Let grej til "nat torpedoerne"
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Let grej til "nat torpedoerne"
Fornøjelsen ved at stå og fiske en lys sommernat med det lette grej er helt unik.

Grejet er let, men der er ikke tale om decideret UL-grej, da der godt kan komme temmeligt store fisk forbi den natplads jeg benytter mest - hvilket jo heller ikke er at foragte Smile

Om natten har man som fisker ikke synet med sig til at spotte fisk, og er der lidt strøm og støj fra en svag brænding, kan man heller ikke høre hvor der er fisk.
Nu er der behov for at "føle" sig frem til fiskene - og det er rigtigt spændende!.

Derfor fisker jeg mine agn temmelig anderledes om natten og benytter kystwoblere der går højt med megen bevægelse og spinner dem ind i relativt langsomt tempo.
Udfordringen, og det spændende om natten ligger for mit eget vedkommende i, at kunne føle agnen hele tiden og give den masser af liv med stangen - i stedet for blot at kaste og "pløje" blinket hjem i et konstant tempo.
Mange mener, at havørreden bruger sidelinien ekstra meget når den jager om natten og bevægelser i vandet er afgørende for om du dels finder fisken og dernæst får den til at hugge.
Jeg har haft god succes med, at benytte fx. Salty 12 eller 18 grams der går højt i vandet og lave små kontrollede jigs og nøk for at bringe ekstra liv til agnen.
Når man mærker en fisk skubbe til wobleren bliver det rigtigt spændende og små jigs giver næsten altid pote.

For at være i stand til at føle agnen og "dosere" de små bevægelser rigtigt, benytter jeg en Shimano Speedmaster AX 270M - 9 fod og kastevægt 10-30 gram.
Stangen kaster perfekt med 15-18 grams blink og woblere, og den relativt bløde aktion og den meget lave vægt giver en super føling med hvad der foregår i den anden ende.
Hjulet er et Shimano Rarenium 2500 der kun vejer 200 gram og da stangen vejer 155 gram har man et meget let sæt mellem fingerene der tilsammen kun vejer 355 gram + line.

Dette sæt kan man stå med i rigtigt mange timer uden at blive træt i ryggen.

Prøv at finde noget let grej frem og en vælg en højtgående langsom kystwobler som du selv giver en masse liv - så skal du bare se løjer - det er hamrende sjovt!

Knæk og bræk!

[Billede: 265035_2092634994033_1190013492_2484584_7916155_n.jpg]

En af flere "Nat-torpedoer" taget på det lette grej og en 18 grams Salty

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
20-06-2011 23:37
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #2
RE: Let grej til "nat torpedoerne"
"Let grej" - i min kystspindeverden er den kraftigste stang en pind med kastevægt på 5 - 20 gram. Jeg brugte den sjældent med mindre der var god pålandsvind. Jeg havde for mange år siden en 10 fods (10 - 40g), men den blev kun brugt til bundsnøre efter flade.

Du skulle prøve en 7 - 8 fods med 8 - 10 grams småblink eller woblere - det er efter min mening sjovere, og på kysten kan den sagtens tæmme en stor ørred.Smile

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
21-06-2011 00:13
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
(21-06-2011 00:13)Brandt Skrev:  "Let grej" - i min kystspindeverden er den kraftigste stang en pind med kastevægt på 5 - 20 gram. Jeg brugte den sjældent med mindre der var god pålandsvind. Jeg havde for mange år siden en 10 fods (10 - 40g), men den blev kun brugt til bundsnøre efter flade.

Du skulle prøve en 7 - 8 fods med 8 - 10 grams småblink eller woblere - det er efter min mening sjovere, og på kysten kan den sagtens tæmme en stor ørred.Smile

Nemli Smile

Min er en 5,5 fods - kastevægt 2-8 gram .. med et lille hjul og en rapala er det virkelig sjovt - og grejet er rigeligt på kysten, hvor der almindeligvis ikke er forhindringer at overvinde Cool

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
21-06-2011 01:32
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #4
Tillykke med fisken Morten..

Ser sku godt ud Smile Kan dog ikke helt tale med om det lette grej der endnu, da jeg ikke selv ejer en spinnestang pt..

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
21-06-2011 08:32
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #5
Hej Brandt og Martin,

Det grej I omtaler er UL-grej.
Som jeg indleder med, handler indlægget ikke om UL-grej, men om let kystgrej der ikke bliver for spinkelt samt fiske metoden til at styre agnen til at overliste "nat-torpedoerne".
Vægten af grejet og aktionen er afgørende for om man kan føle sig "frem" - men det er samtidig vigtigt, at kunne få en rigtig god længde på kastet og samtidig have grej der kan tumle en fisk over 5 kg hvis man skulle være så heldig.
UL-grej og 6 grams woblere er noget andet, men også spændende at fiske med. Jeg har en lille 7 fods fenwick og et str. 1000 Shimano hjul til formålet.

formålet med artiklen er jo egentiligt, at fortælle, at ved at udstyre en ret almindelig stang som speedmasteren jo er, med et meget let hjul, har man sig et meget følsomt sæt, der med den rette fiskemetode kan give ret gode resultater og meget spændende oplevelser.

