Skræmmer polyleader fisk i åen?
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #1
Skræmmer polyleader fisk i åen?
Hej

Jeg var ved Lilleåen igår aftes for at fiske. Normalt ville jeg blot bruge taperet nylonforfang, men da åen så noget mørk ud (og da min fiskemakker har fanget to fisk med polyleader) valte jeg at montere en synkende polyleader som forfang.

Jeg syntes dog det har en træls tendens til plaske temmeligt meget - ikke altid men visse kast larmede mere end andreBlush.

Igår snakkede vi om hvorvidt det kunne være med til at "vække" fiskene eller om det havde stik modsat virkning og istedet skræmte fiskene??Huh Derudover diskuterede vi om det overhovedet var nødvendigt at bruge synkende forfang - altså om det gør en afgørende forskel i forhold til at få fluen tæt nok på fisken til at den vill hugge?

Jeg håber der er nogle her som vil være med til at kaste lidt lys over spørgsmålene og evt fortælle hvad I bruger af forfang til åfiskeri

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
17-08-2011 12:15
Adversering
Jakob Hansen

Viborg
Besked: #2
RE: Skræmmer polyleader fisk i åen?
Kaster du overhånd eller underhånd?

Jeg har selv gået lidt ved Skals og Simested og funderet over det samme. Jeg er egentligt kommet frem til at der ikke skal meget støj til i en lille å før fiskene er skræmt. Derfor bruger jeg kun overhåndskast i de små åer. Dog er det med synkende spids eller poly i dagtimerne. Det kan godt kastes og fiskes så det støjer minimalt.

Nu er jeg så begyndt at fiske i Karup også og der er fiskene mere ligeglade med de larmende vandkast. Jeg tror at jo større å/jo større vandføring, jo mere støj/larm/uro er der under vandet, så derfor skræmmes fiskene ikke så let.

Derudover kan du naturligvis også få mere afstand mellem fisken og dig, i en større å.
17-08-2011 13:13
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #3
Hej

Jeg bruger en Loop Multi med sinktip med intermediate polyleader- kaster næsten som en normal wf line og larmer ikke ligeså meget: Kan kastes på meget kort line. Afskyr synkende polyleaders Blush

Venligst Nikolai

17-08-2011 13:45
Nikolai Kaad

Randers
Besked: #4
(17-08-2011 13:13)Jakob Hansen Skrev:  Kaster du overhånd eller underhånd?

Jeg har selv gået lidt ved Skals og Simested og funderet over det samme. Jeg er egentligt kommet frem til at der ikke skal meget støj til i en lille å før fiskene er skræmt. Derfor bruger jeg kun overhåndskast i de små åer. Dog er det med synkende spids eller poly i dagtimerne. Det kan godt kastes og fiskes så det støjer minimalt.

Nu er jeg så begyndt at fiske i Karup også og der er fiskene mere ligeglade med de larmende vandkast. Jeg tror at jo større å/jo større vandføring, jo mere støj/larm/uro er der under vandet, så derfor skræmmes fiskene ikke så let.

Derudover kan du naturligvis også få mere afstand mellem fisken og dig, i en større å.

Hej Jakob

Det er mest overhåndskast og jeg tror du har en pointe i, at træne lidt kast i forhold til at få mindre larmende kast - det blev rent faktisk også bedre og bedre som aftenen skred frem.

Interessant pointe omkring størrelsen på vandløbet og fiskenes "følsomhed".

Mvh

Nikolai

"My biggest worry is that when I am dead and gone, my wife will sell my fishing gear for what I said I paid for it!” Koos Brandt
17-08-2011 14:03
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #5
Helt klart vandløbets størrelse.
Personligt har jeg et lille vandløb hvor jeg ikke kaster, men lader linen drive nedstrøms og trækker så hjem for at fange havørred, aller andre teknikker har vist umulige at få fisk på.

/Allan

http://www.customflies.dk
17-08-2011 15:17
Lars Troels

Møldrup - Viborg
Besked: #6
Alle fluefangede HØ de sidste måneder, jeg har kendskab til i Simested å og Skals å, er taget med flydeline, intermediate poly, og lang spids.

Jeg fisker med samme konfiguration, når jeg vil fiske fluen bulene eller lige under overfladen. Det gælder skumrings- mørkefiskeri.

