Natfiskeri i åen.
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #1
Natfiskeri i åen.
Jeg skal bruge nogle tips og tricks til natteroderiet i åen.

Jeg vil gerne have min flue til at bule men oplever problemer i den henseende. Jeg fisker den som jeg ville gøre i dagtimerne med nedstrøms kast i en vinkel fra ca. 90 til ca. 30 grader. Udgangspunktet en ubelastet uldsok.

Ligger hele "hemmeligheden" i selve fluen eller er det teknikken i affiskningen der afgør om fluen buler? Skal den f.eks holdes på kort line eller kan den mendes op i overfladen?

Er der andre interessante teknikker så del endelig Smile
11-07-2011 02:28
Adversering
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #2
RE: Natfiskeri i åen.
Og hvis disken er for voldsom til dig, kan du også binde nogle løse hoveder på helt korte rør, så de kan sættes foran dine fluer - f.eks. et med et stort, imprægneret muddlerhoved og et med et skumhoved. Muddlerhovedet har det dog med at suge vand, uanset hvad man gør, og så svækkes effekten.

Det fungerer mest logisk til rørfluer, men kan også fint bruges til krogfluer.

Claus

http://www.ussingbech.dk
11-07-2011 09:11
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #3
Hej Jakob

Som jeg allerede har nævnt for dig, mener jeg hemmeligheden ligger i hvordan fluen er bundet.

Jeg binder mine Uldsok med nogle fine Herbert Miner fjer fra en Whiting saddel. De giver nogle lækre stive hackler, næsten som tørfluehackler. De er bundet på meget lette rør, sammensat i to dimmensioner, således at forenden er meget tynd og lukket. Den lander fjerlet på vandet, i modsætning til når man monterer 'ekstraudstyr'.

Når fluen er bundet sådan buler den kraftigt og bliver ved med det.. Enkelte kast skal der lige et skridt frem til at få den til at synke, så man undgår den streamer på overfladen.

Jeg har de sidste tre ture haft havørreder der har taget fluen, så det virker. At jeg så ikke evner at styre mig og få fisken kroget. Det arbejder jeg med.. Sad

Hilsen

Lars

PS. Du skal nok få et eksemplar næste gang vi mødes!

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
11-07-2011 09:39
Leif Chr.

Besked: #4
Hej Jakob

Jeg er enig i at en natflue meget gerne må flytte noget vand. Men er blevet i tvivl om det altid er det bedste at den laver en bule der er til at se på overfladen. Er sikker på at en havørred også mærker den turbulens der opstår omkring en flue der fiskes lidt dybere.
Jeg vil gerne have min flue til at fiske lige fra den har ramt vandet og derfor er mange af mine fluer godt belastet. Min teori er at fisk der står og trykker sig under grøde mm. først ser en højt fisket flue senere i forhold til hvis den feks. fiskes 15 cm dybere.
Nu er det jo heldigvis sådan at man ikke altid kan regne med de fisk Wink Men jeg har lagt mærke til at nogle af dem som fanger mange fisk de steder jeg kommer heller ikke altid fisker højt.
I Lilleåen har moden de sidste par år været en forholdsvis lang allurørsflue(ikke us tube, de er for tunge) let dresset og med sort vinge. Denne flue buler ikke, men nogle af dem der fisker med denne flue har bare fanget mange fisk.

Min flue æske er fylft med lidt af hvert, men ofte er det jo en flue som jeg har fanget på før der kommer på forfanget. Måske er det derfor vi hver især har vores favoritter og fanger på dem igen og igen. Man kan jo få den tanke at flue valget ikke har den store betydning, men at det der tæller er få ens flue i vandetAngel

Mvh Leif
11-07-2011 10:37
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #5
(11-07-2011 10:37)Leif Christensen Skrev:  Hej Jakob

