Begynder spørgsmål
luffesj

Besked: #1
Begynder spørgsmål
Hej. Fedt forum. Håber i vil hjælpe migSmile
Når Jeg f.eks. Skal Bundfiske efter karper med spinnestang (ved godt det ikk er optimalt)
Hvad skal jer så præcis bruge og hvordan laves setup?

2. Spørgsmål .. Setup til jig fiskning er vel en jig med tungt hoved og et bombarda flåd. Men synkende eller flydende? Smile

Ville være ret med billeder for at illustrere setup. Tusind tak på forhåndSmile
12-07-2011 20:58
Adversering
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #2
RE: Begynder spørgsmål
Hejsa

Der er absolut intet i vejen med at fiske karper med spinnestang! Nogle gange kan den lange karpestang være en fordel, men bestemt ikke altid. Men som så mange andre steder, så er karpefiskeriet også udsat for modefænomener, hvor dyrt specialgrej skal give indtrykket af, at det er dygtige fiskere - ren overflade.

Tackler findes i et utal af variationer - lav det så enkelt som muligt. Et simpelt paternoster med krogen i enden af hovedlinen og 80 cm oppe binder du (med uni/blinkknude så den kan trækkes af ved brud) en 30 cm linestump ind med lod/feeder. Alternativt kan du gøre det glidende, ved at benytte svirvel til krogtavs og lodtavs. Linen bør være 0,25-0,35 afhængig af forholdene, men det er sjældent du får brug for de helt tykke.

Som fin intro kan du downloade Jens Bursells begynderbog her: http://www.bursell.dk/books/medefiskeri

Mht. jig så har jeg aldrig hørt om, at man bruger bombarda i den forbindelse. Det tunge jighoved er jo kastevægten og skal "jigges" hen over bunden uden at sætte sig fast - her tror jeg bombardaen vil give en frygtelig masse rod. Derimod kan bombardaen bruges, hvis du kun bruger selve jigkroppen monteret på en alm krog.
13-07-2011 08:04
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #3
Jeg vil anbefale dig at læse Jens bürsells bog "specimen mede"

Der står der alt hvad du behøver at vide om karpefiskeri.

/Allan

http://www.customflies.dk
13-07-2011 08:38
luffesj

Besked: #4
Tusind tak! Godt forum! =)
Tænkte på når jeg bundfisker efter karper med crystal waggler så syntes jeg det er svært at
Finde ud af hvor meget hagl jeg ska ha på? Får den for meget kan jeg jo ikk rigtig mærke huggene . Men får den for lidt driver den jo .. Ved godt det ekstrem nybegynder, men vi ska jo starte et sted Smile

P.s. Det en kopi af crystal waggler så der står ikk hvor meget vægt den kan holde.
Bruger dette setup
[Billede: 02.-LIFT-METHOD.gif]
13-07-2011 19:46
luffesj

Besked: #5
13-07-2011 19:48
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #6
Hej igen

Det skulle gerne stå på flåddet fx 3AAA, 2BB eller lign. Det refererer til størrelsen og antallet på splithagl.

Umiddelbart vil jeg ikke kalde det bundfiskeri, men flådfiskeri på bunden, så mit første svar er til hvis du ikke fisker med flåd.

Ved alt flådfiskeri er det meget vigtigt at kende den nøjagtige dybde. Du afbalancerer flåddet med splithagl så max 1,5 cm flådtop stikker op. Herefter klemmer du et hagl mere på krogen, så flåddet synker. Så gælder det om at justere flåddet op og ned af linen, til du har ramt dem præcise dybde. Det kan godt tage lidt tid på en ny ukendt plads, men er besværet værd. Ved liftmetoden ændrer du dit tackel en lille smule. Du skal bruge en lille smule mere bly end flåddet egentlig kan bære, og det nederste hagl skal ligge på bunden med ca 10 cm videre ud til kroget. Når fisken hugger løfter den haglet og flåddet løftes. Giv straks tilslag.

Husk at synke din line. Kast 2 meter længere end beregnet og stik straks stangspidsen under vandet, mens du spoler hurtigt ind. Derved får du linen ned under vandet og vind/strøm har ikke så nemt ved at få flåddet til at drive rundt.
13-07-2011 20:12
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #7
Waggler flåddet skal ikke gå ned men gå op når du ser den tager agnen.

