Vadestav
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #1
Vadestav
Hej,
jeg vil lave en vadestav - i eet stykke. Jeg er mere end alm. træt af de foldbare og især rengøringen efter brug i saltvand. Pt. står der en Simms i garagen der er irret sammen Dodgy

Jeg forestiller med et glasfiberrør/stang på 20 mm. ?? som monteres med kork og gummidup, men hvor hulen finder jeg sådan et rør ? Har googlet uden resultat.

Forslag til alternative materialer og indspark til projektet i øvrigt er mere end velkomne Smile

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
15-08-2011 15:06
Adversering
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #2
RE: Vadestav
Hvorfor bruger du ikke bare den irrede Simms?

Den er så også i et stykke

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
15-08-2011 15:10
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #3
jeg bruger et alu rør fra en "svaber" og så har jeg monteret fangsnet,
det bar dejligt
har sådan set lavet det til å brug men det fungere også rigtig godt på kyst

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
15-08-2011 18:22
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #4
Køb en af de der fjogede kæppe de går stavgang med. De er lige præcis som du beskriver.
15-08-2011 19:06
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Hvis det skal være stærkt, lidt old school-agtigt og billigt kunne en solid bambus-kæb med en studs også gøre det Smile

Venligst Nikolai

(Denne besked var sidst ændret: 15-08-2011 af 20:17 Nikolai R..)
15-08-2011 20:16
Olsen

København
Besked: #6
Jeg klarer mig aldeles glimrende med et stykke helt almindeligt rundstok. Jeg har boret et lille hul til at binde en snor i, men ellers bruger jeg den bare som den er.

Mvh.
Martin
15-08-2011 20:46
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #7
Tak for indspark Cool

Nikolai - den irrede Simms vil ikke folde sig ud og er derfor i 4 stykker. Den øverste del sidder fast Dodgy

Jakob - du er muligvis genial - den havde jeg ikke lige overvejet Cool

Peter

15-08-2011 21:07
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Modsat stavgangspindenene som oftes er af teleskop typen, så ville jeg kigge efter en god gammelsdags langrends stav. Dels er de lange nok, og dels er de gamle i stærk glasfiber, de nyere er tuyndere i godset og ikke så stærke.

Har selv lavet en af en af mine gamle stave og bunddelen af en daiwa glasfiberstang. Fin lang med seriøst neopren håndtag Cool

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
15-08-2011 21:13
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #9
Tak for input Lasse,
jeg har nu fundet faste stavgangsstave, men jeg er i tvivl om brudstyrken. Men jeg kigger da lige på de langrendsstave også Smile

Peter

15-08-2011 21:20
Nattens

Besked: #10
Peter...

Tit og ofte finder jeg knækket spinne stænger på kysten, de er som Lasse nævner fremragende til formålet.

Ud at lede....efter strandsvin.

Go dag til dig.
19-08-2011 11:19
123

Besked: #11
Bunddelen fra en 10' molekæp er genial til formålet hvis den skal være i én del. Sådan en kæp du ved, der kræver 75g+ før at spidsen viser tegn på at materialet er bøjeligt Smile Den knækker aldrig og den vejer heller ikke ret meget - og så er de ofte meget billige i Lidl eller lign.

Havde også en Simms som havde sat sig fast. Det der hjalp var WD-40, en skruestok og en masse knofedt, men godt var det næppe. Jeg skiller min vadestav fra hinanden efter hver tur og renser den med ferskvand hvorefter jeg giver den en lille smule oliven olie. Det spiller og dufter godt Big Grin Jeg har lige fået en ny fordi gamle knække omkring "knop-samingen" og den får samme tur efter brug.
19-08-2011 16:39
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #12
For lige at følge op på tråden - så endte det som Thomas foreslog. Havde en 10 fods 2-delt molestang (op til 160 gram) liggende - toppen passede på en anden, lidt lettere stang, så bunddelen bliver til vadestav og det ganske nemt i øvrigt. Den er nemlig allerede forsynet med eva håndtag og knop - så der skal bare monteres snor og bunddup Cool

Så tak for hjælpen til alle Cool

Peter

23-08-2011 12:35