Jeg er enig i at en natflue meget gerne må flytte noget vand. Men er blevet i tvivl om det altid er det bedste at den laver en bule der er til at se på overfladen. Er sikker på at en havørred også mærker den turbulens der opstår omkring en flue der fiskes lidt dybere.
Jeg vil gerne have min flue til at fiske lige fra den har ramt vandet og derfor er mange af mine fluer godt belastet. Min teori er at fisk der står og trykker sig under grøde mm. først ser en højt fisket flue senere i forhold til hvis den feks. fiskes 15 cm dybere.
Nu er det jo heldigvis sådan at man ikke altid kan regne med de fisk Wink Men jeg har lagt mærke til at nogle af dem som fanger mange fisk de steder jeg kommer heller ikke altid fisker højt.
I Lilleåen har moden de sidste par år været en forholdsvis lang allurørsflue(ikke us tube, de er for tunge) let dresset og med sort vinge. Denne flue buler ikke, men nogle af dem der fisker med denne flue har bare fanget mange fisk.

Min flue æske er fylft med lidt af hvert, men ofte er det jo en flue som jeg har fanget på før der kommer på forfanget. Måske er det derfor vi hver især har vores favoritter og fanger på dem igen og igen. Man kan jo få den tanke at flue valget ikke har den store betydning, men at det der tæller er få ens flue i vandetAngel

Mvh Leif

Jeg tror du har ret i, at det ikke er nødvendigt Leif ! Tror bare der er gået filosofi i havørredfiskeriet! Og så er der en del af lystfiskersamfundet, der LEVER for at se den bule mod nattehimmelen, blive forfulgt af en meget større bule, før det kulminere Wink (Angel)

Mvh Stefan Skovbo
11-07-2011 13:04
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #6
Jeg er nu heller ikke sikker på at bulen gør den store forskel for fisken, men bulen gør det efter min mening nemmere at fiske fluen i mørket. Selv fisker jeg mest med en yderst pragmatisk bundet flue, der absolut ikke er en teknisk højdespringer; tværtimod Blush Da fiskepresset indimellem kan være stort også om natten, fisker jeg gerne de svære stykker gennem skov og stræk med overhængende krat og træer. Dem er der knap så mange der orker. Der ryger en flue indimellem og så skal fluen hverken være kostbar eller en tidsrøver Big Grin Jeg bruger samme mønster på en Teimco SP777 str 2, 6 og 10 afhængig af forholdende. Den buler stort set ikke, kun i kraftig strøm, men den fanger fisk Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 12-07-2011 af 09:42 Nikolai R..)
11-07-2011 19:49
noereng

Kibæk/ midtjylland
Besked: #7
Hej Alle

Jeg har fisket de " gode " år i Karup Å .... stoppede for en 5-6 år siden da jeg blev træt af at sove så lidt Smile
startede med store streamere fra kl 20-22 og fik af og til en fisk....aldrig mange og aldrig når det var blevet mørkt og det var ofte mindre fisk på 2-3 kg jeg fik.... senere blev det til rent nattefiskeri med "nieren" og når det var meget mørkt var den dresset op med en cactuschenillekrop..... store fluer ...størrere fisk helt klart løsningen for mig...har fået rigtig mange fisk mellem 5 og 7 kg på bulefluer..... det var bare inden de rigtig blev moderne :-) :-) ........ flydende wf-line med et 10 fod intermediate polyleader og et stort rør..... det duer...fluen må ikke streame men bare bule den første 1/3 del.... vigtigt er også at den er udstyret med et kraftigt og busket palmerhackel... så den laver kraftig siluet mod den lysere nattehimmel
det skal siges at jeg aldrig har fanget en fisk om morgenen..... aner ikke hvordan man gør :-)
min påstand er at natfiskeri er den nemmeste måde at fange en havørred på.... da fisken er fremme og bestemt ikke kritisk....

bare min erfaring......

nu er det Skjern å laksen det gælder... har endnu ikke fundet recepten..... fanger for få til at kunne frembringe teorier....men arbejder på sagen
:-) :-)

mvh. Kristian
11-07-2011 21:40
Adversering
Esben Ludvigsen

Kibæk
Fraværende
Besked: #8
Jeg fanger dem som regel mellem kl.05.00-09.00 Wink Men det som Kristian skriver er også omtrent det samme jeg har fået fortalt af dem jeg kender som fisker der næsten hver nat Confused
11-07-2011 23:22