Frisk fisk
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Frisk fisk
Hej

Er der nogen som har erfaring med brug af 'keepers', samme net som medefiskere bruger til opbevaring af deres fangst, men til havørreder eller andre fedtfinner?

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 27-06-2011 af 13:43 Nikolai R..)
27-06-2011 11:49
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #2
RE: Frisk fisk
Jeg har altid kun kendt dem som keepnet.

Jeg tror ikke de vil have en god indflydelse på Havørreder.
Hvorfor vil du egentlig gemme dem ?

/Allan

http://www.customflies.dk
27-06-2011 19:06
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(27-06-2011 19:06)A.O. Skrev:  Jeg har altid kun kendt dem som keepnet.

Jeg tror ikke de vil have en god indflydelse på Havørreder.
Hvorfor vil du egentlig gemme dem ?

/Allan

Ved det ikke er et populært emne Angel Har været afsted flere gange, hvor det har været svært at holde en landet fisk nogenlunde tempereet. Senest lørdag nat, hvor der gik 3 timer inden turen hjem plus en køre tur på en time. Hvis jeg kunne trække 3 timer fra i dette regnestykke, vil fisken gøre sig bedre på spisebordet. Mange mener de ikke kan smage, hvis turen til køleskabet ikke er længere, men det kan jeg så afgjort.

Venligst Nikolai

27-06-2011 20:18
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
(27-06-2011 20:18)Nikolai R. Skrev:  Ved det ikke er et populært emne Angel Har været afsted flere gange, hvor det har været svært at holde en landet fisk nogenlunde tempereet. Senest lørdag nat, hvor der gik 3 timer inden turen hjem plus en køre tur på en time. Hvis jeg kunne trække 3 timer fra i dette regnestykke, vil fisken gøre sig bedre på spisebordet. Mange mener de ikke kan smage, hvis turen til køleskabet ikke er længere, men det kan jeg så afgjort.

Jeg er normalt heller ikke glad for at have en fisk liggende alt for længe. 4 timer ser jeg dog ikke som et problem. specielt ikke ved natfiskeri.
Men det er der altså råd for dit spørgsmål.
Sæt dog de fisk ud du fanger tidligt eller tag hjem når du har fået en god fisk.
Jeg synes det er en anelse over stregen at smide dem i et keepnet medmindre det er fredsfisk som kan holde til det.

/Allan

27-06-2011 21:52
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #5
Har du overvejet at tømme blod og indvolde ud lige efter fangst og derefter opbevare den under vandet i en plastikpose?
27-06-2011 22:20
Saltflyfish

Besked: #6
En anden mulighed er, at pakke fangsten ind i et vådt klæde. Fordampningen holder fangsten kølig, men jeg vil stadig anbefale at lægge fangsten i skyggen.

Mvh
Christian
(Denne besked var sidst ændret: 27-06-2011 af 22:34 Saltflyfish.)
27-06-2011 22:34
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #7
(27-06-2011 22:20)Jakob Hansen Skrev:  Har du overvejet at tømme blod og indvolde ud lige efter fangst og derefter opbevare den under vandet i en plastikpose?

Hej Jakob.
Personligt åbner jeg først fisken når jeg er på bopælen.
Min anke mod at rense den på stranden er at man nu har blottet det friske kød og der kan nu nemmere gå bakterier i kødet, jeg ved ikke om det er tilfældet men det bilder jeg mig selv ind.

/Allan

27-06-2011 22:42
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
Hej Allan.

Det kan godt være du har fat i noget. Det kunne være interessant at få en saglig vurdering på det. Jeg ved at vi har mindst én kok her på FV. Kom frisk derude Wink
27-06-2011 22:55
Thorsen

Århus C
Besked: #9
Læser de herre ikke SportsfiskerenRolleyes

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
27-06-2011 23:21
johanlind21

Besked: #10
ifølge Steen Ulnits, biolog og lystfiskeforfatter, er det usmart at rense og vaske fisken i det vand den er fanget i da bakterierne i vandet fremskynder forrådnelses processen. så jeg vil mene at det er en dårlig idé, man kunne jo tage en køletaske med eller nogen kølelegemer og ligge sammen med fisken. eller slå den ihjel og ligge den i et vådt håndklæde som tidligere foreslået
28-06-2011 00:34
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
(27-06-2011 21:52)A.O. Skrev:  Jeg er normalt heller ikke glad for at have en fisk liggende alt for længe. 4 timer ser jeg dog ikke som et problem. specielt ikke ved natfiskeri.
Men det er der altså råd for dit spørgsmål.
Sæt dog de fisk ud du fanger tidligt eller tag hjem når du har fået en god fisk.
Jeg synes det er en anelse over stregen at smide dem i et keepnet medmindre det er fredsfisk som kan holde til det.

/Allan
Ved ikke hvor nemt det er at holde dem i live i et keepnet, men har flere gange set dambrugere opbevare fisk i mindre tønder under transport. Måske er ideen noget aparte, men ikke helt tosset, hvis de kan tåle det?

Ja, at tage tidligere hjem er afgjort en mulighed. Må blankt indrømme, at jeg nyder en længere tur ved kysten og vil være ret ærgelig over at slutte turen tidligt, når man endelig er kommet afsted Angel Har prøvet våde viskestykker og håndklæder. Har også prøvet at have fangsten hængende i en snor under vandoverfladen - af de to løsninger fungerede den sidste bedst. Har forsøgt mig med fryseelementer og en frostpose fra Bilka, hvilket fungerede nogenlunde, men vejer godt til. Den beste løsning er nok en køletaske i bilen og indstille sig på en lille gå tur, når der er bud efter fluen Cool

Angående rensning af fisken umiddelbart efter fangsten, er jeg heller ikke sikker på at sportsfiskeren har fat i den lange ende. Åbner du den først er risikoen for forurening af kødet overhængende, også i saltvand, når man ikke kender kvaliteten af vandet.

Tror der er plads på markedet til en snedig køleanordning til vores hobby Big Grin

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 28-06-2011 af 08:44 Nikolai R..)
28-06-2011 08:39
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
Mit bedste råd er at lade være med at rense fisken ved vandet, da den bliver åben og blotlagt for bakterier i langt højere grad end hvis der ikke er skåret i fisken.

Tidligere har jeg hørt at 3-4 timer (alt efter temperaturen) er ok inden fisken skal renses og fryses/spises. Derefter begynder bakterier fra blandt andet maveindholdet at påvirke fiskens kød.

Desto køligere man kan opbevare fangsten desto bedre - men af hensyn til praktikken på en kysttur, tror jeg et vådt håndklæde/viskestykke er noget af det bedste da fordampningen rent faktisk køler ganske godt - og så er det noget lettere at slæbe med på turen fremfor en køletaske fuld at fryseelementer.

Ved lavere vandtemperaturer end det vi har lige nu, vil jeg tro at fisken fint kan hænge i vadebæltet i en løkke eller metalbøjle. På den måde kan man også fiske videre uden at skulle tilbage til fangststedet.

Alternativt kan man for en kortere stund grave fisken ned i det våde sandt eller lægge den under nogle sten på stranden - blot ikke for længe, da der jo også er bakterier og andet kravl i jordenHuh

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
28-06-2011 09:42