Jagten på den store
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #1
Jagten på den store
Hej, jeg opretter denne tråd til mine særlige oplevelser på kysten i jagten på "den store havørred" - som en lille "dagbog" og i stedet for at smide alle mulige fiskeoplevelser ind i mine andre indlæg som egentlig handler om noget andet.
Jeg samlede kystfiskeriet efter havørred op sidste år - efter mange års pause. Bor på Fyn som jo er et eldorado af kystpladser som jeg skal igang med at udsforske.

Tråden her kommer til at handle om jagten på den store havørred. For at sætte et mål, er det en havørred der måler over 70 cm og som ikke er nedgænger.
Der kommer måske til at være mange indlæg, måske få indlæg, måske er der pause i flere måneder, men den bliver síkkert ganske underholdende at læse - håber jeg. Jeg tager forbehold for op til adskillige selvmodsigende udsagn og ændrede anbefalinger som min erfaring udvides. Smile
Man må ikke forvente at jeg afslører mine fiskepladser og man bør holde sig for øje, at det der virker på mine fiskepladser ikke nødvendigvs duer andre steder.

Alle er naturligvis velkomne til hele tiden at komme med indlæg og kommentarer - jeg starter hver ny tur med et rapportnummer, Så man kan se at nu har jeg været afsted igen og har haft noget på hjertet - håber I synes om ideen.

Det der får mig til at tage 2000 ekstra omdrejninger på hjulet, blive 2 timer ekstra på pladsen og snige sig ud midt om natten mens alle andre sover - er drømmen om den store havørred.

Omend det kommer til at foregå med spinnestangen, og da fleste herinde er fluefiskere, kan alle dog sikkert få noget ud af tråden her til at berige ens eget fiskeri alligevel - på den ene eller anden måde Smile

Knæk og bræk

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 07-07-2011 af 23:01 Morten Knudsen.)
05-07-2011 14:18
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #2
RE: Jagten på den store
RAPPORT nr. 1 - "Alene i natten"- 5. Juli 2011
NordØstfyn.

Jeg ankom til pladsen kl. 00.30 og der var 3 lystfiskere ved at forlade pladsen - de havde stået der siden kl. 19.00 og fanget en mindre fisk på omkring målet - bevares de har vel et alm. liv og skal op på job!
- Det skal jeg jo faktisk ogå, men jeg er lige pt. er fuldstændigt besat af en natfiske-djævel der hele tiden råber:
ET KAST MERE - DEN STORE KOMMER MÅSKE I NÆSTE KAST"

Nu skal det ikke forstås således, at jeg kun går efter størrelsen på fisken, men må nu indrømme, at en fisk på 35-40 cm ikke kan ophidse mig voldsomt meget mere - selvom det er hyggeligt nok med lidt "liv"... MEN at det er chancen for et rigtigt "bundhug" af en fisk, kombineret med dejlige naturoplevelser og følelsen af frihed, der trækker mig til kysten....

Blink og kystwoblere er som regel også skaleret efter "den store" og ofte er det ret tungt endegrej og lange kast ud til de dybe render jeg er fikseret på. Liigeledes fiskepladser der rummer muligheden for en storørred.
Jeg vil hellere have 9 nulture hvor jeg fanger en større fisk på tur 10 - end 10 ture med 30 undermålere - det gør ikke noget der skal slides lidt for det.

Nå, men der var en enkelt fisker der blev tilbage og han fik også et par hug lige som jeg ankom - jeg må se at komme en anelse tidligere i morgen - hehe
Han opgav dog ævred ca. kl 1.00 og nu havde jeg hele kysten for mig selv - Lidt øv, dan han var en flink fyr og det er altid rart med selskab når man holder pause i natiskeriet - desuden har jeg aldrig haft noget i mod at dele.....

Vinden lagde sig helt og fiskene var ret aktive hele natten, men havde hugperioder af en time ad gangen mellem kl. 00.00 og 01.00 og igen mellem kl. 02.30 og 03.30
I mellemperioden hørtes fisk hele tiden men uden hug. Prøvede alt fra spinner til cigarflue men de ville intet.
kl. 0230 gik det løs - en fisk omkring målet huggede på min 18 grams Salty og fik den nænsomt genudsat - et kvarter efter kastede jeg efter en fisk inden for 30 meter der straks huggede voldsomt og i 2. lufttur lykkedes det den, at slynge kystwobleren ud af kæften.
... Rolig nu....
Skiftede krogen ud der var blevet lidt sløv til en ny og skarp.
Det skal her nævnes, at det første jeg gør når jeg kommer hjem fra grejforretningen med endegrej er, at pille alle 3-krogene af - de fleste er ganske ubrugelige - og det er efter min mening rigtig dumt at spare på krogene!
Jeg benytter som regel Owner S-61 til alt mit fiskeri - den kroger ok godt og efterfølgende kroghold er helt eminent!

