Skydehoved + Line til klasse 8 stang.
Janus H.

Djursland
Besked: #1
Skydehoved + Line til klasse 8 stang.
Jeg har sådan en scierra sweep fluepind jeg mest går med i åen efter havørreder, det er en 9,6 klasse 8.

På stangen står der 17gr, det må vel næsten være den bedste kastevægt?

Jeg har fundet 2 billige skydeliner, monofile begge to. Lawson crosswater 20lbs & amnesia 20lbs.

Skydehovedet havde jeg egentlig tænkt på om jeg skulle lave selv(efter at have læst stigs tråd) men jeg har så fundet et rio seatrout skydehoved på 10,6m og 18gr på tilbud, det kan vel bruges/tilpasses?

Er der mulighed for at det kan komme til at spille sammen? Smile

Jeg har aldrig brugt skydeliner før, men nu vil jeg prøve det på kysten her i det nye år.
03-01-2010 17:52
Adversering
Sølvræven
Gæst

Besked: #2
RE: Skydehoved + Line til klasse 8 stang.
(03-01-2010 17:52)Janus H. Skrev:  Jeg har sådan en scierra sweep fluepind jeg mest går med i åen efter havørreder, det er en 9,6 klasse 8.

På stangen står der 17gr, det må vel næsten være den bedste kastevægt?

Jeg har fundet 2 billige skydeliner, monofile begge to. Lawson crosswater 20lbs & amnesia 20lbs.

Skydehovedet havde jeg egentlig tænkt på om jeg skulle lave selv(efter at have læst stigs tråd) men jeg har så fundet et rio seatrout skydehoved på 10,6m og 18gr på tilbud, det kan vel bruges/tilpasses?

Er der mulighed for at det kan komme til at spille sammen? Smile

Jeg har aldrig brugt skydeliner før, men nu vil jeg prøve det på kysten her i det nye år.

Hej janus,

kender ikke Sweep stangen, men er sikker på du sagtens kan bruge 18Big Grin

Med hensyn til skydeline, vil jeg anbefale dig at invistere i en coated, i hvertfald til du bliver mere fortrolig med at kaste med skydehoved, den er noget nemmere at håndtere samtidig er den flydende, hvis du vælger monofil er en linekurv "næsten" et must da den ellers vil synke med mindre du smørre den jævnligt med flydemiddel, den er også lidt sværre at gribe fat om.

Og glemt lige, en costed line har lidt mere friktion gennem øjerne på stangen så den hjælper med at bremse kastet, hvilket igen hjælper til et strukket forfang, den monofile skal man "holde" lidt igen på...

well min "subjektive" mening.

K&B med projektet

/Claus
03-01-2010 18:16
Janus H.

Djursland
Besked: #3
Jeg kunne godt forestille mig at den coatede skydeline ville være nemmere at håndtere, de er vel også ca dobbelt så tykke som de monofile. Vil det ikke påvirke kastelængden?
Jeg har en linekurv, men er ikke så meget for at bruge den, jeg blev ihvertfald træt af at gå med den ved åen Big Grin

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle billige coatede skydeliner, de er alle mindst dobbelt så dyre som de monofile, kan det virkelig passe?
03-01-2010 18:49
Sølvræven
Gæst

Besked: #4
(03-01-2010 18:49)Janus H. Skrev:  Jeg kunne godt forestille mig at den coatede skydeline ville være nemmere at håndtere, de er vel også ca dobbelt så tykke som de monofile. Vil det ikke påvirke kastelængden?
Jeg har en linekurv, men er ikke så meget for at bruge den, jeg blev ihvertfald træt af at gå med den ved åen Big Grin

Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde nogle billige coatede skydeliner, de er alle mindst dobbelt så dyre som de monofile, kan det virkelig passe?

Hej janus,

Du har ret i at coatede ikke kaster lige så langt som monofil, sååån da...men nu snakker vi afstande du ikke behøver at bekymre dig om, en coated gør jobbet..........

