver det nok til kystfiskeri (bor i Kbh normalt og der er knapt så mange spændende åer og vandhuller). Ideen er udstyret skal kunne bruges efterfølgende til kyst - altså helst en enhåndsstang Shy

Har læst lidt frem og tilbage på nettet, og bliver lidt nysgerrig på skydeline vs. normal. Det virker nærmest som religion, om man er til det ene eller det andet... men det virker snedigt, hvis der ikke altid er mulighed for et ordentligt bagkast (altså gudenåen eksempelvis).

Er der nogen af jer, som har nogen gode forslag til hvad det eventuelt skal være for noget udstyr? Det er jo en jungle derude...

Mvh
Cilius
14-06-2011 16:00
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Fluesæt inkl. det hele til rookie
Hej og velkommen på FV Smile

Nu ved jeg jo ikke hvor god en fluefisker du var da du sidst rodede med det men ellers er fluefiskeri jo ikke noget "man bare gør" på samme måde som man f.eks. køber spinnestang og hjul og kyler sit endegrej i vandet.

Ved fluefiskeri skal kastet indlæres før du får nogen synderlig fornøjelse af selve fiskedelen Smile

Mht. grejvalg og hensyntagen til senere kystbrug, så kunne en 9 eller 9,6 fods syver være et fint valg. Der findes nogle ret store beboere i Gudenåen så derfor synes jeg ikke du skal vælge for spinkel en stang.

Hjulet behøver ikke koste en bondegård. På kysten kan du oftest undvære en bremse men til åen vil den være rar at have. Et loop CLW kunne udemærket gøre det, men måske et Compo istedet når man tager dine prisbegrænsninger in mente.

For så vidt linen angår så vil en WF line være en enkel måde at starte ud. Et skydehoved setup er basalt set også en wf line hvor du har mulighed for at regulere henholdsvis skydeline og klump hver for sig. Linen i sig selv har intet at gøre med at kunne kaste uden plads bag dig. Det er et spørgsmål om dine færdigheder med stangen Smile[/i]
14-06-2011 17:09
Cilius

Besked: #3
Hej Jakob.

Tusind tak for svaret. Tjaaa, havde i hvertfald teknik nok til at føre line fornuftigt frem og tilbage og ligge den nogenlunde i vandet... men det er noget tid siden - har en forhåbning om det er ligesom at køre på cykel Rolleyes

Tænker måske den her (har kigget og kigget) i en #6-7

Vil det give mening? (tilbudet virker godt - men gør de vel egentlig også på TV shoppen...)
14-06-2011 19:23
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Jeg kender ikke delene i det sæt men jeg vil foreslå dig at gå en lidt anden vej.

Hvis du investerer lidt mere og vælger at handle brugt, vil jeg mene at du kan få noget bedre fiskegrej. Tricket er så at finde et kompromis mellem kvalitet, stand og pris.

Fordelene er den åbenlyse at du får noget bedre værktøj men sku du gå hen og miste interessen eller af andre årsager, vælge at sælge grejet igen, så kan det gøres uden det helt store tab. Hærger du tingene i mellemtiden er det naturligvis en anden snak Smile
14-06-2011 19:43
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Hov jeg så lige din priside. For 1500 kan du sikkert handle noget helt respektabelt brugt grej Smile
14-06-2011 19:45
Cilius

Besked: #6
Det var sku en god idé Smile

Tjekker lige brugtbørsen her på siden.
14-06-2011 19:47