Stjerner:
  • 2 stemmer - 5 gennemsnit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flatwing
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #1
Flatwing
Flatwing tobis er en perfekt illusion af små strømlinede byttefisk, som tobiser.
Flatwing konceptet stammer fra USA, hvor man fisker striped bass, barracuda og andre eksotiske arter med dem!
Hvis man kan tale om en ophavsmand til selve fluen, er det tætteste på man kommer Kenny Abrams. Det er i midlertidigt Claus Eriksen der har gjort fluen populær i Danmark, gennem Havørredens hemmeligheder.
Herhjemme er flatwingen, oftest med olivengrøn eller gul farve, en vigtig imitation af tobiser. Tobiser indfinder sig omkring april måned på kysterne og er der sommeren ud.

Fluen er et must i en enhver flueæske, hvis der er store silde- eller tobisædende havørred på kysten Big Grin Især på rev, pynter, tidevandsrender og andre steder hvor der godt med strøm er effektive pladser og prøve af med fluen. Prøv også fluen hvis der er lidt bølger eller bevægelse i vandet. Jeg fisker fluen med et intermediate skydehoved for at få linen og fluen lidt ned i vandet i de forhold.

Selve fisketeknikken adskiller sig en smule. En flatwing skal tages hurtigt ind, det kan sjældent gå for stærkt med en flatwing. prøv at læg stangen op i armhulen og træk ind med begge hænder. Indlæg også gerne nogle stop i den hurtige indtagning for at få lange saddelhackler til at pulsere livligt i vandet.

Jeg binder oftest mine fluer med en længde på omkring 12-14 cm. Så stor en flue bliver nemt set i vandet, hvilket igen opfordrer til en hurtig indtagning.

Selve mønsteret:
Bagkrog: Kamasan B983. Evt. en anden kortskaftet krog med opad bøjet øje.
Forkrog: Kamasan B980 eller anden kortskaftet krog med lige øje. Bagkrogen bundet som hængende frit, som tandem
Tråd: Hvid 6/0 eller 8/0
Hale: Mix af 4-7 tynde og smalle saddel-hackler med flashstrå imellem. (Lidt flash er godt, meget er bestemt ikke bedre)
Krop: SLF dubbing pearl flash
Hår hackel: Mix af hvid, grøn og rød bucktail
Vinge: Langt olivengrønt smalt saddel-hackel
Øjne: Påklæbede stick-on-eyes

Bindevejledning:

Først tørnes der et underlag på fluen. Derefter loopes bagkrogen på en cirka 0,35 mm nylon line og bindes på krogen. Den ene linestumb skal gennem øjet på hovedkrogen og vikles tilbage (husk solid bevikling).
Derefter bindes en hale af hvid bucktail ind.
Herefter bindes saddelhackler ind. Jeg bruger 2 hvide, 2 grizzli og 2 grønne. mellem de 3 par af Saddelhacklerne binder jeg 2 strå Pearl flash ind. De skal helst bindes ind så de ligger vandret på krogen.
Derpå dubbes krogen så der dannes en krop der er taperet ned mod krogøjet. Husk at efterlad lidt plads til Vinge og hårhackel.
Bind et hackle af et lille bundt hvid Bucktail. Sørg for, med tommelneglen, at det spreder jævnt over hele den underste del af krogen.
Hackle den øverste del tilsvarende, med et bundt Bucktail i de mixede farver.
Så bindes vingen eller topfjeren på. Husk at også denne skal ligge fladt!
Afslut fluen og put 2 selvklæbende øjne på, som eventuelt får noget UV-lim eller epoxy for at forbedre holdbarheden.

Kom gerne med kritik Smile

Vedhæftede Fil(er) Billede(r)

(Denne besked var sidst ændret: 27-08-2011 af 11:50 Daniel Heinrichsen.)
27-08-2011 11:49
Adversering
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #2
RE: Flatwing
Mums Smile

Venligst Nikolai

27-08-2011 17:02
Rasmus Bech

Randers
Besked: #3
Den er satme fin Daniel san BlushSmile

Tror de djurske ørreder vil elske den!

Rasmus

To argue on the internet is like running in the Special Olympics,even if ya get the Gold your still retarded
27-08-2011 17:09
K.Bille

Haderslev
Besked: #4
Hej Daniel

Det er rigtig flot....Smile

Det du har valgt at følge fluen op med historik, hvordan den kan fiskes og hvor den evt kan bruges er bare med til at give fluebasen et præg der virker meget prof....
Kom endelig med mere af den slags...det er en fornøjelse at kigge og læse den slags Wink

Kent Bille
05-10-2011 13:47
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #5
Jeg genopliver denne tråd med et godt råd:

Hvis man bruger UV lim til hovedet sådan som jeg gør, så brug den lille UV-lygte til at hærde den så meget du kan og giv den så en dag i sollyset. Så kan jeg sige, at limen tørre hele vejen igennem og den klistre-hinde der normalt er på overfladen bliver tør.
07-03-2012 19:37
Emil-LaBeet

Vanløse
Besked: #6
(07-03-2012 19:37)Daniel Heinrichsen Skrev:  Jeg genopliver denne tråd med et godt råd:

Hvis man bruger UV lim til hovedet sådan som jeg gør, så brug den lille UV-lygte til at hærde den så meget du kan og giv den så en dag i sollyset. Så kan jeg sige, at limen tørre hele vejen igennem og den klistre-hinde der normalt er på overfladen bliver tør.

Hej Daniel,

Man kan fjerne den klistrede hinde med Isopropyl (tror jeg nok det hedder?), det kan man købe i Matas, til overkommelige penge.

MVH. Emil La Beet

HAUNTEDBYTHEFLY.COM
08-03-2012 10:59
Daniel Heinrichsen

Nordsjælland
Besked: #7
(08-03-2012 10:59)Emil-LaBeet Skrev:  Hej Daniel,

Man kan fjerne den klistrede hinde med Isopropyl (tror jeg nok det hedder?), det kan man købe i Matas, til overkommelige penge.

Det trick kender jeg godt Tongue

Men ingen grund til at købe det, hvis det alligevel er væk efter en dags tid i solen Angel

Mvh
Daniel
08-03-2012 20:21
Adversering
Arnt Christensen

Odense C
Besked: #8
(08-03-2012 20:21)Daniel Heinrichsen Skrev:  Det trick kender jeg godt Tongue

Men ingen grund til at købe det, hvis det alligevel er væk efter en dags tid i solen Angel

Mvh
Daniel

Eller brug bug bond som hærder 100% Wink
10-03-2012 01:09
Claus Bech-Petersen

Sorø
Besked: #9
Jeg har bundet nogle af denne type, hvor designet lægger op til brug af færre af de kostbare fjer. Den er ikke fisket endnu - men ser lovende ud i baljen herhjemme.
Claus

http://www.ussingbech.dk
10-03-2012 22:04