Tak Klaus Smile

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 21-06-2011 af 08:58 Morten Knudsen.)
21-06-2011 08:44
yojonas

Vanløse, København
Besked: #6
[blærerøv]Jeg fangede engang en ørred på 4,2 kilo på en 5,5" kastevægt 0-7 g (tror jeg).

Ganske vist en p&t ørred Blush - men det var en sjov oplevelse! [/blærerøv]

[Billede: Kopi%2525204%252520af%252520DSC00003.JPG]
(Denne besked var sidst ændret: 21-06-2011 af 08:47 yojonas.)
21-06-2011 08:46
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #7
(21-06-2011 08:46)yojonas Skrev:  [blærerøv]Jeg fangede engang en ørred på 4,2 kilo på en 5,5" kastevægt 0-7 g (tror jeg).

Ganske vist en p&t ørred Blush - men det var en sjov oplevelse! [/blærerøv]

[Billede: Kopi%2525204%252520af%252520DSC00003.JPG]

Hej,
jo - det er sjovt at fange store fisk på let grej.
Jeg vil bare nødigt stå med en 7 fods stang og 120 meter line hvis drømme-havørreden skulle hugge til og få lyst til en langtur i dybet....

Venligst,
Morten
-----------
21-06-2011 09:01
Adversering
Stevnsfisker

Besked: #8
Det lette grej er helt klart at foretrække, både hvad angår føling med agnen samt fight af fisk, men det kan også blive for let.

Jeg har et par gange haft fisk over 7 kilo "spændt for", og fight med fisk af den kaliber finder jeg ikke forsvarlig på 5-7 fods stænger med str. 1000 hjul monteret.

Jeg startede i tidernes morgen med "hammergrejet", altså 10 fods stænger og kystwoblere og gennemløbere på 25-30 gram. Det gik fint, det kaster langt, og der er ingen problemer med at tumle en 7-kilos blankfisk, men det er ikke så sjovt som på lidt lettere grej, og så giver det rygsmerter ved længere tids fiskeri.

Efter jeg begyndte at fremstille mit eget endegrej fandt jeg ud af, at der var en ide i at gå væk fra hammergrejet, og efter nogle forsøg er jeg endt op med en standardopsætning på 8-9 fods stænger, og typisk en kastevægt på 15-20 gram. Det kører optimalt - for mig - og så er grejet afpasset til mødet med en grov Østersø-havørred, mens det stadig er sjovt at fange de mindre på 1-2 kilo.
21-06-2011 10:40
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
Hvad der er forsvarligt afhænger i høj grad af hvor man fisker, hvilken line der sidder på hjulet og ikke mindst agn Smile Kan ikke se stangens længde skulle være afgørende? Hvad angår udløb, er det vist yderst sjældent vi kommer over 50m - eller hva ? 120 m lyder ikke som HØ i danske farvande ???

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 21-06-2011 af 13:20 Nikolai R..)
21-06-2011 11:09
yojonas

Vanløse, København
Besked: #10
(21-06-2011 09:01)Morten Knudsen Skrev:  Hej,
jo - det er sjovt at fange store fisk på let grej.
Jeg vil bare nødigt stå med en 7 fods stang og 120 meter line hvis drømme-havørreden skulle hugge til og få lyst til en langtur i dybet....

Enig.
21-06-2011 11:20
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Jeg er ikke helt med her??

Er pt. ved at ombygge en 9 fods kl. 9 Orvis HLS til ul spin. Iflg. de gamle Go-Fishing kataloger har den en kastevægt på 2-12 gram og så vidt jeg husker kaster den bedst omkring 8-10 gram - det var ul fiskeri dengang og er det stadig.

Der hvor jeg ikke helt er med er: Skulle en kl. 9 stang ikke være i stand til at tøjle en hvilken som helst kystørred ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
21-06-2011 13:11
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #12
(21-06-2011 13:11)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg er ikke helt med her??

Er pt. ved at ombygge en 9 fods kl. 9 Orvis HLS til ul spin. Iflg. de gamle Go-Fishing kataloger har den en kastevægt på 2-12 gram og så vidt jeg husker kaster den bedst omkring 8-10 gram - det var ul fiskeri dengang og er det stadig.

Der hvor jeg ikke helt er med er: Skulle en kl. 9 stang ikke være i stand til at tøjle en hvilken som helst kystørred ?

vh
Peter

Big Grin - undskyld Angel

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 21-06-2011 af 13:21 Nikolai R..)
21-06-2011 13:14