Ny stang (Sage)
JTHL

Aalborg
Besked: #1
Ny stang (Sage)
Så blev jeg også lige oprettet herinde, da jeg fandt ud af at der var en masse Sage tilhængere herindeBig Grin

Jeg overvejer at investere i en Sage kæp, når min Loop Opti Power engang bliver solgtBlush

Men hvilken en er værd at overveje? Ved godt at man skal ud og teste stængerne først, men vil gerne danne mig et billede over hvordan de forskellige modeller opføre sig.

Har kig efter xi3 eller en tcx i en klasse 7. Regner også med at købe et nyt hjul dertil, lidt forelsket i Sage 4560Heart
28-12-2009 01:06
Adversering
JTHL

Aalborg
Besked: #2
RE: Ny stang (Sage)
Jeg har allerede søgt en del på netop disse 2 modeller, men syntes jeg mangler noget personlig erfaringer af nogle garvede fluefiskere, eks. sådan en som dig...:-)

Så kunne godt tænkt mig noget i stil med hvorfor man skal vælge den ene frem for den anden, ulemper fordele osv. Hvis du forstår hvad jeg mener...:-)
28-12-2009 01:38
JTHL

Aalborg
Besked: #3
Det er også hvad jeg har læst mig til at xi2'eren er lidt "stivere" i det, men ved så ikke hvordan det forholder sig til den nye xi3, som også eftersigende sku være lettere.

Nu fisker jeg selv udelukkende med WF line, ved ikke om det har nogen påvirkning på brugen af stængerne.
28-12-2009 02:04
JTHL

Aalborg
Besked: #4
Hvad ville du som "expert" foreslå, hvis jeg kun er en nybegynder, men stadig gerne vil have en af disse 2 modeller...:-)
28-12-2009 02:15
JTHL

Aalborg
Besked: #5
Tak for input, jeg må lige prøve begge modeller....
28-12-2009 02:26
Morten H

Besked: #6
Hej JTHL.
Uden at have prøvet hverken Xi2 eller XI3, vil jeg mene at de ikke er skide passende til danske forhold.
De er såvidt jeg er orienteret produceret til mere tropisk saltvandsfiskeri, hvor der kræves en del mere styrke i stangen og løftekraft, som Ole også nævnte.
Men igen. Prøv et par modeller hos din grejhandler og se hvad der passer dig bedst.

Mvh Morten

MHede
mhede.wordpress.com
Tight Lines + Square Tails
28-12-2009 03:52
Daniel Heinrichsen

Besked: #7
Nu med al denne tale om global opvarmning, varmere klima osv.

kunne det da være meget fremtids-synet at købe en SW stang Wink
Der kommer jo til at komme en masse nye arter...

kunne da godt tænke mig at jagte nogle forskellige tunarter med fluekæppen...

Men op det sker i vores levetid Big Grin ???????

Mvh
Landkrabben
(Denne besked var sidst ændret: 28-12-2009 af 08:47 Daniel Heinrichsen.)
28-12-2009 08:47
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #8
Hej Jan.

Jeg er selv ejer af et par af de her TCX kæppe og er meget glad for dem. Min tilgang til at købe fiskestænger bygger dog på noget helt andet end andres erfaringer og velmente råd. Jeg køber fiskestang med hjertet.

Du skal ud og have stængerne i hånden med line på og se hvad der tiltaler dig mest og køb så det. Køb hellere en dyr stang nu og få slukket "tørsten" end købe to-tre andre i mellemklassen som du ender med at sælge fordi du stadig drømmer om denne ene møgdyre, men lækre fiskepind.

Til slut. Ignorer alle de "vise ord" omkring at en hurtig stang straffer dig hvis du ikke er superkaster. En dygtig kaster kan givet hente rigtigt meget ud af en hurtig stang men en lettere grøn kan altså også kaste med dem. Det er jeg bevis på Wink
28-12-2009 09:23
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #9
Hej Jan

Du kan få stor glæde af begge stænger. Jeg har prøvet dem begge i #6 og min oplevelse er at der ikke er stor forskel på dem i #6. Det er begge superhurtige stænger og begge er flot monteret med fine dele. Er du mest til kryptonit grøn eller ocean blå Wink ?

Jeg startede mit kystfiskerifluefiskeri i midten af halv halvfemserne og begyndte først at gøre fremskridt på kysten, efter et kursus med en dygtig instruktør. Derfor vil jeg råde dig til at kontakte en instruktør til at hjælpe med det grundlæggende, som du så selv kan arbejde videre med.

Med venlig hilsen

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
(Denne besked var sidst ændret: 28-12-2009 af 11:02 Jan Fensten.)
28-12-2009 10:43
JTHL

Aalborg
Besked: #10
Jeg er godt nok mest til den blå farve, men vil nu helst ha en stang som jeg kan bruge fremfor at blære mig med...:-)

Jeg har været på kaste kursus med Thomas Kjeldgaard fra Almas i Aalborg, en rigtig dygtig kaster. Men ikke ensbetydning med at jeg er blevet god...:-)

Regner med tage til Brasholt her senere i dag for lige at se hvad de har af demo stænger, ifølge deres hjemmeside har de i hvert fald xi3'eren i #6
28-12-2009 11:42
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #11

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
28-12-2009 13:11
JTHL

Aalborg
Besked: #12
For sent med læsestoffet, besøgte Brasholt i dag og endte med xi3 790 + et 4560 fluehjul, den kom lige ind af døren med deres daglige post, mens vi var der. Så nåede ikke engang at komme på lager...:-) Det var heldigt, så kunne jeg nemlig afprøve begge modeller i klasse 7.

Umiddelbart kunne jeg ikke mærke nogen mærkbar forskel. Men xi3 var nok lidt stivere i midten, som gjorde at jeg bedre kunne li den og kastede bedre med den. Det syntes min kammerat også.

Så nu skal sneen bare smelte snart, men det ser ikke godt ud med den næste uges temperaturer...:-(
28-12-2009 19:21