Mariager fjord
JTHL

Aalborg
Besked: #1
Mariager fjord
Nogen som har været afsted i fjorden?

Det er noget siden jeg har været dernede, så ved ikke lige hvordan status er for fangsterne, er der stadig noget at komme efter?

Overvejer en aftentur her i aftenRolleyes

Med venlig hilsen
Jan
19-07-2011 10:54
Adversering
René S. Madsen

8620 Kjellerup
Besked: #2
RE: Mariager fjord
Jeg havde fire inde og hilse på ved kongsdal søndag morgen, så helt umuligt er der ikke.

//RSM

"You can observe a lot just by watching." Yogi Berra
19-07-2011 20:19
palbj

Besked: #3
Jeg var en tur ved strækket ved salten søndag aften og der var ik skyggen af fisk, men ved udløbet fra salten var bunden helt hvid af døde rejer, hvad det skyldes ved jeg ik lige men mågerne hyggede sig.
19-07-2011 20:22
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #4
Jeg var afsted sidste uge, og der var morgenfiskeriet, helt fantastisk Smile

Mvh Stefan Skovbo
20-07-2011 10:03
palbj

Besked: #5
hvor sådan ca. fisker i på fjorden for de sidste mange ture jeg har været på har jeg ik set skyggen af fisk????
20-07-2011 10:25
havørreden

Besked: #6
(19-07-2011 20:22)palbj Skrev:  Jeg var en tur ved strækket ved salten søndag aften og der var ik skyggen af fisk, men ved udløbet fra salten var bunden helt hvid af døde rejer, hvad det skyldes ved jeg ik lige men mågerne hyggede sig.

Som bekendt er netop Mariager Fjord jo ret udsat for alverdens ulykker i sommermånederne og var da også ret plaget af alger i foråret, så mit gæt på den hvide bund som du har set kunne sagtens være det såkaldte "ligklæde" som opstår når organisk materiale går i forrådnelse og udvikler svovlbrinte der netop lægger sig som et hvidt lag på bunden. Dette lag er i og for sig rimeligt harmløst så længe det ligger stille, men rodes der rundt i det feks pga blæst frigives der ret store mængder metan som er øjeblikkeligt dræbende for fisk og andet liv.
Det er bla denne proces som opstår ved bundvending, hvilket ikke nødvendigvis er menneskeskabt, men i den udstrækning vi efterhånden ser det i må den menneskelige påvirkning nok siges at udgøre den klart største del.
Men forhåbentlig ser det ikke så slemt ud for fjorden i år da vandtemperaturen er relativt lav og hyppige og friske vinde fra østlig retning sikkert giver tilfører fjorden iltrigt vand fr Kattegat.
Til gengæld har der sikkert også været en større udvaskning af kvælstoffer pga det meget våde vejr.....så det bliver spændende at se.

Mvh
Jim.
21-07-2011 19:02
palbj

Besked: #7
Tror du misforstod hvad jeg skrev for det var alle de døde rejer der gjorde at bunden så helt hvid ud, jeg har godt nok aldrig set så mange døde rejer før (heldigvis)
22-07-2011 13:04
Adversering
havørreden

Besked: #8
Næh jeg forstod godt hvad du mente, men tænkte blot at hvis du er helt sikker på at den hvide bund virkeligt alene skyldtes døde rejer....for f....så er der godt nok mange.
Så må vi bare håbe at det ikke har den store betydning for det er jo et virkeligt dejligt fiskevand i har der.

Mvh
Jim.
22-07-2011 21:05
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #9
Var ved fjorden i dag.og det hvide stads jeg så i vandet ved Kongsdal var salat blade som har mistet farven helt- Jeg var enda så heldig at ryge på næsen i detSad- VH Niels

MVH Niels
22-07-2011 21:20
havørreden

Besked: #10
Mistet farven ?
Sammenholdt med beretningen om bunker af døde rejer synes jeg helt klart at det lyder som iltsvind.

Mvh
Jim.
23-07-2011 00:16
JTHL

Aalborg
Besked: #11
Er lige kommet hjem fra Kongsdal.

Så en del fisk springe osv. men ingen ville huggeDodgy

Med venlig hilsen
Jan
23-07-2011 00:22
René S. Madsen

8620 Kjellerup
Besked: #12
Jeg hiver lige denne her sag frem igen.

Har vi nogle friske raporter fra mariager? Jeg pønser lidt på at køre der op i aften og fiske igennem til i morgen. Jeg kender desværre ikke fjorden så godt endnu, så lidt inspiration til pladsvalg er meget velkomment.

/RSM

//RSM

"You can observe a lot just by watching." Yogi Berra
08-08-2011 18:57