Bristede Cardiff drømme
Olsen

København
Besked: #1
Bristede Cardiff drømme
Hej

Jeg er på udkig efter en kyststang til de lidt tungere kastevægte fra 15-30g. Efter at have læst de første indlæg i Mortens fremragende tråd, havde jeg egentlig besluttede mig for en Cardiff. Drømmen braste dog med billederne af Mortens to stænger, og jeg skal nu finde mig et alternativ.

Desværre er pengepungen ikke til de helt dyre, og prisen skal ikke over 1500. Er der nogen der kan anbefale alternativer i den prisklasse?

Jeg har kigget på både Savage gear parabellum spin og Daiwa Whisker. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Mvh.
Martin
06-08-2011 18:45
Adversering
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #2
RE: Bristede Cardiff drømme
(06-08-2011 18:45)Olsen Skrev:  Hej

Jeg er på udkig efter en kyststang til de lidt tungere kastevægte fra 15-30g. Efter at have læst de første indlæg i Mortens fremragende tråd, havde jeg egentlig besluttede mig for en Cardiff. Drømmen braste dog med billederne af Mortens to stænger, og jeg skal nu finde mig et alternativ.

Desværre er pengepungen ikke til de helt dyre, og prisen skal ikke over 1500. Er der nogen der kan anbefale alternativer i den prisklasse?

Jeg har kigget på både Savage gear parabellum spin og Daiwa Whisker. Er der nogen der har erfaringer med dem?

Mvh.
Martin

Hej Martin,

med forbehold for at jeg har været uheldig, synes jeg nu stadig du skulle afprøve en Cardiff.
Hvis du så er uheldig, er du ifølge købeloven berettiget til at få den byttet.
Selvom jeg har haft 2 af dem allerede og alligevel anbefaler den er, at det er en fabelagtig god stang at kaste med og at den er super sjov at fighte fisk på - med andre ord er jeg ret forelsket i den stang trods alt.
Derudover har jeg et ualmindeligt hårdt kast der belaster grejet enormt og at mine 2 stænger ifølge Normark er de eneste 2 der har været indleveret.
Jeg skal da heller ikke have den byttet til noget andet.
Men forstår samtidig også godt hvorfor du fravælger den!

Jeg har haft en Daiwa Powermesh i hånden - det er et godt køb.
Tilpas aktion til lange kast og en fin følsomhed ved fight af fisk.
En af mine kammerater på Sjælland har en parabelleum og er særdeles glad for den.
Den er en stang jeg ikke ville have noget imod at fiske med og kan det den skal, men er lidt for tung synes jeg.

En Shimano Speedmaster 270 AX MH (14-40 gram) er heller ikke noget dumt valg.

God jagt på en ny stang Smile

Venligst,
Morten
-----------
Kystspin efter havørred er min passion
(Denne besked var sidst ændret: 07-08-2011 af 00:55 Morten Knudsen.)
07-08-2011 00:51
Olsen

København
Besked: #3
Ja, det kunne godt være at jeg skulle tage den op til genovervejelse. Det slog mig også, at eftersom det er hjulholderen der ser ud til at være problemet, kunne løsningen jo være at skifte den. Hmm... tror nu alligevel at det bliver en Cardiff Big Grin

Tak for hjælp til afklaring Smile

Mvh.
Martin
07-08-2011 15:09
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #4
Har fået pengene retur for min Cardiff.
Forhandleren påstod at de ikke havde flere ved Normark... Hvilket nok ikke er helt rigtigt!
Men så er det jo godt at den fås andre steder.

Venligst,
Morten
-----------
(Denne besked var sidst ændret: 13-08-2011 af 10:28 Morten Knudsen.)
13-08-2011 10:27
Olsen

København
Besked: #5
Jeg bestilte en hos lystfisk.dk og fik den leveret for nogle dage siden. Når jeg vifter med den i stuen virker det som en super stang. Glæder mig til at få den afprøvet på kysten :-)
13-08-2011 12:34
Lasse

Skive
Besked: #6
Olsen: Har du fået testet Cardiff'en? Andre der evt. har bestilt en Cardiff?

