Hjemmelavet drejebænk
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #1
Hjemmelavet drejebænk
Jeg har fået en gammel sag, af en polerrings maskine fra en kammerat han havde stående. Maskinen var meningen at skulle ud, men fik snuppet den da jeg kunne bruge den til bedre formål.

Efter lidt hurtigt arbejde, og boring med lidt træ plader, kuglelejer fra rulle skøjter fik jeg smidt lidt opsætning sammen ganske hurtigt bare for at afprøve.

Jeg endte med følgende resultat, som jeg overhovedet ikke kan klage over og fungere hammer godt. Kører kanon, og er dejlig nemt at lave håndtag på. Har dog allerede en maskine, men den gamle sag her skal jo bruges til noget fornuftigt, så kan jeg også nemmere holde den anden ren.. Angel

Denne er lidt mere for sjov og for at prøve jeg har lavet dette..

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

Tight loops.. Crazy Line control.. -->

- Klaus J
- CI Fly-Casting Instructor

blog.klaus-flyfishing.dk
16-08-2011 20:23
Adversering
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #2
RE: Hjemmelavet drejebænk
hej Klaus

hvordan holder du håndtaget fast på den hvide "pind"

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
16-08-2011 20:51
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
(16-08-2011 20:51)fluen Skrev:  hej Klaus

hvordan holder du håndtaget fast på den hvide "pind"

hilsen Jan

Det er limet fast Big Grin Dårlig spøg Angel

Venligst Nikolai

16-08-2011 20:58
PeterMulbjerg
Admin

Vendsyssel
Besked: #4
Sådan Klaus Cool ingen grund til at gøre tingene mere indviklede end højst nødvendigt. Den er garanteret også brølstærk den motor ?

Peter

"There is nothing permanent except change"

http://prmulbjerg.wixsite.com/pmrodandknifeco
16-08-2011 21:32
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #5
Ja, den ser godt ud.Tror jeg skal en tur omkring Harald Nyborg og snuse noget ligende op Angel

Venligst Nikolai

16-08-2011 21:39
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #6
Bruger en 6mm aluminium stang til projektet, da den passer med inder dia på korkringene.. Trælim, og hvis man lige vokser stangen inden man limer, er det lige til at dreje af igen når man er færdig..

Den er virkelig stærk, og klarer det super fint. Kan lave mine håndtag på meget kort tid med denne. Er forbavset over hvor godt en så gammel maskine klarer sagen selv idag. Smile

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
16-08-2011 22:07
brisen

Kalundborg
Besked: #7
Hvor stærkt tror du den kører (RPM)? Og kan du få den til at gå ned i omdrejninger, hvis du belaster den hårdt?

Hvor er den "optimale" hastighed? 1500 RPM, 2000 RPM, 2500 RPM?

Jeg er selv på udkig efter en lignende motor, og fandt en på DBA.dk. 2850 RPM, 230V og 250W - er det for voldsomt?
09-03-2012 20:33
Adversering
Klaus J
Redaktør

Slagelse
Besked: #8
Ved ikke lige hvor hurtigt den kører, men kan sagtens bremse den ned med belastning.. Smile

Er dog igang med at lave en ny hvor driv kraften her bliver en bore maskine med justebar hastighed fra 0 - 3000 rpm..

Lyder som en fin motor, og helt sikkert pengene værd. Noget du kan justere i hastigheden ? Den første drejebænk med den motor kan ikke justeres i hastigheden

- Klaus J

blog.klaus-flyfishing.dk
09-03-2012 21:36
Jens Franck

København Ø.
Besked: #9
Hej Klaus,

spændende projekt, glæder mig til at se din nye drejebænk, jeg tumler pt. med en drejebænk hvor jeg vil bruge min gamle overfræser - (men denne kræver jo en gearing, selvom den er forsynet med variabel hastighed) her kan jeg udnytte de 2 spændeværktøjer på hhv. 6 og 8 mm.

Men overvejer et alternativ, en - ja hvad kalder man det - en "lysdæmper" til el-motorer?????? Big Grin
er total "El-Amalie" Tongue - er "kun" maskinarbejderuddannet Angel

så jeg mangler bare en der kan bygge en sådan.

Er iøvrigt lige blevet næsten færdig med værkstedet, så nu skal jeg bare igang med ca. 2 år ophobet projekter, herunder renovering af div. gammelt håndværktøj, og ikke mindst grej og stangbygning, og til stangbygningen, har jeg tænkt mig at, bruge denne grillmotor til tørringen.

http://grillbutikken.dk/product.php?id_product=56

Men skal nok Prale lidt her på siden, når jeg kommer rigtigt igang, men der skal jo også være tid til at fiske ikk?Wink

Med venlig hilsen
Jens Franck

Med venlig hilsen
Jens Franck
13-03-2012 23:39
J.P.G.

Midtsjælland - Lejre
Besked: #10
FEDT !!

Kunne være man sku kalde på dig hvis man evt sku have ny kork på ?

// Jonathan

ha' en go' dag !
14-03-2012 15:59
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #11
(14-03-2012 15:59)J.P.G. Skrev:  FEDT !!

Kunne være man sku kalde på dig hvis man evt sku have ny kork på ?

// Jonathan

Ja, det vil da være yderst relevant for dig og din 7'er!!!

Og vi andre, tja, vi køber bare nye stænger CoolCool
14-03-2012 19:14
MStorgaard

Århus C
Besked: #12
(13-03-2012 23:39)Jens Franck Skrev:  Hej Klaus,

spændende projekt, glæder mig til at se din nye drejebænk, jeg tumler pt. med en drejebænk hvor jeg vil bruge min gamle overfræser - (men denne kræver jo en gearing, selvom den er forsynet med variabel hastighed) her kan jeg udnytte de 2 spændeværktøjer på hhv. 6 og 8 mm.

Men overvejer et alternativ, en - ja hvad kalder man det - en "lysdæmper" til el-motorer?????? Big Grin
er total "El-Amalie" Tongue - er "kun" maskinarbejderuddannet Angel

så jeg mangler bare en der kan bygge en sådan.

Er iøvrigt lige blevet næsten færdig med værkstedet, så nu skal jeg bare igang med ca. 2 år ophobet projekter, herunder renovering af div. gammelt håndværktøj, og ikke mindst grej og stangbygning, og til stangbygningen, har jeg tænkt mig at, bruge denne grillmotor til tørringen.

http://grillbutikken.dk/product.php?id_product=56

Men skal nok Prale lidt her på siden, når jeg kommer rigtigt igang, men der skal jo også være tid til at fiske ikk?Wink

Med venlig hilsen
Jens Franck

Hvis du bruger en frekvens omformer til at regulere motoren med, kan man dertil installere en lille potmeter til at nemt og hurtigt at kunne regulere hastigheden med...
16-03-2012 16:18