tørfluespørgsmål
Daniel Heinrichsen

Besked: #1
tørfluespørgsmål
Hej alle, jeg har lige et par spørgsmål angående (tør)fluebinding Smile

1. Hvilken tråd er bedst egnet til dette? Kan gætte mig til den helst skal være tynd. Ville en Benecchi 12/0 eller Uni 8/0 egne sig eller hvad bruger i?

2. Findes der noget der kan bruges til pre-imprægnering som forbedrer tørfluens flydeevne? Hvis ja, så hvad?

3. Hvad er forskellen på en tørfluenakke og en tørfluesaddel?

På forhånd tak.

Mvh
Daniel
(Denne besked var sidst ændret: 10-07-2011 af 12:14 Daniel Heinrichsen.)
10-07-2011 12:12
Adversering
john2000

Hundested
Besked: #2
RE: tørfluespørgsmål
Hej Daniel
Jeg bruger en UNI thread 17/0 til de lidt større tørfluer. Til de helt små bruger jeg Danvilles spiderweb. Jeg bruger Water Shed til mine tørfluer,men da skal man komme det på dagen før de skal bruges.
Forskellen på en nakke og en sadel er størrelsen på fjerene,sadlen har kun fjer der kan bruges til ca. 2 størrelse kroge,mens nakken kan bruges til næsten alle størrelser fluer.
Nakken er som regel lidt stivere i fibrene end sadlen,men sadlen er ganske brugbar hvis man ikke vil ofre de penge en god nakke koster (500-800 kr)Huh
Håber det besvarer dine spøgsmål.

Må din bindetråd aldrig knække
10-07-2011 12:40
Daniel Heinrichsen

Besked: #3
(10-07-2011 12:40)john2000 Skrev:  Hej Daniel
Jeg bruger en UNI thread 17/0 til de lidt større tørfluer. Til de helt små bruger jeg Danvilles spiderweb. Jeg bruger Water Shed til mine tørfluer,men da skal man komme det på dagen før de skal bruges.
Forskellen på en nakke og en sadel er størrelsen på fjerene,sadlen har kun fjer der kan bruges til ca. 2 størrelse kroge,mens nakken kan bruges til næsten alle størrelser fluer.
Nakken er som regel lidt stivere i fibrene end sadlen,men sadlen er ganske brugbar hvis man ikke vil ofre de penge en god nakke koster (500-800 kr)Huh
Håber det besvarer dine spøgsmål.

Mange tak Big Grin det besvarer mine spørgsmål meget godt.

Hvordan virker det der "Water Shed" ?

Har du nogle erfaringer med Whitings halve tørfluenakker?
10-07-2011 14:51
john2000

Hundested
Besked: #4
Hej
Water Shed vikker ved at det skyer vandet,men det skal som sagt kommes på et døgn før du skal bruge fluerne. Jeg gør det at når jeg har bundet en håndfuld tørfluer,kommer jeg et par dråber Water Shed ned i et lille glas sammen med fluerne,jeg nuller så lidt rundt med dem. Ude ved vandet tørrer jeg,når de er blevet våde med et par blindkast.Hvis det ikke kan få dem til at flyde igen,tørrer jeg dem med amadou ( det er en fyresvamp ).

Jeg bruger kun Whiting nakker,men der findes andre der kan bruges.

Må din bindetråd aldrig knække
11-07-2011 10:08
Daniel Heinrichsen

Besked: #5
Mange tak John Smile
11-07-2011 11:55