Hilsen

Lars

Har stænger der kaster 10 meter længere af sig selv. Medlem af FTAS Foreningen i Danmark
(Denne besked var sidst ændret: 17-08-2011 af 18:12 Lars Troels.)
17-08-2011 18:10
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Vi fiskede alle tre med forskellige poly's i Vindel - og der var ingen tegn på at fiskene blev skræmt .. de var bare svære at lande Dodgy

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
18-08-2011 01:49
Adversering
Rasmus Bech

Randers
Besked: #8
(18-08-2011 01:49)Martin Brøndum Skrev:  Vi fiskede alle tre med forskellige poly's i Vindel - og der var ingen tegn på at fiskene blev skræmt .. de var bare svære at lande Dodgy

Nu er Vindel jo også lige lidt større end Simested og Skals å Wink

Jeg bruger aldrig Poly i åen. Fisker som regel med en sinktip, som har et kort monofil forfang, S3/4 med det samme korte mono forfang, eller en flydende line, med et lidt længere forfang, også mono.

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
18-08-2011 11:36
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #9
(18-08-2011 11:36)Rasmus Bech Skrev:  Nu er Vindel jo også lige lidt større end Simested og Skals å Wink

Jeg bruger aldrig Poly i åen. Fisker som regel med en sinktip, som har et kort monofil forfang, S3/4 med det samme korte mono forfang, eller en flydende line, med et lidt længere forfang, også mono.

Rasmus

Jeg fisker næsten altid med Poly (int. 5 - 8 fod og FC for resten (oftest ca 12 fod i alt)) i både Simested og Skals - også i Bette Binderup. Jeg tror bestemt ikke, at det skræmmer hverken mere eller mindre end f.eks. nylon gør. Det giver en god energioverførsel til forfangsspidssen og man slipper for, at spidsen på sinktiplinen plasker. En glidende energioverførsel fra line over poly til forfangsspids - det virker i hvert fald fint for mig. Meeeen, come on, det er da en nørdedetalje eller hvad? Rolleyes

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
18-08-2011 14:49
Rasmus Bech

Randers
Besked: #10
(18-08-2011 14:49)Brandt Skrev:  Jeg fisker næsten altid med Poly (int. 5 - 8 fod og FC for resten (oftest ca 12 fod i alt)) i både Simested og Skals - også i Bette Binderup. Jeg tror bestemt ikke, at det skræmmer hverken mere eller mindre end f.eks. nylon gør. Det giver en god energioverførsel til forfangsspidssen og man slipper for, at spidsen på sinktiplinen plasker. En glidende energioverførsel fra line over poly til forfangsspids - det virker i hvert fald fint for mig. Meeeen, come on, det er da en nørdedetalje eller hvad? Rolleyes

Nu skal det også lige siges at jeg ik rigtig er fan er polyleaders og FC.

Tror også at det er som Brandt siger, en nørd detalje. hvis fisken vil tage fluen, så skal den nok gøre det, poly eller ej Smile

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
18-08-2011 16:24
klgre

Aalborg
Besked: #11
Hej.

I små åer som Binderup synes jeg snart at have erfaret, at det snarere er
linen der skræmmer fiskene end fiskeren. Har gentagne gange oplevet at
være så tæt på en fisk, at den ikke har kunnet undgå at se en. Næste
kast har så skræmt den. De to hårde vintre og den efterfølgende manglende
bevoksning og lave vandstand har gjort, at fiskene har været meget synlige.
Man har af den grund haft mulighed for at drage sig nogle erfaringer. Jeg er
ikke i tvivl om, at det drejer sig om at få lagt så mange kast som muligt uden
at støje. Derfor gælder det om at begrænse brugen af polyleaders til høj
vandstang og blæsende dage. Man klan med fordel vælge polyleader i
klasse 4 til en klasse 6 stang.

Hilsen Klaus
23-12-2011 22:13
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
Jeg er glad for poly (dog ikke til tørflue) men oftest er mit polyforfang kun 5 fodf forlænget med "mellemstykke" og tip i FC på tilsammen mellem 5 og 9 fod - (hele forfanget mellem 10 og 14 fod), når jeg fisker i Binderup. Kortest når der fiskes med sinktip i højt og uklart vand måske med store fluer, og længst når det i lavt klart vand fiskes med flydeline og små fluer. Jeg har vænnet mig til at have polyen som en form for forlængelse af linen, og det giver mig et bedre turnover - (tror jeg).

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
(Denne besked var sidst ændret: 23-12-2011 af 23:14 Brandt.)
23-12-2011 23:13