Beklædning under åndbare waders om vinteren
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Beklædning under åndbare waders om vinteren
Jeg startede ud med et sæt åndbare scierra waders i sommers, som jeg har været ganske tilfreds medSmile
De sidste gange jeg har været ude i dem, det var vel i slutningen af november, har jeg kunnet begynde at mærke kulden lidt. Nu står jeg så og skal have fundet ud af om jeg skal have anskaffet mig et par neopren waders, til når jeg skal igang igen her til januar, eller om man kan bruge de åndbare med noget bedre undertøj indenunder.
Jeg har hidtil bare haft et par tykke jogginbukser på under de åndbare, men det er slet ikke nok her i kulden.

Jeg har tænkt på at købe et sæt smartwool uldundertøj, det koster bare det samme som et sæt viking neopren, så...Rolleyes

Jeg er egentlig ret glad for komforten i de åndbareSmile Neopren waders ser nemlig IKKE specielt behagelige udTongue

Hvordan holder i varmen om vinteren?
26-12-2009 22:31
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Beklædning under åndbare waders om vinteren
Hej Janus

Jeg har et sæt varmt svedtransporterende undertøj på. Derudover en pool 12 fleece bib, en let termotrøje købt i en håndværkerbutik og en lidt vamset fleece trøje. På føderne har jeg inderst et par svedtransporterende løbestrømper med et par uldne termosokker yderst. Det yderste lag består af min Simms skaljakke, en fleece halsedisse og en hue. Hvis det er rigtig koldt har jeg også et par Rapala titanium handsker på. Jeg fryser aldrigSmile
Hvis der er mulighed for det er det en rigtig god ide at tænde et bål på stranden. Udover den umiddelbare varme er også muligheden for at lave rigtig varm kaffe og suppe en rigtig god, hyggelig og varmebringende oplevelse på en vinterfisketur.
Jeg har et par gange taget mit shelter og min vintersovepose (-19) med og har overnattet ved et bål på stranden i frostvejr - det er en ret fed oplevelseCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
26-12-2009 22:48
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #3
(27-12-2009 00:22)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Du er en sand viking, Martin ! Smile

Venligst,

Ole

De havde sgu ikke high-tec undertøj, fleece, waders, skaljakker og vintersoveposerDodgy
Men det skal prøves .. at vågne i frostklar luft og lave trankia kaffe imens dagen gryr - det er en RET fed oplevelseCool

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
27-12-2009 01:25
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #4
Det derfor han går til AA-møder...

Anonyme Alsheimers Big Grin Big Grin Big Grin Cool

Mvh
Landkrabben
27-12-2009 02:02
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #5
(27-12-2009 02:04)Ole Bjørn Hansen Skrev:  "..Det derfor han går til AA-møder......"

He he, det gør jeg sgu osse - og endda sammen med Hr.Brøndum, Odense - og det skyldes sgu ikke hverken Alzheimers eller alkohol... men vores hang til alt for dyrt fiskegrej.... Cool

Venligst,

Ole

.. kombineret med hang til fisketure i det nordligste skandinavien og god malt whisky kan det kun gå helt galtBig Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
27-12-2009 02:13
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #6
med en single malt i hånden kan man ikke gå forkert Big Grin
27-12-2009 03:04
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
(27-12-2009 03:08)Ole Bjørn Hansen Skrev:  "...med en single malt i hånden kan man ikke gå forkert ..."

That's right ! Jeg sidder netop og smager på min julegave fra min bedre halvdel - en Highland Park 12 år's.... skål ! Cool

Venligst,

Ole

hæ hæ .. Min Glenmorangie har jeg jo lovet at gemme til en begivenhed - men jeg fik en Glenfiddich 12'er i julegave .. det ku' da godt være, at man skulle byde sig selv en nightcapBig Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
27-12-2009 03:17
Adversering
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #8
hehe, se det et selskab der kunne nydes...

selvom i er jyder, ½ jyder osv... Så er der altså ikke noget som en single malt der kan forene lystfiskere under samme flag Big Grin

Mvh
Landkrabben
(Denne besked var sidst ændret: 27-12-2009 af 03:31 Daniel Heinrichsen.)
27-12-2009 03:30
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(27-12-2009 03:40)Ole Bjørn Hansen Skrev:  "...selvom i er jyder..."

De fleste jyder, der nyder cerut, malt whisky og god rock'n'roll er sgu godt selskab....selv for folk fra øerne Angel

Venligst,

Ole

Det gode ved alle de her laster .. rock, røg, whisky, grejhang og fiskeri er, at de glimrende lader sig forene - det er ikke alle laster der gør detCoolBig Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
27-12-2009 03:46
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #10
Hej Janus

Undskyld, - at vi (igen) har afbøjet en trådBlush

Det med beklædningen er egentlig enkelt. Du skal have et svedtransporterende lag inderst (sådan at du ikke er våd på kroppen). Så skal du have et luftigt lag (fleece) som mellemlag. Og så et vand- og vindtæt lag yderst (waders og jakke). Rådet om svedtransport og luft gælder også fødderne - og så må du ikke fryse omkring hovedet (hue), hals (tørklæde eller halsedisse) og hænderne (handsker) - så kører detCool

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
27-12-2009 03:52
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #11
Hej Janus

Jeg bruger også svedtransporterende undertøj (evt. 2 lag) og fleece, men alligevel må jeg krybe i neopren, når vandtemp. er under 5-7 grader. Alternativet er hyppige ture på land, så hvis du fisker meget fra vandkanten, og kun lejlighedsvis vader dybt er der ingen problemer.
Så grundlæggende skal du nok tage stilling til to spørgsmål - fryser du nemt, og hvor meget vader du??

mvh, Rasmus
27-12-2009 08:39
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #12
(27-12-2009 08:39)Rasmus Keis Neerbek Skrev:  Hej Janus

Jeg bruger også svedtransporterende undertøj (evt. 2 lag) og fleece, men alligevel må jeg krybe i neopren, når vandtemp. er under 5-7 grader. Alternativet er hyppige ture på land, så hvis du fisker meget fra vandkanten, og kun lejlighedsvis vader dybt er der ingen problemer.
Så grundlæggende skal du nok tage stilling til to spørgsmål - fryser du nemt, og hvor meget vader du??

mvh, Rasmus

Hej Rasmus

Jeg tror, at der er noget galt med beklædningen, hvis man fryser når man er i vandet. Det sker, fordi underlagene bliver klemt for meget sammen så den isolerende luft forsvinder. Jeg bruger en bib af noget meget vamset og langhåret fleece, der stadig holder luft og derfor isolerer, selvom vandet presser på udefra. Det er luften i de isolerende lag der virker - derfor virker to lag fleece meget bedre end to lag undertøj..

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
27-12-2009 12:13