Start af å fiskeri igen.
Jesper Schelde

6880 Tarm
Besked: #1
Start af å fiskeri igen.

[/size]Hej med jer..

Efter længere tids overbevisning er jeg igen begyndt, at opdatere i både stang - hjul - m.m..
Det er efterhånden et stykke tid siden jeg har været ude ved Skjern Å, men kunne ikke finde tid til, at komme afsted.
Nu ligger muligheden her endelig og skulle lige have lidt gode råd, inden jeg drager afsted, den sidste måneds tid til, at lære mit nyt grej og kende.

Jeg har købt en:
Berkley 9´0" fods spinnestang med kastegram på 7-29 g.
Hjul: Tritan tt-30 Okuma, der er Fletline på med op til 12 kg. Huh

Er det ok?? Hvad bruger i andre??
Håber, at få noget info..

Takker Big Grin

Jesper
09-08-2011 17:25
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #2
RE: Start af å fiskeri igen.
Jeg bruger en serie one 10" tror den er 8-32g og et pen slammer 260 med almindelig line. Jeg bruger aldrig flettet line til å fiskeri,da det ikke er lange kast der kræves, og for de jeg syns det er lettere at styre en almindelig line under de forhold. Dit sæt er sikkert ganske udmærket,bare kør løs, men er der en ekstra spole så fyld monofil på det så er du garderetTongue. VH Niels

MVH Niels
10-08-2011 08:57
Jesper Schelde

6880 Tarm
Besked: #3
Hej Niels..

Tak for hjælpen, der er ekstra spole med og den skal nok blive fyldt op med monofil.
Fik nemlig, at vide da jeg købte stangen, at fletline var det bedste og kraftigste til å fiskeri.

Det eneste jeg var bekymret for, var om sættet var for lille. Men tror, at det er stort nok. =)
(Denne besked var sidst ændret: 10-08-2011 af 11:30 Jesper Schelde.)
10-08-2011 11:24
Stefan Skovbo

Århus
Besked: #4
(10-08-2011 11:24)Jesper Schelde Skrev:  Hej Niels..

Tak for hjælpen, der er ekstra spole med og den skal nok blive fyldt op med monofil.
Fik nemlig, at vide da jeg købte stangen, at fletline var det bedste og kraftigste til å fiskeri.

Det eneste jeg var bekymret for, var om sættet var for lille. Men tror, at det er stort nok. =)

Jeg er slet ikke enig i Niels' statement ! Smile Fletline, er super fedt ved åfiskeri, da du så ikke skal bekymre dig i at linen bliver slidt for meget, ved kontakt med alt grøden, brinker og lign! Kan godt være det ikke er til lange kast, men det er klart at foretrække, også hvad angår brudstyrke ! Smile

Mvh Stefan Skovbo
10-08-2011 13:31
Jesper Schelde

6880 Tarm
Besked: #5
(10-08-2011 13:31)Stefan Skovbo Skrev:  Jeg er slet ikke enig i Niels' statement ! Smile Fletline, er super fedt ved åfiskeri, da du så ikke skal bekymre dig i at linen bliver slidt for meget, ved kontakt med alt grøden, brinker og lign! Kan godt være det ikke er til lange kast, men det er klart at foretrække, også hvad angår brudstyrke ! Smile

Hej Stefan.

Jeg fik nemlig også, at vide det var nummer 1 indenfor å fiskeri. Der er nogle steder i Skjern å, hvor du faktisk ikke behøves kaste ret langt, derfor fik jeg også foreslået fletline. Man skulle nemlig ikke bekymre sig ret meget om linens holdbarhed.

Jesper
(Denne besked var sidst ændret: 10-08-2011 af 13:47 Jesper Schelde.)
10-08-2011 13:46
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #6
En ting ligger helt fast jeg kommer aldrig til at EKS bade en orm med flet, da løs fletline er mega træls (syns jeg)Angel,og ud over det så har jeg sgu aldrig knækket linen pga en fisk i åen. Når nu det er sagt ,så mener jeg nu at flet line er en god ting, hvis linen er tight all over,og ikke tvinder. Hvor er fisken så stor at en mono ikke kan holde. Jeg villeHeart den pladsBig Grin

MVH Niels
10-08-2011 14:08
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #7
Jeg er enig i at fletline der ikke holdes kinkfri og stramt er et helvede. Trækstyrken ved fletline, og det faktum at den ikke strækker sig overhovedet, har dog kæmpe fordele. Man kan mærke ethvert slag på spinneren, og man har styrken når man hænger fast ved modsatte brink.

Når jeg en sjælden gang spinnefisker i åen, bruger jeg 0.12 - 0.15 mm. fletline!

Hilsen

Lars T.

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
10-08-2011 14:32
Adversering
Niels O Haugset

Ajstrup/ Hadsund
Besked: #8
(10-08-2011 14:32)Lars Troels Skrev:  Jeg er enig i at fletline der ikke holdes kinkfri og stramt er et helvede. Trækstyrken ved fletline, og det faktum at den ikke strækker sig overhovedet, har dog kæmpe fordele. Man kan mærke ethvert slag på spinneren, og man har styrken når man hænger fast ved modsatte brink.

Når jeg en sjælden gang spinnefisker i åen, bruger jeg 0.12 - 0.15 mm. fletline!

Hilsen

Lars T.

Hej Lars kan kun give dig retAngel,men med di åer der er her i Danmark er det jo næsten muligt at skræve over dem, hvis det bliver nødvendigtTongue

MVH Niels
10-08-2011 15:23
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
Vil klart anbefale nylon til åen - det tog mig i sin tid kun 5 - 6 fisketure til åen at blive overbevist. Jeg er så en af de ret få, der også foretrækker nylon på kysten Angel

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
10-08-2011 16:49
lindskov

Randers/Harridslev
Besked: #10
Jeg bruger kun flet line, meeen det er ikke alle hjul der er gode til at håndtere fletliner, linen skal holdes stramt, svært med lille vægt og modvind.
mvh
plj
10-08-2011 17:48