Og jo coatede er lidt dyrer, men du kan finde dem på bud til rundt 200,-

/Claus
03-01-2010 18:53
Daniel Heinrichsen

Besked: #5
Rio's Coatede skulle efter sigende være en rigtig god sag...

fisker selv udelukkende med Monofil på kysten og ligger da altid linen på vandet (uanset hvor grumset, eller hvor mange dønninger der !), da den så hjælper med at bremse farten på skydehovedet... Cool

Af mono'er kan jeg anbefale Crosswateren, den har siddet på mit hjul snart et år, og den er som ny... Har en Varivas Air 24 Ibs liggende (fik den i hjulegave), men der går nok noget tid, før den kommer på, eller så skulle det da være fordi jeg køber ny stang og hjul Wink Wink Wink Wink Wink

Mvh
Landkrabben
03-01-2010 19:08
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #6
(03-01-2010 18:53)Sølvræven Skrev:  
(03-01-2010 18:49)Janus H. Skrev:  Jeg kunne godt forestille mig at den coatede skydeline ville være nemmere at håndtere, de er vel også ca dobbelt så tykke som de monofile. Vil det ikke påvirke kastelængden?

Hej janus,

Du har ret i at coatede ikke kaster lige så langt som monofil, sååån da...men nu snakker vi afstande du ikke behøver at bekymre dig om, en coated gør jobbet..........

/Claus
Hvorfor mener du ikke at en coated kaste lige så langt som en monofil line?

Et par af Norges meget dygtige kastere lavede for noget tid siden en lille test af shootingheads vs helliner.
Setuppet var indendørs så ingen vinde kunne spille ind på resultaterne.
Samme stang blev benyttet,
Hellinen: 12,5meter hoved.
Shooting head: 11,3 meter, monofil skydeline.

Gæt hvilket setup der blev kastet længst med og hvilken der havde det mest strakt forfang?
Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin

Tag et kig i den vedhæftede pdf.

/Allan

Vedhæftede Fil(er)
.pdf  helline:SH.pdf (Størrelse: 193,21 KB / Downloads: 436)

http://www.customflies.dk
03-01-2010 21:52
Sølvræven
Gæst

Besked: #7
(03-01-2010 21:52)A.O. Skrev:  
(03-01-2010 18:53)Sølvræven Skrev:  

Hej janus,

/Claus
Hvorfor mener du ikke at en coated kaste lige så langt som en monofil line?

Et par af Norges meget dygtige kastere lavede for noget tid siden en lille test af shootingheads vs helliner.
Setuppet var indendørs så ingen vinde kunne spille ind på resultaterne.
Samme stang blev benyttet,
Hellinen: 12,5meter hoved.
Shooting head: 11,3 meter, monofil skydeline.

Gæt hvilket setup der blev kastet længst med og hvilken der havde det mest strakt forfang?
Big GrinBig GrinBig GrinBig Grin

Tag et kig i den vedhæftede pdf.

/Allan

Det gør jeg skam heller ikkeBig Grin jeg skriver jo såån daDodgy

Men jeg skal da ærligt tilstå at jeg personligt kaster længer med både 1 og 2 håndsstang med monofil line under "normale" fiske forhold end jeg gør med coated eller for den sagsskyld helline, at jeg så ikke sværge til det! er en anden sag...

At det så ikke forholder sig sådan ifht til testen du henviser til må jo bare være udtryk for at jeg ikke kan kaste...........Dodgy

/Claus
03-01-2010 22:18
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Spændende test, men der er i mine øjne en ret stor fejl i den og flere små, der faktisk gør det ret værdiløs som sammenligningsgrundlag mellem linerne, men spændende er den Smile

To klumper med samme profil, samme vægt og samme densitet koblet på to forskellige tykkelser skydeliner, der vil den klump koblet til den skydeline med mindst friktion være den der går længst i samme kast Wink

Er ret sikker på at Hr. Larsen ikke sørgede for at kasterne holdt samme mængde line i luften med de to forskellige liner. 33,5 meters kast med en klumplængde på 12,5 meter er intet mindre end fænomenalt, den LTS line må have rigtig tynd skydeline (og det ved jeg den ikke har Wink), eller også blev der holdt meget mere i luften Rolleyes

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
(Denne besked var sidst ændret: 03-01-2010 af 23:37 L.K..)
03-01-2010 23:25
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #9
(03-01-2010 22:11)Ole Bjørn Hansen Skrev:  Det har ikke nødvendigvis noget at gøre med skyde-/runninglinen, da et længere hoved som udgangspunkt altid vil kaste længere end et kort, forudsat de vejer det samme.....

