Sommerens svære Havørreder
Villadsen

Århus C
Besked: #1
Sommerens svære Havørreder
Jeg er på det sidste stødt på mange springende fisk ved kysterne jeg fisker, men de er rigtig svære at få i tale. Jeg fisker bombarda og flue og har prøvet en del forskellige fluer og en del forskellige indspinnings-teknikker. Hvad gør i? hvilke fluer bruger i øjeblikket? og hvilken indspinningshastighed benytter i?. Jeg har samtidig observeret at fiskene springer omkring solnedgang lidt før og efter og så dør det hele ud er de ikke i hugget om natten i øjeblikket?. Er det fordi det er farvede fisk på træk der ikke rigtig spiser længere? og er det fordi de trækker om natten? i så fald hvad skal der til for at provokere dem? Savner lidt inspiration så kom med jeres input.

Kristian Villadsen
02-08-2011 13:41
Adversering
Saltflyfish

Besked: #2
RE: Sommerens svære Havørreder
Mandag aften havde jeg samme oplevelse ved et rev på vestsjællland.
Så flere mindre fisk springe omkring solnedgang, men det lykkedes mig i første omgang kun at overliste en enkelt undermåler. Flere af dem var stationære(de sprang det samme sted på revet gentagne gange), og jeg præsenterede dem i første omgang for tobis-, tangloppe- og rejeimitationer uden succes. Til sidst lykkedes det mig dog at overliste yderligere 4-5 fisk, ved at lægge mine kast, så fluen(en stor lys reje) kunne "hænge/stå" i strømmen på de steder, hvor fiskene sprang.

Mvh
Christian
02-08-2011 18:22
Villadsen

Århus C
Besked: #3
Interessant det er samme senarie her springer samme sted ved et rev det bliver nok tæmmelig svært at efterligne din teknik med bombarda som jeg fisker med men tak for inspirationen jeg må se om jeg kan finde en løsning

Kristian Villadsen
02-08-2011 18:38
Willy Dannevang

Odense
Besked: #4
En mulighed er vel at bruge et flydende kasteflåd med et langt forfang. Så kan man få fluen til at svæve længe over pladsen.
02-08-2011 19:26
kenneth n

kbh
Besked: #5
jeg har oplevet det samme i horsens fjord og omegn , den sidste jeg så var en mega hø på en 5-7kg vil jeg skyde på , springe fri af vandet helt inde på det lave vand , men den ville intet ..

jeg bruger rimlig store fluer for tiden krog str 2 og en lille ophænger så er jeg helgraderet ,
men jeg fisker så med fluestang , fisker også bombarda af og til men tror bare det flåd skræmmer flere fisk end man går og regner med , det er ihvertfald min bedste overbevisning !!!

fisk med fluer i neutrale farver , det virker .. evt kobberbassen som ophænger

hvor i landet er det du ser fisk springe villadsen
03-08-2011 16:00
Villadsen

Århus C
Besked: #6
Kenneth Jeg fisker østkysten ved østjylland det er der jeg ser fiskene springe har set det en del steder den sidste måneds tid her er de dog langt ude så med fluestangen er de svære at nå, at bombarda flådet skræmmer fisk strejfer også tit mig specielt når jeg ser dem og de ikke vil hugge Smile men jeg skal nok få knækket koden når den satans østenvind lægger sig Smile fluer i neutrale farver og bl.a. kobberbassen er prøvet af.Dodgy

Kristian Villadsen
03-08-2011 22:42
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #7
Har oplevet præcist det samme ved Mariager de sidste 2 gange jeg har været afsted! Det har været om morgenen, en time før og en time efter solopgang (sådan ca), hvor der har været hug i hvert 3-4 kast (ja du læste rigtigt), men lige meget, hvilken flue jeg smed på forfanget, kunne jeg ikke kroge dem! Sad
Overvejede om det overhovedet var havørred, men så mange gange følgerne, være helt inde ved mig. En kom endda vildt tæt på mig, så den blev så forskrækket, at den sprang ud af vandet, 50 cm fra mig Huh

Der er ikke noget mere frustrende ! Og det var pæne fisk, på omkring de 1-2,5 kg, vil jeg skyde dem til! Anede ikke mine levende råd, og var helt paf da jeg kom tilbage i bilen begge gange Sad

Mvh Stefan Skovbo
04-08-2011 14:35
Adversering