kl. ca. 3.30 hugger en fisk kun 10 meter fra stangspidsen og eksploderer fuldstændigt i vandet og tager et pænt udløb på ca. 20 meter - fighter den forsigtigt i ca. 5 minutter og det viser sig at være en go' fisk på 51 cm og omkring 2 kilo - den skal fruen og jeg nyde i aften med lidt god hvidvin - nu hvor ungerne er på ferie!

kl. 04.00 forsvandt alt liv fra kysten - så at sige. Der var ikke flere fisk inde og ingen i overfladen og ingen hug.... jeg pakkede grejet sammen kl. 04.30 efter en rigtigt spændende sommernat med 3 fisk på krogen og troen på, at den store nok er der næste gang....

Knæk & bræk

Jagten på den store fortsætter

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 06-07-2011 af 13:53 Morten Knudsen.)
05-07-2011 14:40
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #3
Hvordan tilrettelægger du dit døgn mht. arbejde og søvn når du nu fisker næsten hver nat?
05-07-2011 16:33
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #4
(05-07-2011 16:33)Jakob Hansen Skrev:  Hvordan tilrettelægger du dit døgn mht. arbejde og søvn når du nu fisker næsten hver nat?

Hej Jakob,
Nu er ungerne på ferie, og med en overbærende hustru, kan det godt lade sig gøre i en kort periode.
Fiskestart kl 00.00
Fiskestop kl 4.00
Pakke og 1/2 time kørsel til job
Søvn fra 0430 til 745 (kører direkte på job hvor de første kommer kl 0830.
0745-830 koldt bad og en kop kaffe
Hjem kl 1630
Hygge med fruen til kl 2030
Søvn til kl 2300
Pakke køre og klar på kysten kl 0000

Det kan max gøres 3 dage i træk og så en dags pause - LOL

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 05-07-2011 af 21:59 Morten Knudsen.)
05-07-2011 18:08
Rejen

Gribskov
Besked: #5
Feeeeedt Morten, jeg popper popcornene og læser videre Smile

/Rejen

Kysten kalder
05-07-2011 18:46
Janus H.

Djursland
Besked: #6
Fed ide med tråden her Morten!

Du skriver virkelig godt, og man kan tydeligt mærke hvor meget du brænder for det, det er sgu fedt.

Jeg ser frem til at følge jagten på den store, med din ihærdighed skal det nok lykkes Smile
(Denne besked var sidst ændret: 05-07-2011 af 20:57 Janus H..)
05-07-2011 20:57
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #7
(05-07-2011 20:57)Janus H. Skrev:  Fed ide med tråden her Morten!

Du skriver virkelig godt, og man kan tydeligt mærke hvor meget du brænder for det, det er sgu fedt.

Jeg ser frem til at følge jagten på den store, med din ihærdighed skal det nok lykkes Smile

Super godt med jeres tilbagemeldinger Shy
Jeg vil fatte tastaturet...

Venligst,
Morten
-----------
05-07-2011 21:02
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #8
TEORI 1 - Mellemperioderne...
Ofte sker det, at fiskene kommer helt tæt ind under land og så er de inden for kastevidde - det er jo godt nok, men de fleste har sikkert oplevet at de bliver dødt på et tidspunkt - fint nok - så er der tid til pause- Ind i mellem bliver pauserne dog lidt lange mellem hugperioderne og man står og kaster de her 60-70 meter - vel vidende, at der ikke er fisk inde - lidt spild af tid, men man bliver jo ved - det KUNNE jo være at en enlig STOR fisk trækker forbi ikke???

Til de døde perioder, kan det måske give lidt mere ved at søge lidt mere vand af med en langkastende stang.
Næste gang rigger jeg, foruden den alm. stang (Cardiiff 9'3) , også "Den Røde Kystkanon" op med noget der kan nå ud på 125-135 meter for at dække noget mere vand af - det skal afprøves. ("Den røde kystkanon" - aka Shimano Lesath Ultra 9": 15-40)

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 05-07-2011 af 21:19 Morten Knudsen.)
05-07-2011 21:12
Thorsen

Århus C
Besked: #9
Hej Morten

Dejlig tråd du har startet herSmile. Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvilke liner du bruger til dit natfiskeri? Specielt til de helt tunge agn på +25. Jeg skal selv ha fyldt mit 4000 hjul op i morgen, men jeg er nu lidt i tvivl om jeg skal vælge 0,15 eller 0,17/0,18. Linen bliver nok Power Pro eller Sufix 832 og skal gerne spille sammen med min Speedmaster 15-40 STC.

