Bars ved Lønstrup
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #1
Bars ved Lønstrup
Hej Alle

Familien og jeg drager på en kort tur til Lønstrup i sommerhus. Jeg satser hårdt på at komme i kontakt med Bars fra vestkysten.

Enten ved høfterne ved harerenden ell. nedenfor klinterne mellem Mårup kirke og Lønstrup.

Er der nogen af herinde, der har erfaringer fra området ? Er der andre steder jeg burde give en chance?

God sommer

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 12-07-2011 af 10:13 Jan Fensten.)
12-07-2011 10:12
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Bars ved Lønstrup
Hej Jan

Det lyder spændende - jeg har dog selv ingen erfaringer med fiskeriet efter bars, men der er lavet dvd om fiskeriet ved vestkysten - vistnok fra Fiske Feber?? (ved ikke om jeg har den endnu? - så sender jeg den gerne til dig).

Jeg skal selv i sommerhus ved vestkysten i uge 30, så jeg lytter lige med her Smile

Måske kunne du give Martin eller Esben fra Brasholt et ring - de ved sikkert hvad der foregår på de kanter.

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
12-07-2011 10:20
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
Emnet har været oppe nogle gange. Peter kender til fiskeriet efter bars heroppe, som jeg selv har taget tilløb til nogle gange. I øjeblikket blæser det en del, så det bliver nok svært med fluestangen. Vejret bliver forhåbentligt bedre inden længe. Ellers er der mulighed for pighvar helt inde ved land Smile

Venligst Nikolai

12-07-2011 10:36
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Hej - jeg har lidt erfaring og andenhåndsviden fra området omkring Lønstrup - men har ikke fisket der en hel masse - der er så mange skønne pladser på vestkysten.
Men først mht. havbarsen - det er seriøst ikke en vanskelig fisk - den hugger på det der kommer forbi og går til biddet med det samme. Ikke noget pilleri der Cool
Typisk går de mindre fisk sammen og de store alene. Der er chancer for fisk hele dagen men morgen/aften er suverænt bedst.
Desværre går de, syntes jeg, ofte ret langt ude så spin er oplagt - også pga. vinden. Selvom der er fralandsvind sådan iflg. dmi så kommer vinden ofte langs kysten istedet. Formentlig pga, de høje skrænter.
Kendte pladser til havbars omkring Lønstrup er stranden ved nørre lyngby og omkring rubjerg knude (fyret) - var det mig ville jeg tage en spinnestang i hånden og fiske sydpå fra lønstrup hen under aften.
Men området omkring Harrerenden har altid været kendt for godt kystfiskeri så det er muligt der også er godt havbarsfiskeri der - prøv det når solen er på vej ned - chancen er der på hele vestkysten.
Fiskefeber har rigtigt nok lavet en dvd om havbars men det er ved Hirtshals de fisker - fra båd og på revet og det lykkedes da også Peter Lyngby at lande en knap 4 kg. fisk i virkeligt dårligt vejr - så selvom der er pålandsvind er de der (derfor jeg søger en god spinnestang der kan banke blink gennem vinden).

MEN MEN - ved høfderne ved lønstrup er der multer!! - så polbriller og en fluestang Jan - så kan du også få de varme solskinsdage til at gå med noget fornuftigt Big Grin

Som det blæser i dag vil jeg nok tage sikkerhedshjelm på inden jeg smider blinket mod vinden Dodgy

Knæk og bræk
Peter

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
(Denne besked var sidst ændret: 12-07-2011 af 11:25 PeterMulbjerg.)
12-07-2011 11:21
Kenneth H

Aabenraa
Besked: #5
det er nok denne tråd der tænkes på mht. "bars"

http://www.fiskevand.dk/showthread.php?tid=1110

Don’t run to the flats and catch a fish with this rod, walk down and get’em all. And enjoy it while you do it.. Tight lines )><((((º>

Med venlig hilsen
Kenneth Glarrild P. Buhl
12-07-2011 11:31
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #6
Citér:Kendte pladser til havbars omkring Lønstrup er stranden ved nørre lyngby og omkring rubjerg knude (fyret) - var det mig ville jeg tage en spinnestang i hånden og fiske sydpå fra lønstrup hen under aften.

Hmmm....uuhhh. Den ryger med i tilfælde af, at det ikke lader sig gøre at fiske med flue. Jeg har lovet bars på grill Wink

Citér:MEN MEN - ved høfderne ved lønstrup er der multer!! - så polbriller og en fluestang Jan - så kan du også få de varme solskinsdage til at gå med noget fornuftigt Big Grin

Knæk og bræk
Peter

Multerne må blive en anden gang. Barsfiskeri om aftenen passer meget bedre i familieprogrammet Smile

Tak for tips´ne

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 12-07-2011 af 12:37 Jan Fensten.)
12-07-2011 11:32
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Jamen aften er også mit foretrukne og der kommer de tættere på stranden. Jeg fik engang et råd af en lokal i Skagen da vi stod og fiskede på stranden for enden af Buttervej: "Når solen rammer vandet kommer barsen helt ind til stranden" - og det skal jeg sandelig love for at de gjorde. Præcis da solen rørte horisonten kom den ene stime efter den anden helt ind til stranden mens småfisk sprøjtede ud til alle sider - der var gang i den med 22 fangede havbars Cool - men som så mange andre gode råd passer det ikke hver gang Tongue
De større fisk jeg har fanget har været alene - og en teori udviklet gennem årene er at de store er standfisk og muligvis opholder sig omkring de mange vrag på vestkysten. Men det må en tur med dykkermasken opklare hen over sommeren hvis vinden arter sig.

Peter

12-07-2011 11:56
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #8
Er der nogen af jer som har erfaringer længere sydpå - ved Blokhus/Rødhus?

Der skal jeg nemlig op i uge 30 Smile og jeg kunne da fristes til at tage en hurtig syver med til noget aftenfiskeri når ungerne er puttet.

Kaad

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
12-07-2011 12:34
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Desværre ikke - ikke specielt inspirende strand. På den anden side så er en af de mest kendte pladser, førnævnte strand ved Skagen for enden af Buttervej, bar sandstrand, så hvorfor ikke Big Grin

Peter

12-07-2011 13:47
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #10
(12-07-2011 13:47)PeterMulbjerg Skrev:  Desværre ikke - ikke specielt inspirende strand. På den anden side så er en af de mest kendte pladser, førnævnte strand ved Skagen for enden af Buttervej, bar sandstrand, så hvorfor ikke Big Grin

Ja, det tænker jeg også - det kan dog virke temmelig uoverskueligt med al den sandstrand så langt øjet rækker Smile

Men fin badestrand er det ! Smile

12-07-2011 13:58
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #11
Fås næsten ikke bedre Cool

Peter

12-07-2011 13:59
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #12
(12-07-2011 14:01)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Dette bliver min badestrand numero uno fra mandag i næste uge og 3 uger frem.... Cool

Smile

[Billede: ammarn_s-0162.jpg]

Fy fan hur vackert Smile

12-07-2011 14:07