Jeg vil, efter godt 10 års pause igang med fiskeriet igen, men mangler det hele, bortset fra endegrej.

Efter at have læst Mortens super gode gennemgang, overvejer jeg virkelig at investere i en Cardiff. Det lyder som et røverkøb, men det nager mig dog en smule, at der har været 2 defekte stænger :/
23-08-2011 16:28
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #7
(13-08-2011 12:34)Olsen Skrev:  Jeg bestilte en hos lystfisk.dk og fik den leveret for nogle dage siden. Når jeg vifter med den i stuen virker det som en super stang. Glæder mig til at få den afprøvet på kysten :-)

Tillykke med kastekanonen - virker den?

Venligst,
Morten
-----------
23-08-2011 16:29
Adversering
Olsen

København
Besked: #8
Den har været med på to ture, og den kaster som en drøm med en gennemløber på 26 gram (er blevet kontrol vejet Wink ). Der er blevet blotlagt mange meter line, der ikke har set dagslys siden det blev spolet på Big Grin

Desværre kan jeg endnu ikke berette om, hvordan den er med fisk på, men der er god føling med agnen, så mon ikke også den klarer det til ug.

Normalt går jeg ikke med så tunge sager, så jeg har ikke rigtig de store referencer i denne vægtklasse, men jeg er så absolut positivt overrasket.

Det korte håndtag generer mig lidt, men ikke nær så meget på anden tur som første, så det handler nok bare om lidt tilvænning.

Om den holder må tiden vise, men ind til videre er der ingen tegn på andet.

Så alt i alt - tak for et godt tip Big Grin

Mvh.
Martin
23-08-2011 19:28
Morten Knudsen

Fyn
Besked: #9
(23-08-2011 19:28)Olsen Skrev:  Den har været med på to ture, og den kaster som en drøm med en gennemløber på 26 gram (er blevet kontrol vejet Wink ). Der er blevet blotlagt mange meter line, der ikke har set dagslys siden det blev spolet på Big Grin

Desværre kan jeg endnu ikke berette om, hvordan den er med fisk på, men der er god føling med agnen, så mon ikke også den klarer det til ug.

Normalt går jeg ikke med så tunge sager, så jeg har ikke rigtig de store referencer i denne vægtklasse, men jeg er så absolut positivt overrasket.

Det korte håndtag generer mig lidt, men ikke nær så meget på anden tur som første, så det handler nok bare om lidt tilvænning.

Om den holder må tiden vise, men ind til videre er der ingen tegn på andet.

Så alt i alt - tak for et godt tip Big Grin

Hej,
Jamen det lyder lovende Smile
Jeg skulle også lige vænne mig til det lidt korte håndtag, men efter nogle ture, var det faktisk svært at forliges med de lange håndtag på de andre stænger...
Glæd dig til at få en fisk på - her er den også rigtig sjov.

Med 26 gram skal du nok passe på med at hamre igennem pga. svagheden omkring hjulholderen.
Jeg vurderer at max. belastning med fuld hammer er omkring 18 gram med den konstruktion i håndtagsdelen.
Den kan dog stadig kaste meget langt med 3/4 kraft, men teknikken er blot lidt anderledes.

Om ikke andet - en fornøjelse at du er glad for den - for den kaster helt fantastisk og bestiller også selv en igen ved lystfisk.dk inden længe - jeg må eje en af dem... især nu hvor Normark har fjernet den fra sine udsalgslister til forhandlerne.... Idea

Venligst,
Morten
-----------
23-08-2011 22:59
Olsen

København
Besked: #10
Med de kastelængder du præsterer, så passer 3/4 kraft sikkert meget godt til min fulde kraft ;-)

Nu må vi se om det går. Den er ansat til at håndtere de lidt tungere ting primært omkring en 22-25 gram, og da det er min eneste stang der (i hvertfald på papiret) kan klare vægte deromkring, slipper den ikke.

Mvh.
Martin
25-08-2011 11:04