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
(Denne besked var sidst ændret: 06-07-2011 af 00:03 Thorsen.)
05-07-2011 23:11
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #10
(05-07-2011 23:11)Thorsen Skrev:  Hej Morten

Dejlig tråd du har startet herSmile. Jeg er lidt nysgerrig efter at høre, hvilke liner du bruger til dit natfiskeri? Specielt til de helt tunge agn på +25. Jeg skal selv ha fyldt mit 4000 hjul op i morgen, men jeg er nu lidt i tvivl om jeg skal vælge 0,15 eller 0,17/0,18. Linen bliver nok Power Pro eller Sufix 832 og skal gerne spille sammen med min Speedmaster 15-40 STC.

Venligst
Lars

Hej Lars,
Holder lige pause Smile
Jeg er ret glad for spiderwire invisibraid i 0,12. Den holder 9 kg og er stramt knyttet og larmer ikke. Jeg bruger den til alt - nat/dag og let og tungt grej. Når jeg har det tunge skyts på, snører jeg et stofplaster om pegefingeren!
Spiderwire Invisibraid fås nu på bulk 1800 meter til 900 kr i jf magasinet!!.

Sufix 832 er en super lækker line, men ret dyr. Såvidt jeg husker er den meget smidig pga, at der er lagt Gore Fibre ind i linen. Kunne godt overveje at prøve den hvis den kommer lidt ned i pris. Har dog hør rygter om at den kan sprige i knuden ved hårde kast, men det er kun rygter.

PowerPro har jeg også haft - den er egentlig ok, men larmer helt vildt i mine øjer... Den kommer også hurtigt til at virke ret slidt.

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 06-07-2011 af 10:05 Morten Knudsen.)
06-07-2011 01:39
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #11
RAPPORT nr. 2 - "Østenvind og Gulp!"- 6. Juli 2011, Sydøstfyn

Ja så var det tid igen til en tur på kysten Cool

Jeg var noget skeptisk ved ankomsten, da Østenvinden var noget kraftigere end jeg havde forestillet mig. Der var svag brænding og det er ikke altid det bedste og giver ofte også maget ålegræs i vandet - men ok - nu var jeg jo ankommet, og hvem ved? - det er måske det rigtige vejr til at "Den Store" tør luske sig ind på det lave vand ??

I min jagtkarriere har det altid været således, at større gamle dyr er de mest erfarne og hvorfor skulle det være anderledes hos fisk??
Skal man f.eks. prøve at skaffe sig en chance for at nedlægge en gammel vildsvine orne (Keiler) skal det foregå om natten, ved nymåne og vindstille....
Den gamle gris ved godt, at menneskene er efter ham og den forsøger at gøre det så vanskeligt for os at jagte ham.
Han holder sig i øvrigt altid væk fra søer med larmende smågrise og kommer altid alene..

Så vidt jeg ved går store havørreder også alene - eller???

Da jeg hele tiden forsøger at udvikle mit fiskeri, har jeg de seneste måneder kværnet en masse videnskabelige artikler igennem om hhv. laksefiskenes syn og laksefiskenes sidelinie system - så de 2 jagtsanser har jeg nogenlunde styr på til mit fiskeri, men så er der jo lugtesansen tilbage.... hvad med den???
Har det overhovedet nogen betydning når et blink / wobler racer gennem vandet?
Der er mange hypoteser omkring nikotinfingre og dieseloliefingre på endegrejet osv osv, men intet er jo påvist, at det skulle påvirke huglysten - man skal nok bare bruge sin sunde fornuft...

MEN - nu var jeg lige en tur ved GoFishing i Odense og tanke lidt endegrej op og faldt så over en sprayflaske GULP! - med rejesmag Big GrinBig Grin
Ej, den hopper du sgu ikke på du gamle - vel....????
Men hov - der sker jo ikke noget ved at prøve - det kunne måske lige give det sidste til en rigtigt træg ørred???? - hva faen - ud med den halvtredser - og ud at eksperimentere - så håber vi bare på at der ikke er nogen der flækker sammen af grin, når de ser jeg står og sprayer mine blink med jævne mellemrum.
Til formålet købte jeg også nogle fine 3-kroge fra DAM, bundet med en masse hår og flash - det må kunne holde på "smagen/duften" lidt længere.

Der var 1 fisker på pladsen da jeg ankom og vi hyggesludrede lige en halv time tid inden jeg gik i gang med at fiske.
Jeg riggede Cardiff'en op med en Salty 18 gram midnight, monteret med den aldeles farvestrålende og nu temmeligt ildelugtende trekrog, oversprøjtet med GULP!..
Kunne ikke lade være med at grine lidt ad mig selv, men hva' faen - hvis nu de huggede helt vildt ville det jo være ret sjovt - ikke?

