Kasettehjul - Erfaringer
René S. Madsen

8620 Kjellerup
Besked: #1
Kasettehjul - Erfaringer
Jeg er på jagt efter et kasettehjul til mine klasse 5 og 6 stænger. Planen er at det skal bruges til de liner jeg ikke bruger så ofte. Det oplagte valg er vel et hardy demon, men med et behov på omkring 10-12 ekstra spoler, så løber den investering hurtigt op i de 5k, hvilket måske er lige i overkanten.

Som alternativ har jeg kigget på wychwoods truefly SLA, som er i en helt anden prisklasse, men dog stadigt blev kåret som "Best new fly reel" på EFFTEX i ´09. Jeg har dog meget svært ved at finde noget om hvordan de klarer saltvand.

Så hvis der er nogen der har input og erfaringer omkring kasettehjul til kystfiskeri så er de meget velkomne.

//RSM

"You can observe a lot just by watching." Yogi Berra
29-08-2011 10:19
Adversering
Brett

Hedensted
Besked: #2
RE: Kasettehjul - Erfaringer
Jeg bruger Okuma SLV på #6 og #8, det koster 500,- og ekstra spoler 200,-.

Jeg er rigtigt godt tilfreds og tror ikke at jeg nogensinde køber andet, jeg vil hellere bruge pengene på liner og stænger, end et hjul der koster 4x prisen p.g.a. bling og et navn.

Dog skal det siges at til det tørre har jeg Hardy Cascapedia, men det var brugt og billigt, da jeg købte det. Det er lækkert, men jeg ville aldrig købe et sådant hjul til fuld pris, det er jo bare en holder til linenCool

Brett...
29-08-2011 11:29
René S. Madsen

8620 Kjellerup
Besked: #3
Jeg har haft et SLV (eller jeg har det faktisk endnu), men jeg har ikke haft samme positive oplevelse af det som dig. Hjulet skurer som bremserne på en gammel kassevogn, der ud over har bremsen det med at sætte sig fast, så der skal et ret hårdt træk til for at sætte det igang. Desuden vil jeg gerne have et desideret kasettehjul af praktiske hensyn.

Greys GX700 er også blevet shortlistet i dag, men igen anbefaler producenten det ikke til saltvandsbrug. Findes der virkeligt ikke et saltvands kasettehjul?

//RSM

29-08-2011 17:15
martin_b

Sønderjylland
Besked: #4
Jeg har et Scierra C-Lite med kassetter. Det har en lukket, saltvandsbestandig bremse, og har fungeret upåklageligt for mig i snart tre år. Jeg har købt ekstra kassetter til det, mener de koster en hund stykket.
Det koster 699,- incl. tre ekstra kassetter hos Effektlageret: http://www.effektlageret.dk/product/scie...l-79-1303/

Mvh. Martin
29-08-2011 17:24
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #5
hvad med et composithjul
et 3zone f.eks eller et loop clw.

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
29-08-2011 18:49
René S. Madsen

8620 Kjellerup
Besked: #6
@Martin

Scierra laver desværre kun deres kasettehjul i #7-9

@Jan

Det drejer sig ganske enkelt om at jeg er led og ked af at have løse liner alle vegne og skifte dem rundt mellem mine to danielson. Derfor leder jge efter et hjul i nogenlunde kvalitet som enten kommer med kasseter eller billige spoler så jeg kan have alle mine liner spolet på og klar til brug.

Reservespoler til CLW koster 350kr, så det løber hurtigt op hvis man skal bruge omkring de 10 ekstra spoler. 3zone er vist udgået men så er der jo Koma, som er et ganske fortrintligt hjul til prisen, og hvor spolerne ikke koster mere end 220 kr. Det bliver nok der jeg lander hvis ikke jeg graver dybt kisten og finder til et demon eller alternativt finder et billigere kasettesytem.

//RSM

29-08-2011 19:21
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #7
(29-08-2011 19:21)René S. Madsen Skrev:  @Martin

Reservespoler til CLW koster 350kr, så det løber hurtigt op hvis man skal bruge omkring de 10 ekstra spoler. 3zone er vist udgået men så er der jo Koma, som er et ganske fortrintligt hjul til prisen, og hvor spolerne ikke koster mere end 220 kr. Det bliver nok der jeg lander hvis ikke jeg graver dybt kisten og finder til et demon eller alternativt finder et billigere kasettesytem.

CLW er efter min mening det bedste grafithjul på markedet. Du kunne kontakte Almas (Aalborg). De har haft en masse CLW-spoler med diverse liner, som man kunne prøve. Jeg har købt en masse af linerne til en meget fair pris Smile Måske de har en stak af spolerne endnu (???) Det kunne da være en mulighed at ringe og spørge dem.

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
29-08-2011 19:27
Adversering
martin_b

Sønderjylland
Besked: #8
(29-08-2011 19:21)René S. Madsen Skrev:  @Martin

Scierra laver desværre kun deres kasettehjul i #7-9

Sorry, havde lige overset at du ledte efter et hjul til dine 5-6 stænger.

Hvad så med Airflo Switch som kommer med fire ekstra spoler til £49.90 og ekstra spoler til £6.99? Det koster ca. £5 at få det sendt fra Sportfish:
http://www.sportfish.co.uk/product/airfl...-fly-reels

Mvh. Martin
29-08-2011 19:37
martin_b

Sønderjylland
Besked: #9
Til billige penge er der også Greys GLA som i en 90-udgave vil passer perfekt til dit formål. Det koster £32 og spoler £9.99:
http://www.sportfish.co.uk/product/greys...-fly-reels

Mvh. Martin
29-08-2011 19:56
jan.p

Gadbjerg--Vejle
Besked: #10
leisuretime sælger 3zone hjulene god kvalitet synes jeg.
men clw er også rigtig fed.

hvad med loops og linemappe,det billigt og fylder ikke meget.

hilsen Jan

uanset om du tror du kan,eller du tror du ikke kan
så får du ret. Henry Ford
29-08-2011 20:30
Nikolai R.
Admin

Aalborg området
Besked: #11
(29-08-2011 19:27)Brandt Skrev:  CLW er efter min mening det bedste grafithjul på markedet. Du kunne kontakte Almas (Aalborg). De har haft en masse CLW-spoler med diverse liner, som man kunne prøve. Jeg har købt en masse af linerne til en meget fair pris Smile Måske de har en stak af spolerne endnu (???) Det kunne da være en mulighed at ringe og spørge dem.

Jeg har set de tomme spoler du har efterladt til kr. 150 stykket Big Grin

Venligst Nikolai

29-08-2011 22:02
Brandt

Nordjylland/Aalb.
Besked: #12
(29-08-2011 22:02)Nikolai R. Skrev:  Jeg har set de tomme spoler du har efterladt til kr. 150 stykket Big Grin

Og de kan garanteret bøffes for max en hund/stk, hvis man køber dem alle!!!Cool

Mvh. Brandt : )
Fiskelivet består av 51 veckors längtan och en veckas fjällfiske.
29-08-2011 22:39