Ræv / bucktail
Henrik Thomsen

Møldrup Jylland
Besked: #1
Ræv / bucktail
Jeg skal i gang med og binde nogle laksefluer til sommerens lakse tur til norge, og er blevet i tvivl om hvilken hårtybe jeg skal bruge til vinge?
Bucktail er meget tiltalene da det nemt bliver i den vinkel man binder det i, hvor i mod ræven er mere levende.
Hvad siger jeres erfaringer?

jeg er rimelig grøn indenfor lakseflue så bare skyd løs.

vi skal fiske i Bjerkreimselven.

Venligst Henrik Thomsen
------------------------------------------------------------------------------
Som modvægt mod livets mange sørger har himlen skænket mennesket 3 gaver: Håbet, søvnen og SAGE!
(Denne besked var sidst ændret: 21-06-2011 af 16:48 Henrik Thomsen.)
21-06-2011 16:44
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #2
RE: Ræv / bucktail
Bucktail er meget tykkere/kraftigere end ræv og bruges ikke som decideret vinge på laksefluer,men bliver brugt som hale på fluer som Ally Shrimp.

Ræv er meget blødt og livligt findes i mange forskellige afskygninger så som Polarræv,Sølvræv og Rødræv (dansk ræv).

Skal du lave almindelige laksefluer med en livlig hårvinge skal du bruge ræv.
Skal det være Sunray Shadow kan det være Himalaya Sheep eller Cocobolo Abe.

Der findes også hår der bliver kaldt Temple hund,men det er ikke værd at smide penge efter,da det i mine øjne er et tvilvsomt produkt...

God fornøjelse.

/Esben
21-06-2011 18:31
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #3
(21-06-2011 18:31)Esben Ludvigsen Skrev:  Bucktail er meget tykkere/kraftigere end ræv og bruges ikke som decideret vinge på laksefluer,men bliver brugt som hale på fluer som Ally Shrimp.

Ræv er meget blødt og livligt findes i mange forskellige afskygninger så som Polarræv,Sølvræv og Rødræv (dansk ræv).

Skal du lave almindelige laksefluer med en livlig hårvinge skal du bruge ræv.

Der findes også hår der bliver kaldt Temple hund,men det er ikke værd at smide penge efter,da det i mine øjne er et tvilvsomt produkt...

God fornøjelse.

/Esben

Husk at binde rævehårene i dråbeform á la Frödin - det giver levende fluer, der ikke "klasker sammen".

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
21-06-2011 22:53
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #4
Og fjerne underuld,dækhår mm Angel
21-06-2011 23:03
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #5
(21-06-2011 18:31)Esben Ludvigsen Skrev:  Skal du lave almindelige laksefluer med en livlig hårvinge skal du bruge ræv.

/Esben

Hej Esben og Emil

Hvis i er purister og kærer om vores firbenede venner bør i også stryge Colubus aben og "himalaya sheep".

Colubus aben er fredet, og er på CITES liste over truede dyrearter.

"Himalaya sheep" er hund, og bør ikke bruges af etiske årsager.

De forskellige arter af ræv Esben nævner er rigtigt fine.

Lars Christian Bentzen har gennem en periode eksperimenteret med laksefluer bundet med Craft fur. Det er billigt og hans fluer er rigtigt fine.

God fornøjelse med fluebindingen.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 22-06-2011 af 08:32 Jan Fensten.)
22-06-2011 01:35
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #6
(22-06-2011 01:35)Jan Fensten Skrev:  Hej Esben og Emil

Hvis i er purister og kærer om vores firbenede venner bør i også stryge Colubus aben og "himalaya sheep".

Colubus aben er fredet, og er på CITES liste over truede dyrearter.

"Himalaya sheep" er hund, og bør ikke bruges af etiske årsager.

De forskellige arter af ræv Esben nævner er rigtigt fine.

Lars Christian Bentzen har gennem en periode eksperimenteret med laksefluer bundet med Craft fur. Det er billigt og hans fluer er rigtigt fine.

God fornøjelse med fluebindingen.

Venligst

Jan

Hvem er Emil og hvor kom han fra ?

Jeg forventer at de produkter jeg køber fra FlyCo overholder CITES regler/liste....

Mht Sunray Shadow bruger jeg Silke ged i XL,hvilket jeg igår forvekslede med Himalaya Sheep.....

/Esben
(Denne besked var sidst ændret: 22-06-2011 af 08:52 Esben Ludvigsen.)
22-06-2011 08:50
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #7
(22-06-2011 08:50)Esben Ludvigsen Skrev:  Hvem er Emil og hvor kom han fra ?