Du skal manuelt stille vanddybden til det sted du nu fisker, dvs. at du skal flytte rundt på flåddet ude i vandet i forhold til hvor du vil fiske.
dernæst kan du typisk have et bundbly som gør at rigget liiiige synker, på den måde er du altid sikker på at dit flåd står rigtig og din agn er på bunden.
I det øjeblik at karpen suger din agn ind (og den suger den ind fra flere cm afstand) så ser du flåddet rejse sig i vandoverfladen og nogle gange vil det lægge sig fladt ned på overfladen, og der giver du modhug.

/Allan

13-07-2011 20:13
Adversering
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #8
Hej Rasmus.
Det var møj tæt på en dobblet post Wink

/Allan

13-07-2011 20:15
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #9
(13-07-2011 20:15)A.O. Skrev:  Hej Rasmus.
Det var møj tæt på en dobblet post Wink

Men heldigt vi er rimeligt enige Smile

Drennan har for øvrigt endelig fået en hjemmeside, hvor du kan finde gode artikler og info om deres forskellige flåd: http://www.drennantackle.com/
13-07-2011 20:26
luffesj

Besked: #10
Hvordan ville i fiske efter karper? Jeres favorit måde ..
Gerne en lille "guide" til hvilke materialer i bruger, og fremgangsmåde. Gerne med billeder. Er skut for kvik, til at "se mig ud af det" uden billeder .. =)

Jeg vil prøve måden med crystal waggler her på søndag. Men ville gerne have lidt backup planer med. Jeg er ude efter en god måde at bundfiske karper på. Har aldrig fisket karper før, så er som sagt lidt på bar bund. Men det er virkelig interessant, så er ivrig efter at lære!!

Endnu en gang tak for jeres tålmodighed og hjælpsomhed Smile
Go´dag.
14-07-2011 11:13
Rasmus Keis Neerbek

Lynge, Allerød
Besked: #11
Det sjoveste i min verden er uden tvivl at liste rundt langs bredden af en sø, mens man forsøger at spotte karper i vandet. En krog str. 6 med orm, majs eller brød og så ellers kaste til fisken. Evt. kan man sætte et lille belastet flåd eller anden vægt på, hvis man har problemer med distancen.

Jeg får desværre ikke medefisket særlig meget sammenlignet med tidligere, men ovenstående metode er fantastisk sjov og kræver intet andet grej end det åbenlyse + net og krogløser. Er du praletypen og vil have billeder mv. så også en afkrogningsmåtte/vejeslynge og vægt.

Ellers er synet af en flådtop afslappende og spændende på samme tid, og det samme er synet af en stangtop der signalerer bid ved bundfiskeri.

Personligt bliver jeg vanvittig af elektroniske bidmelderes modbydelige bippen, snorlige opsætninger med adskillige stænger og campingtendenser kombineret med enten sovende eller øldrikkende fiskere (og en sjælden gang med radio Confused ) - meget ucharmerende. I de tilfælde finder jeg alternative fiskevande. Men smag og behag er jo som bekendt forskellig, så vælg du bare din foretrukne metode efter egne erfaringer.
14-07-2011 13:48
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #12
Der opholdt så Rasmus og min enighedBig Grin
Jeg elsker mine bidmeldere snorligeopstilling og alt hvad der tilhører, hvordan man kan bestemme måden man fisker på, hvilke rig man skal bruge glide bly, bolt rigs. hvilken effekt, er agn poppet med skum, lys you name it.

De sidste par år jeg fiskede karper, havde jeg ofte kæresten med, hun nød voldsomt at ligge ved en sø, læse bøger og sove i telt.

Hun spørger stadig om vi ikke skal fiske lidt karper igen Big Grin

Jeg kan godt forstå at Rasmus kan lide Stalkerstilen efter karper, det er meget interessant og spændende som at lægge fluen ud til en multe.

Men for mig var det nu mere det "etablerede" fiskeri der var skægt.

/Allan

14-07-2011 15:17