Skarpe kroge
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #1
Skarpe kroge
Jeg har aldrig gjort særlig meget ud af at slibe mine kroge, nok fordi jeg typisk vælger Teimco's kroge. Nu er jeg begyndt at bruge nogen billigere kroge og oplever at det er svære at få fisken til at blive hængende. Har på fornemmelsen at det dels handler om stivheden i krogen og dels skarpheden. Andre der har erfaring med Gamakatsu F314, 25 styk for kr 35, kontra Teimco sp777, 12 styk til kr 59, eller tilsvarende kvalitets krog ? DErnæst, sliber i jeres kroge ?

Venligst Nikolai

19-07-2011 11:21
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #2
RE: Skarpe kroge
Jeg kender ikke lige de Gamakatski kroge særlig godt, men har utrolig gode erfarigner med følgende:

Tiemco 811s (Super fede og Skarpe. Klart nogen af de bedste kroge jeg har haft fingerne i)
Ownser SW kroge - super fine og skarpe også
Patridge CS54 - Skarpe
Mustad z-signature (Klart også nogen rigtig rigtig fede og skarpe kroge, som Tiemco)

Jeg har endnu ikke skulle slibe mine kroge for at få dem til at holde, men dog har jeg tendens til at lige slibe ganske kort alligevel når de har lagt nogen tid i æsken uden brug

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
19-07-2011 11:26
Rasmus Bech

Randers
Besked: #3
Jeg bruger også mest tiemco. Og har altid en lille slibesten i jakken eller vesten. Tjekker relativt tit om den stadig er spids, man kan jo let komme til at ramme noget i bagkastet, specielt på kysten.
Og det er bare møg surt at miste fisken pga en sløv krog. Been there, done that. Tabte 4 laks i gaula på et par timer, fordi krogspidsen var knækket Angel

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
19-07-2011 13:15
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #4
Teimco it is: Mistede to fisk i nat på de billige cykelstativer, den ene en rigtig flot fisk Blush Har ellers været udemærket tilfreds med min test af de billigere kroge på kysten, hvor det nemt lader sig gøre at kroge fisken med stangspidsen direkte mod fisken og rykke igennem med linehånden for at fæstne den godt. Desværre er det ikke altid det lader sig gøre at kroge fisken på samme måde ved åen Dodgy For 117 gang er jeg blev mindet om at man ikke skal spare på krogen Angel

Skal afsted på min sidste nattur inden ferien slutter, så nu skal der bindes på de gode gamle 707DS, 7989, SP777 :-)

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 19-07-2011 af 14:22 Nikolai R..)
19-07-2011 14:17
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
(19-07-2011 11:21)Nikolai R. Skrev:  Jeg har aldrig gjort særlig meget ud af at slibe mine kroge, nok fordi jeg typisk vælger Teimco's kroge. Nu er jeg begyndt at bruge nogen billigere kroge og oplever at det er svære at få fisken til at blive hængende. Har på fornemmelsen at det dels handler om stivheden i krogen og dels skarpheden. Andre der har erfaring med Gamakatsu F314, 25 styk for kr 35, kontra Teimco sp777, 12 styk til kr 59, eller tilsvarende kvalitets krog ? DErnæst, sliber i jeres kroge ?

F314 str 4.
[Billede: dsc0058kh.jpg]

F314 str 4.
[Billede: faldert.jpg]

F314 Str 4.
[Billede: img0376q.jpg]

Og fluen.
[Billede: img9594o.jpg]

Jeg synes den kroger fint.
Min eneste anke er at hvis man lige glemmer at tørre dem så ruster de ret hurtigt.
Ellers en fin krog til prisen.
Ps. Den nederste fisk er ikke på rejeflue men en kobberbasse agtig flue, så vidt jeg husker, men krogen er F314

/Allan

http://www.customflies.dk
19-07-2011 17:06
Janus H.

Djursland
Besked: #6
F314 er en af de skarpeste kroge du kan få fat i, jeg har ingen problemer med den, ihvertfald ikke med hensyn til at kroge fiskene. Den har dog en svaghed, den knækker nemt hvis man rammer en sten i bagkastet. Her er f.eks en patridge CS54 langt stærkere.

Jeg sliber mine kroge hvis de lige snitter noget i bagkastet, men kasserer hellere en flue end at slibe en krog der er rusten og helt hærget Angel
19-07-2011 17:10
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #7
Som jeg skriver er den fin ved kysten. Synes dog Teimco krogene virker skarpere. Har siden lavet en lille test med bly og min pegefinger; krog spids i fingeren og blylod i øjet. Teimco er skarpere Blush VEd åen sker det også indimellem der kommer noget i vejen og krogen slides løs. TRor Teimco holder skarpheden bedre efter sådanne behandlinger, det er bare fandes svært at teste på overbevisende vis Angel

Ellers fine fisk Cool

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 19-07-2011 af 18:29 Nikolai R..)
19-07-2011 18:26
Adversering
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #8
(19-07-2011 14:17)Nikolai R. Skrev:  Teimco it is: Mistede to fisk i nat på de billige cykelstativer, den ene en rigtig flot fisk Blush Har ellers været udemærket tilfreds med min test af de billigere kroge på kysten, hvor det nemt lader sig gøre at kroge fisken med stangspidsen direkte mod fisken og rykke igennem med linehånden for at fæstne den godt. Desværre er det ikke altid det lader sig gøre at kroge fisken på samme måde ved åen Dodgy For 117 gang er jeg blev mindet om at man ikke skal spare på krogen Angel

Skal afsted på min sidste nattur inden ferien slutter, så nu skal der bindes på de gode gamle 707DS, 7989, SP777 :-)

Hej Nicolai

Husker du at vente med lineopstramning til du mærker fiskens vægt helt nede i bunddubben??? Det plejer at være god latin i åen Cool Ved det natlige bulefiskeri kan adrenalinen udløse et ultrahurtigt tilslag, hvilket bestemt ikke øger krogningsprocenten.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
19-07-2011 19:02
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #9
(19-07-2011 19:02)Brandt Skrev:  Hej Nicolai

Husker du at vente med lineopstramning til du mærker fiskens vægt helt nede i bunddubben??? Det plejer at være god latin i åen Cool Ved det natlige bulefiskeri kan adrenalinen udløse et ultrahurtigt tilslag, hvilket bestemt ikke øger krogningsprocenten.

HEj Jørgen

Der er noget om snakken; den meget grøde gjorde at jeg ikke gav den helt så meget tid som jeg nok burde. DEn styrede begge gange ind i grum masse Big Grin plejer nu nok at kunne kroge dem alligevel, men vil have det i baghovedeet Cool

Nu skal der fiskes igennem - er fremme ved åen, mellem nibevej og fjorden Big Grin

Venligst Nikolai

19-07-2011 20:04