Hej Esben

Der burde naturligvis have stået Henrik isteder for Emil Blush

Til Henrik:

Sorry for OT Blush

Citér:Jeg forventer at de produkter jeg køber fra FlyCo overholder CITES regler/liste....

Mht Sunray Shadow bruger jeg Silke ged i XL,hvilket jeg igår forvekslede med Himalaya Sheep.....

Forbrugeren har naturligvis et ansvar for at sætte sig ind i, hvilke materialer man binder med og hvor de kommer fra Wink

Der kan være tale om gamle skind, som er tilvejebragt før fredningen trådte ind. Men det må FlyCo eller andre, dokumentere såfremt man sælger hår eller skind, fra fredede arter.

Prøv at tage et smut forbi Fugl & fisk v. Jens Pilgaard, Mariager. Få en snak med ham om de forks. materialer, men hav god tid for han snakker som et vandfald Wink

Fugl & Fjer

Det er iøvrigt et super fluebindemateriale mekka. Hvis man ønsker materialer til klassiske laksefluer.

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 22-06-2011 af 10:36 Jan Fensten.)
22-06-2011 09:10
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #8
(22-06-2011 09:10)Jan Fensten Skrev:  Prøv at tage et smut forbi Fugl & fisk v. Jens Pilgaard, Mariager. Få en snak med ham om de forks. materialer, men hav god tid for han snakker som et vandfald Wink

.. det er der åbenbart flere der gør i Mariager Tongue

sorry Ole .. kør forsigtigt! Blush

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
22-06-2011 10:15
K.Bille

Haderslev
Besked: #9
Hej

Der findes et hav af muligheder...jeg respektere fuld ud holdningerne til truede dyre arter...men jeg må erkende at jeg nok aldrig selv bliver helt overbevist selv til ikke at bruge ræv, hund, junglecock etc....men vil man så findes der løsninger i helt syntetiske matrialer så som Polarfiber og Sf flash blend.....og de virker altså også..

Jeg vil anbefale dig at se 2 film Ulf siil´s lax fluer med liv og Michale Frödin tubeflies....de findes måske på bibloteket men kan sikkert opdrives i din lokale fiske shop...ellers benyt dig af youtube og søg på laksefluer...der findes utrolig mange klip hvor de forskellige fluer bliver bundet....

Det er bare en bedre oplevelse at fange fisk på ens egne fluer Smile

Mvh
Kent Bille
22-06-2011 11:56
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #10
(22-06-2011 09:10)Jan Fensten Skrev:  Hej Esben

Der burde naturligvis have stået Henrik isteder for Emil Blush

Til Henrik:

Sorry for OT Blush

Forbrugeren har naturligvis et ansvar for at sætte sig ind i, hvilke materialer man binder med og hvor de kommer fra Wink

Der kan være tale om gamle skind, som er tilvejebragt før fredningen trådte ind. Men det må FlyCo eller andre, dokumentere såfremt man sælger hår eller skind, fra fredede arter.

Prøv at tage et smut forbi Fugl & fisk v. Jens Pilgaard, Mariager. Få en snak med ham om de forks. materialer, men hav god tid for han snakker som et vandfald Wink

Fugl & Fjer

Det er iøvrigt et super fluebindemateriale mekka. Hvis man ønsker materialer til klassiske laksefluer.

Venligst

Jan

Rigtig fint link Smile Og nogen synes det er dyrt at binde en pattegris. Hos fugl og fjer kan man få to yellow-tailed cockatoo fjer for knap en tusse ... avs Big Grin

Venligst Nikolai

22-06-2011 12:02
Kent Hansen

Rørbæk, Nordjylland
Besked: #11
Hey,

er lige med på en lytter til alle fluetips'neSmile Nogle forslag til fluer?

Jeg skal selv til Bjerkreimselven anden weekend i august - så det kunne være rart at have boxen fyldt med de rigtige fluer.

Hvornår skal i derop Henrik?

Cheers,

Kent

"Always carry a flagon of whiskey in case of snakebite and furthermore always carry a small snake."
by W.C. Fields
(Denne besked var sidst ændret: 22-06-2011 af 21:37 Kent Hansen.)
22-06-2011 21:35
René Thomsen

Viborg
Besked: #12
Vi skal der op i uge 33...
Følger også lige med i tråden da jeg skal med, er hans bror Wink

hilsen
René THomsen
22-06-2011 22:12