Gudenåen laks fluegrej
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Gudenåen laks fluegrej
Jeg har tænkt mig at begynde at fiske laks i Gudenåen - det ligger i rimelig afstand og er let tilgængeligt.
Men - hvad grej skal jeg bruge ?

Linerne/hovederne har jeg læst mig frem til skal være synke 1/2 + 2/3 + 3/4 og flyd/synk 5 eller 7 og i den dur.
Men stangen - bør vel være en tohånds - jeg tænker 12,5-13 fod kl. 9/10 pga linerne og de til tider store laks, men hvad siger I som fisker laks der i forvejen, er det for langt/kort/tungt ?

Jeg har en T&T DH 1208-4 - kan den bruges (26-30 g.) ?

Eller rettere - hvad er ideelt ?

vh
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 11-07-2011 af 18:29 PeterMulbjerg.)
11-07-2011 18:23
Adversering
Rasmus Bech

Randers
Besked: #2
RE: Gudenåen laks fluegrej
(11-07-2011 18:23)PeterMulbjerg Skrev:  Jeg har tænkt mig at begynde at fiske laks i Gudenåen - det ligger i rimelig afstand og er let tilgængeligt.
Men - hvad grej skal jeg bruge ?

Linerne/hovederne har jeg læst mig frem til skal være synke 1/2 + 2/3 + 3/4 og flyd/synk 5 eller 7 og i den dur.
Men stangen - bør vel være en tohånds - jeg tænker 12,5-13 fod kl. 9/10 pga linerne og de til tider store laks, men hvad siger I som fisker laks der i forvejen, er det for langt/kort/tungt ?

Jeg har en T&T DH 1208-4 - kan den bruges (26-30 g.) ?

Eller rettere - hvad er ideelt ?

vh
Peter

Hej Peter.

Jeg vil sige du er dækket godt ind med din Thomas stang. Og hvis det så er noget du bliver bidt af kan du jo gå hen og købe evt en 14' #9/10 og supplere med. Men som sagt, så er du godt dækket ind med din nuværende DH.
Linerne du nævner er lige i øjet! Synke 2/3 og en 3/4, måske en synke 5-6 stk til når der er meget vand.
Går selv med en 12.6' #8 eller en 9' #8. Og det er kun på zone 1 og 2 jeg fisker med fluen hele sæsonen. Går primært på zone 4 og 5 i foråret. Inden grøden tager fat.

Gi den gas!

Rasmus Smile

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
11-07-2011 19:32
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #3
Tak for det Rasmus Cool
Men du siger 14 fods hvis jeg bliver bidt af det. Der er jo noget af et spring op til den størrelse. Hvornår mener du man skal bruge hvad ?
Jeg skal alligevel ha anskaffet en Lecie 14'8" # 9/10 til Norge - men det bliver måske for meget i Gudenåen ?
Jeg har i øvrigt også en 14 fods 8'er - er den bedre end 12 fods stangen ?

Hvilken zone er nemmest at gå til når man skal starte dernede ?

Beklager de mange spørgsmål men der er meget der farer rundt i tomrummet mellem ørerne når man får en ny idé Rolleyes

vh
Peter

Peter

(Denne besked var sidst ændret: 11-07-2011 af 20:00 PeterMulbjerg.)
11-07-2011 20:00
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #4
Interessant tråd. Jeg er med på en lytter!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
11-07-2011 20:28
Rasmus Bech

Randers
Besked: #5
(11-07-2011 20:00)PeterMulbjerg Skrev:  Tak for det Rasmus Cool
Men du siger 14 fods hvis jeg bliver bidt af det. Der er jo noget af et spring op til den størrelse. Hvornår mener du man skal bruge hvad ?
Jeg skal alligevel ha anskaffet en Lecie 14'8" # 9/10 til Norge - men det bliver måske for meget i Gudenåen ?
Jeg har i øvrigt også en 14 fods 8'er - er den bedre end 12 fods stangen ?

Hvilken zone er nemmest at gå til når man skal starte dernede ?

Beklager de mange spørgsmål men der er meget der farer rundt i tomrummet mellem ørerne når man får en ny idé Rolleyes

vh
Peter

Så lidt da Smile

i foråret, eller efteråret, hvor åen nogle gange render relativt stærkt, og vandet højt og kakao farvet. Der kan det være en god ide med en lidt længere/tungere stang, det kan specielt være en god ide, hvis vadning ikke er muligt pga høj vandstand.
Men igen. Jeg vil sige du er godt dækket ind. prøv at tage begge stænger med, og se hvad du foretrækker mest. Jeg vil helt sikkert sige at hvis du skal fiske på andre zoner end nr 1, så skal 14' i brug, da der er rigtig rigtig meget grøde i åen. Og man skal altså virkelig være SUPER god for at ramme rigtigt hver gang, underhåndskast er ganske enkelt umuligt pga grøden.
Så zone 1 vil jeg helt klart anbefale til fluefiskeren, specielt fordi det er muligt at vade, og dermed vandkaste.
Og din 12 fods passer perfekt til dette formål IMO. Har vist kastet med sådan en fætter engang, og mindes at der er godt med " gods " i den. Am I right? Hvis ja, så er det helt perfekt til at trække de tunge liner op af vandet, og ik mindst fighte de laks der er. Ku ik forestille mig en målsfisk ville rykke gevaldigt i en 14.8 9/10 Angel

Dog skal du ik tro på alt hvad jeg siger, da jeg endnu ikke har fanget en Gudenå laks på Flue AngelBlushAngry Men kontakter, det har der været rigeligt af !

Go aften

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
11-07-2011 20:55
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #6
Tak igen Rasmus,
T&T'en er en let stang, forholdvis hurtig i min verden, syntes ikke den har så meget masse, men en utrolig fin stang.
Jeg tager dine råd til mig Cool måske der er andre der har lyst til at supplere dig, men ellers sluger jeg det bare råt Big Grin

vh
Peter

Peter

11-07-2011 23:32
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Perfekt - tak for det Ole Cool