Venligst,

Ole

Hej Ole

Er du med på en lille konkurence, jeg tager et skydehoved på 10 cm og 18 gram du tager et på 30 meter og 18 gram, begge flydende, og så ser vi hvem der kaster længst Wink

AngelAngelAngel

Mvh
Lasse

03-01-2010 23:40
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #10
(03-01-2010 23:25)karlsson Skrev:  Spændende test, men der er i mine øjne en ret stor fejl i den og flere små, der faktisk gør det ret værdiløs som sammenligningsgrundlag mellem linerne, men spændende er den Smile

To klumper med samme profil, samme vægt og samme densitet koblet på to forskellige tykkelser skydeliner, der vil den klump koblet til den skydeline med mindst friktion være den der går længst i samme kast Wink

Er ret sikker på at Hr. Larsen ikke sørgede for at kasterne holdt samme mængde line i luften med de to forskellige liner. 33,5 meters kast med en klumplængde på 12,5 meter er intet mindre end fænomenalt, den LTS line må have rigtig tynd skydeline (og det ved jeg den ikke har Wink), eller også blev der holdt meget mere i luften Rolleyes

Mvh
Lasse

At man ikke holder den samme mængde line i luften er vel som sådan ligemeget, testen er jo lavet ud fra et synspunkt om hvad der dur til at fiske med, på kysten står man jo ikke og måler sit overhæng op.
Man ønsker at finde ud af om man kaster meget længere med shooting head, der ser det ikke ud til i denne test, hvilket også passer meget godt sammen med min egen erfaring, og sikker også andres.

Blant fluefiskere er det en vanlig oppfatning at skyteklumper gir lengre kast, men dårligere presentasjon og dårligere strekk. Vi ville teste om disse oppfatningene stemmer ved å måle lengdekast, og hvor godt snøret strekker seg, innendørs med skyteklump og helline.
unquote.

03-01-2010 23:52
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #11
Okay.

Vil i så give mig ret i at nr 1 og nr 2 i DM i fluekast i 2009.

Kastede længst med klasse #5 helline setup, en SA ED line med en lang klump med massere af line og skulle kunne holde i luften
Det andet kast var med et #8 shooting head.
2009 var året hvor der var drilske vinde og det skulle efter sigende havde været meget svært.

Hvordan hænger det så sammen med at vi nu er bevæget sig udendørs og de 2 kastere som er danmarks creme de la Creme stadigvæk kaster længere med hellinen???

/Allan

04-01-2010 00:46
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #12
Åh hvor jeg elsker sketchy internet opkonblinger...........Angry

Nå prøver lige igen:

Allan, længden af line holdt i luften har i ret stor grad noget at sige, ellers så synes jeg du skal stille op til DM og nøjes med at holde 10 meter med hellinen i luften og så ellers fyre den maks af...Wink
Jeg kender til flere af de gode kastere som Tom Larsen brugte i testen, og de kan altså holde sådan en ganske normal WF line i backingknuden inden de fyrer kastet af .....

Et lille forsøg til at afprøve derhjemme Smile
Et skydehoved koblet til en monoil skydeline, og en WF hvor klumpen har samme længde, densitet og vægt som skydehovedet, kast dem samtidigt og se hvad der går længst. Jeg har gjort det til flere kastedemonstrationer, så jeg ved hvad der går længst for mig, men man kan jo aldrig vide Angel

Ole, du må for den sags skyld ælge dit skydehoved lige så langt du lyster, bare jeg får lov at holde mig til mit 10 cm's Wink

Og så spår jeg at kastene med helline til dette års DM nok bliver marginalt længere end skydehovedet, der er ingen regel om at man skal have de samme lægde line i luften imellem de to dicipliner, og med 30 meter fører hellinen altså over 10,5 plus overhæng og trækline, der skal godt nok skydes igennem for at indhente det forspring Blush

Undskyld Janus for afsporingen af dit spørgsmål, ja din stang kan sgatens klare et grams udsving, så hop du bare på det 18 grams og brug det som det er. Forskellen på crosswater og amnesia er tykelsen og udformningen, crosswater er tynd og flad, amnesia tykkere og rund. Deraf også at amnesiaen er lidt nememre at kontrollere til en start, personligt foretrækker jeg dog den pink crosswater Blush

[Billede: 3januar10.jpg]

Mvh
Lasse

04-01-2010 01:04