Allerede efter 3. kast var der interesse - En FØLGER! - der vendte i overfladen lige som jeg hev wobleren ud ad vandet til næste kast.
FØLGERE! - Dem har jeg ikke haft i rigtigt lang tid - hva hulen skal det nu betyde....
Jeg gjorde mig umage med, at give mere liv til wobleren med flere jigs og spinstop og varierede hastigheden - og det gav pote efter 15-20 kast: ENDNU EN FØLGER!.... Hvorfor nu det.... jeg var målløs... 2 følgere inden for 10-15 minutter - det er ikke noget jeg er vant med...
Nuvel, for år tilbage da jeg ikke vidste en klap om kystfiskeri efter havørred havde jeg da tit følgere, men der var indspinnningsteknikken også temmelig monoton og blink og kroge ofte temmeligt anløbne og halvrustne ...

Der måtte være en grund til at dette skete - hvorfor hugger de ikke?
Ååhhh ja, det kan jo være tilfældet, at de prøver på at fortælle mig, at den lille, ellers så lækre wobler, desværre stinker overordentligt fælt!!!
At de ligesom følger med ind for at give mig et vink med en vognstang om, at menuen er kritisabel og at der er fluer i suppen!!!!

Wadede op på land og skifte "stinkbomben" ud med den "rene" vare monteret med en S-61 enkeltkrog
- "det var ligegodt..... de kunne sgu ikke li' min fiskeanretning!" Big Grin

Efter 3 kast huggede en målsfisk solidt og godt og sad uhjælpeligt fast på den altid super krogene S-61'er - efter 30 minutter havde jeg landet 3 og genudsat 2 fisk lige over målet - den sidste havde desværre slugt wobleren og blødte kraftigt fra gællerne - så den kom med hjem - derefter døde fiskeriet ud ca. kl. 3

Jeg riggede "Det Røde Kystbatteri" op til den "hårde" modvind kl 0315 med en sort 26 grams Lawson Bullit wobler der kaster ret godt, men uden hug resten af natten og stoppede fiskeriet kl. 4

Pakkede grejet sammen og vandrede smågrinene, ad mig selv, op til bilen mens ordret "GULP!" snørede sig sammen i halsen.... Big Grin

Det skal så her lige nævnes, at der kan være 1000 andre grunde til, at jeg havde følgere, og at GULP! ikke nødvendigvis havde noget om helst med hændelsen at gøre.
GULP! laver nogle rigtigt spændende og fremragende produkter som mange lystfiskere har stor glæde af og med "dokumenteret effekt"

Jeg er ikke færdig med mit GULP-spray eksperiment, da det er et for tyndt grundlagt at vurdere det på, så jeg skal helt sikkert prøve at se om det samme sker næste gang - eller måske det omvendte??? - men noget tyder på, at de ikke synes om menuen...

Knæk og bræk

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 07-07-2011 af 23:04 Morten Knudsen.)
06-07-2011 11:25
Thorsen

Århus C
Besked: #12
(06-07-2011 01:39)Morten Knudsen Skrev:  Hej Lars,
Holder lige pause Smile
Jeg er ret glad for spiderwire invisibraid i 0,12. Den holder 9 kg og er stramt knyttet og larmer ikke. Jeg bruger den til alt - nat/dag og let og tungt grej. Når jeg har det tunge skyts på, snører jeg et stofplaster om pegefingeren!
Spiderwire Invisibraid fås nu på bulk 1800 meter til 900 kr i jf magasinet!!.

Sufix 832 er en super lækker line, men ret dyr. Såvidt jeg husker er den meget smidig pga, at der er lagt Gore Fibre ind i linen. Kunne godt overveje at prøve den hvis den kommer lidt ned i pris. Har dog hør rygter om at den kan sprige i knuden ved hårde kast, men det er kun rygter.

PowerPro har jeg også haft - den er egentlig ok, men larmer helt vildt i mine øjer... Den kommer også hurtigt til at virke ret slidt.

Jamen det kan da godt være at man skulle prøve en Invisibraid i stedet. Har Stren Microfuse 0,12 på mit str 2500 hjul og den er jeg nu egentligt fint tilfreds med. Det kunne jo være at der var noget der var bedre, så derfor skal der en anden på mit str. 4000 hjulSmile.

Spændende test af duft sprayen og tillykke med fiskene igen igen igen. Ihærdighed belønnes ofte i jagten på de fisk....

Venligst
Lars

Ut på tur, aldri sur!!!
Founder of TBMM
06-07-2011 12:33