Flydemiddel, CDC olie eller ?
Allan Wermuth

Odense
Besked: #1
Flydemiddel, CDC olie eller ?
Hej

Til almindelige hacklede tørfluer bruger jeg Loon Aquel som flydemiddel, men det duer ikke til CDC fluer.

Er der nogen, som har kendskab til en dansk forhandler af CDC olie ?

Hvad bruger i andre til at holde jeres tørfluer flydende ?

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 30-06-2011 af 20:44 Allan Wermuth.)
30-06-2011 09:19
Adversering
john2000

Hundested
Besked: #2
RE: Flydemiddel, CDC olie eller ?
Hej
Jeg bruger noget der hedder Water Shed, der skal kun bruges nogle få dråber til at fluerne flyder.Men det er vigtig at give fluerne det et døgn før da det skal tørre. Hvis jeg skal anbefale noget andet end det nævte. må det blive fedt/silicone der nulres på fluen,det kan godt bruges til cdc fjer også.
Men det er sjælden jeg bruger fedt, da jeg,hvis fluen jeg fisker med begynder at synke lige kommer den imellem 2 stykker amedu,så er den som ny igen.
Jeg så at du skulle til Foldingbro i wekenden, jeg ligger på plads 21 hvis du skulle komme forbi. Watar Shed kan købes hos Go-Fi

Må din bindetråd aldrig knække
(Denne besked var sidst ændret: 30-06-2011 af 22:52 john2000.)
30-06-2011 22:50
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
jeg synes ikke CDC olie/pasta er specielt godt.
Til gengæld er Huntershouse waxproofing til oilskinjakker noget nær fænomenal til flydemiddel, kan bruges på fluer, skydeliner og forfang med stor succes. udover det så koster dåsen 49 kr. og der er nok til størstedelen af et helt fiskerliv, man skal ihvertfald give den mere end seriøst gas for at opbruge den.

Udover det bruger jeg shaker og gink/pogo.

/Allan

http://www.customflies.dk
30-06-2011 23:11
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #4
Undskyld jeg ikke lige fik svaret på dit ?

CDC pasta/olie har jeg set i Jagt og fiskeri magasinet så sent som i tirsdags.

/Allan

http://www.customflies.dk
30-06-2011 23:12
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #5
Hej Allan

Hvis det er specielt til CDC fluer, så er det eneste der duer en rengøring og tørring af fluen. Det er ikke olien i fjerene der giver opdriften, men alle de små microbarbs der fanger luft. Stort set alle fjer der købes er vaskede inden de sælges så indholdet af olie er noget nær ikke eksisterende Blush

Bruger ligesom John watershed ved stikket, og på fluer med CDC alle andre steder end på dem Angel

Ved vandet fungere Gink fint for mig, og en gang tørflue pulver til at tørre fluerne i.

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
30-06-2011 23:19
Allan Wermuth

Odense
Besked: #6
Hej

Mange tak for svarene, jeg har også brugt Watershed, men det har primært været på fluer af polygarn og snowshoe rabbit.

Ved fiskevandet bruger jeg også en Amadou, hvorimod jeg synes at Orvis Shake-N-Float nærmest giver en sæbeagtig hinde på fluerne efter brug, så det har jeg droppet.

http://shop.go-fishing.dk/product.asp?product=688

Jeg ved godt, at det primært er CDC fibrenes struktur, som giver dem opdrift, men en meget sparsom brug af CDC olie, skal gnides mellem fingrene og påføres CDC fjerene, bør give fjeren en vandskyende hinde.

Jeg har tidligere prøvet, at give nogle CDC fluer en gang WaterShed, og lod dem tørre et døgns tid, men jeg synes at det gav fluen et meget kedeligt og rodet udseende, hvilket irriterer mig når man nu har brugt tid ved fluestikket, og gjort sig umage med og få fluerne til og fremstå smukkest muligt Confused

mvh
Allan
(Denne besked var sidst ændret: 01-07-2011 af 10:11 Allan Wermuth.)
01-07-2011 10:10
Allan Wermuth

Odense
Besked: #7
(30-06-2011 22:50)john2000 Skrev:  Hej
Jeg bruger noget der hedder Water Shed, der skal kun bruges nogle få dråber til at fluerne flyder.Men det er vigtig at give fluerne det et døgn før da det skal tørre. Hvis jeg skal anbefale noget andet end det nævte. må det blive fedt/silicone der nulres på fluen,det kan godt bruges til cdc fjer også.
Men det er sjælden jeg bruger fedt, da jeg,hvis fluen jeg fisker med begynder at synke lige kommer den imellem 2 stykker amedu,så er den som ny igen.
Jeg så at du skulle til Foldingbro i wekenden, jeg ligger på plads 21 hvis du skulle komme forbi. Watar Shed kan købes hos Go-Fi

Hej John

Jamen, så kan det jo være at vi løber ind i hinanden, jeg har lejet hytte nr. 1 til min søn og jeg Big Grin

mvh
Allan
01-07-2011 10:15
Adversering
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #8
Hej !
Når jeg fisker med cdc fluer, bruger jeg udelukkende en Amadou til at tøre fluerne med!
Efter endt session ved fluestikket, giver jeg dem lige en dråbe CDC oil fra Petit Jean, og det fungere fremragende ! Hvis det er en meget våd dag ved åen, hælder jeg også til at give dem en lille dråbe inden jeg dypper fluerne i vandet, og det fungere også super for mig ! Kan sagtens fiske med sådan en flue en helt dag, uden den drukner! Og hvis jeg får fisk på fluen, er det lige som om, jeg har nemmere ved at tørre fiskeslim af fluen, med min amadou! (kan godt være det er noget jeg blider mig selv ind Wink )

Mvh Stefan

Mvh Stefan Skovbo
01-07-2011 14:27