Ny line fra cortland, ser spændende ud :-)
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #1
Ny line fra cortland, ser spændende ud :-)
http://www.cortlandline.com/products/default.asp?id=566

den ser spændende ud, en clearline der flyder.

/Allan

http://www.customflies.dk
04-01-2010 20:48
Adversering
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #2
RE: Ny line fra cortland, ser spændende ud :-)
Hej Allan

.. den ser rigtig spændende ud - og med fin profil til kystenSmile
.. dog surt, at den ikke laves under #7Dodgy

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
04-01-2010 21:23
Jan Fensten

Aarhus
Besked: #3
Citér:.. dog surt, at den ikke laves under #7Dodgy

Hej Martin

Frem med saksen så har du et perfekt #6 skydehoved Wink

Venligst

Jan

"Det handler ikke om at turde. Det handler om at have lyst" Jørn Utzon
04-01-2010 21:26
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #4
(04-01-2010 21:26)janfensten Skrev:  Hej Martin

Frem med saksen så har du et perfekt #6 skydehoved Wink

Venligst

Jan

Hej Jan

.. ska sgu nok passe - men når nu min nye pind er en 5'er og lidt til den bløde sideConfused

venligst
Martin

Venligst Martin

"One child, one teacher, one pen and one book can change the world. Education is the only solution. Education first."
Malala Yousufzais
04-01-2010 22:21
Henrik D. Christensen

Besked: #5
Hej martin,
#7 = 12 gram på de første 9.15 minus level spids = perfekt line til en pinde der står 5 på :-)

-Har i overvejet om en clearline i overfladen giver lysleder effekt??? - husker i flydede polyleaders dage, at når solen ramte dem under flueskift så lyste de fame som morrild på epo..... må indrømme at jeg selv er til så dæmpede matte farver som muligt i flydeliner...
<mvh
04-01-2010 22:38
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #6
Hej Martin

Bruger du meget lette skydehoveder?

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
04-01-2010 22:40
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #7
Hej Lasse & Dons

Njah .. det giver vel ikke mening at bruge den 12,4 meter klump på en 5'er pind der er tiltænkt ferskvandslevende ørred og vandkastHuh
Som Jan skriver vil den sikkert udgøre en fin kastevægt til en 6'er ved kysten .. selvom den nok vil flytte aktionen lidt længere op i chili pinden end dem jeg plejer at bruge (.. så svaret er vist nej LasseCool ) - mon ikke klumpen vejer 15 gram ved de 12,4?
Jeg plejer at bruge ca 1,4 gram pr meter .. om jeg bryder mig om mindre skal jeg fortælle jer, når vejret tillader lidt eksperimenter med min for nyligt ankomne ED #5Big Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
04-01-2010 23:58
Adversering
L.K.
Doktor

København
Fraværende
Besked: #8
Hej Martin

Er ret sikker på de fleste vil synes om den der clearline som kasteklump til vandkast hvis man vender den om Blush

Og så er jeg ret sikker på at selvom den skulle veje 15-16 gram derude på 12,4 meter, så vil den stadigvæk være ok at kaste med på en 5'er skulle jeg mene Angel

Mvh
Lasse

http://www.karlssonflyfishing.com

FFI certificerede instruktører
05-01-2010 00:06
Martin Brøndum
Admin

Odense
Besked: #9
(05-01-2010 00:06)karlsson Skrev:  Hej Martin

Er ret sikker på de fleste vil synes om den der clearline som kasteklump til vandkast hvis man vender den om Blush

Næ næ næ næ .. så har vi den forbandede triangle tapper med den flagrende spids, som jeg elsker at hadeCool

Citér:Og så er jeg ret sikker på at selvom den skulle veje 15-16 gram derude på 12,4 meter, så vil den stadigvæk være ok at kaste med på en 5'er skulle jeg mene Angel

Mvh
Lasse

Føli! .. men nu sætter jeg i minimalismens tegn en ære i at kaste alt, hvad der skal kastes på kysten med min 691'er Big Grin

venligst
Martin

Venligst Martin

Malala Yousufzais
05-01-2010 00:20
aov

Vesterbro Kbh.
Besked: #10
(05-01-2010 00:06)karlsson Skrev:  Hej Martin

Og så er jeg ret sikker på at selvom den skulle veje 15-16 gram derude på 12,4 meter, så vil den stadigvæk være ok at kaste med på en 5'er skulle jeg mene Angel

Mvh
Lasse

Hej Lasse.
Faktisk også min første tanke, altså at man kunne vende den om.
Umiddelbart få man en line det afgiver kraft/power i form af tabt masse, pga taperingen til gengæld vil hastigheden stige og som jeg umiddelbart forstår det vil man så ikke få et hoved der præsenterer rigtig pænt samt levere meget jævnt ?
Hvor imod den "rigtige" vej vil gi et ret hårdt turnover, måske endda mærke et bump Big Grin?

/Allan

http://www.customflies.dk
05-01-2010 00:31
LCB

Besked: #11
Ja, den ser umiddelbart spændende ud. Taperingen ser også rigtigt fin ud - endnu en line, som efterligner grundprincippet efterligner Scientific Anglers' XXD-line, som i dag hedder ED. Hvis jeg ikke husker helt galt præsenterede S.A. måske endda konceptet i en line lidt før XXD, der hed WindMaster. Nå - lige meget.

Jeg er inkarneret modstander af klare liner - det eneste problem heri består i at de ofte har en rigtigt god synkehastighed til kysten, hvofor der alligevel findes en enkelt eller to i arsenalet. Min modstand stammer fra en oplevelse i Mariager Fjord, hvor jeg for mange år siden fiskede på en klar, skyfri vinterdag. Blankt vand og sky ørreder i små flokke fik mig til at skifte fra skydehoved til en Cortland (!!!) Camo Clear hel line, som jeg fiskede med et stykke tid uden at fange noget. Efter et par timer spottede jeg en fisk 15 meter nede ad kysten - helt inde ved land. Jeg kastede hurtigt til fisken, skræmte den (ikke linens skyld trods alt :-), men den ændrede vinkel til solen gav mig et chok - linen lyste op i vandet som et lysstofrør! Om det var derfor jeg ingen fisk fangede ved jeg ikke (hvad taler jeg om - selvfølgelig var det grejets skyld :-), men jeg har i hvert fald været meget opmærksom på fænomenet siden, og fisker kun med mine klare skydehoveder når der er helt overskyet.

Jeg foretrækker så klart almindelige liner i diskrete farver når det kommer til synkeliner. Jeg kan kun forestille mig at problemet bliver endnu større når linen hænger i overfladen. På den anden side er det vel ikke utænkeligt at Cortland har fundet på et eller andet, så lyset ikke brydes i linen?

Lars
(Denne besked var sidst ændret: 05-01-2010 af 14:13 LCB.)
05-01-2010 14:12
LCB

Besked: #12
Og når det kommer til intermediate skydehoveder, så har jeg alt hvad jeg har brug for i Loop's gamle blå og lysegrønne intermediate liner - hurtig og langsom intermediate! Og fremragende liner i øvrigt - de ældste af mine er mere end 10 år gamle og har set MANGE vandtimer :-)

L
05-01-2010 14:15